Herinnering forumregel over taal

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: I

LadyBee
Hamsters: genoeg..
Leeftijd: 31

Re: Herinnering forumregel over taal

Bericht door LadyBee »

Ik begrijp dat die msn taal schrijvers best gecorrigeerd(t?) mogen worden. Maar zo zijn er ook mensen (zoals ik) met dyslexie. Ik zie het gewoon niet wanneer het een 'ei'/'ij' moet zijn. Nu word dat meestal wel door de spellingscorrector gecorrigeerd.. maar sommige woorden zoals reist of rijst.. die kunnen allebei :lol:

Ook zie ik niet wanneer er een D of een T achter moet. Dat schakeltje mist ergens in mun ( :P ) hersenen.

Dus nee.. Berichten verwijderen ben ik geen voorstander van. Maar msn-taal mag best wat van gezegd worden :) Of wanneer mensen hele zinnen maken van 4-5 regels lang zonder ergens een punt of een komma te gebruiken.

Groetjes van Marielle en de hammies

http://hamsterytheloveboat.joswouters.nl
droppie

Bericht door droppie »

Berichten zomaar verwijderen om spelfouten mag ook niet gezien het auteursrecht dat op iemand zijn bericht zit. ;) Zelf stoor ik mij niet echt aan spelfouten, maar msn-taal of straattaal is soms wel vervelend om te lezen.
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Echt spelfouten of dyslectie-fouten stoor ik me niet aan, maar luiheids-fouten stoor ik me echt enorm aan! Dat "me hamster" bijvoorbeeld valt voor mij echt gewon onder luiheid, iedereen weet dat het mijn of m'n is en niet "me", dus als je dat dan toch blijft shrijven, ja vind ik erg irritant. Toch geen enkele moeite om het goed te schrijven, en het is niet zo'n moeilijk woord of voor sommige mensen lastige regel (zoals d/t) dat je er gewoon niks aan kunt doen. MSN-taal vind ik ook storend, net als geen leestekens gebruiken en geen normale zinsopbouw.
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Sanne

Bericht door Sanne »

LadyBee schreef:Ook zie ik niet wanneer er een D of een T achter moet. Dat schakeltje mist ergens in mun ( :P ) hersenen.
Net als jij heb ik last van dyslexie, en voor mij hielp het altijd heel erg om een woord zoals worden te vervangen door lopen/werken etc. Dus als het is 'hij loopt', dan is het ook 'hij wordt'. Is het 'werk jij', dan is het ook word jij, maar 'jij werkt', dus ook 'jij wordt'.
Slecht geschreven posts irriteren mij ook, maar dat komt ook omdat die het moeilijk voor me maken om ze te begrijpen. Dus sla ik ze gewoon over :lol:
VixenFromHell
Leeftijd: 34

Bericht door VixenFromHell »

Hier ook een ontzettende hekel aan 'me hamster'... en andere vormen van luiheid qua typen :P
Al maak ik me op msn zelf ook wel schuldig aan zulke dingen, maar dat zijn dan wel prive gesprekken. Kan me dus best voorstellen waar het vandaan komt, maar zo op een discussieforum erger ik me er wel aan.
Nobody ever seems to remember life is a game we play

Also known as Maaike

Pics!
I
Moderator
Hamsters: Molly
Leeftijd: 38

Bericht door I »

'Me hamster' zie ik niet zoveel meer, de nieuwe trend is 'joun hamster' of nog mooier 'jou'n hamster'. 8)
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
LadyBee

Bericht door LadyBee »

Sanne schreef:
LadyBee schreef:Ook zie ik niet wanneer er een D of een T achter moet. Dat schakeltje mist ergens in mun ( :P ) hersenen.
Net als jij heb ik last van dyslexie, en voor mij hielp het altijd heel erg om een woord zoals worden te vervangen door lopen/werken etc. Dus als het is 'hij loopt', dan is het ook 'hij wordt'. Is het 'werk jij', dan is het ook word jij, maar 'jij werkt', dus ook 'jij wordt'.
Slecht geschreven posts irriteren mij ook, maar dat komt ook omdat die het moeilijk voor me maken om ze te begrijpen. Dus sla ik ze gewoon over :lol:
dat is inderdaad wel een handige! dankje!

Wat mij dan weer irriteerdt (met t dan toch he? :lol: ).. is "als mij/ dan ik" .. Dit begrijpen de meesten ook niet

**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Irriteerdt. 0.0 Deed je datnou met opzet? :')

Als mij vind ik inderdaad ook een verschrikkelijke. Dan mij kan nog, maar als mij.. oef. 0.0 Maar dat begrijpen velen denk ik gewoon inderdaad niet. Hoewel je zou mogen verwachten van de 12+-ers hier dat ze dat weten, toch? Of krijg je dat nog niet in de eerste klas? :bloos:
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Mimosa
Leeftijd: 27

Bericht door Mimosa »

Ik denk dat het over het algemeen bekend is dat de Nederlandse taal rond deze tijd niet meer zo "vanzelfsprekend" is dan een aantal jaar terug hoor. Er zijn zo ontzettend veel scholieren die dat gewoon niet goed oppakken. Vind het dus niet raar dat dat dan op zo'n forum ook geuit word.
Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 35

Bericht door Nella »

Dat klopt inderdaad. De social media helpt natuurlijk ook niet mee tegenwoordig. Waar we vroeger nog veel 'buiten de computer' deden, hebben veel jongeren nu vooral met msn, hyves, facebook, twitter ed te maken waarbij het nu eenmaal niet vanzelfsprekend is om 'netjes NL' te schrijven.

Maar.... ik vind wel dat het daarom niet goedgepraat moet worden. Ik begrijp waar het vandaan komt, maar in hun verdere leven zullen ze het ook moeten kunnen. Ik hoor op mijn werk soms wat voor sollicitaties er binnen komen. Die brieven zijn echt om te huilen. Op mijn werk is het zelfs zo dat zulke brieven direct de prullenbak ingaan zegmaar. Dat komt niet eens tot een gesprek.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
Sanne

Bericht door Sanne »

[quote]Wat mij dan weer irriteerdt (met t dan toch he? :lol: )[/quote
Nee, want bij de ik vorm zet je er nooit een extra t achter. Dus bij 'ik' staat er nooit -dt achter. Het is immers ook 'ik loop' en niet 'ik loopt'. En bij irriteren hoef je die -d- er sowieso niet in. Het irriteert mij, zonder d ;-) Als mij/dan ik snap ik inderdaad ook niet, dat klinkt gewoon voor geen meter als je het fout doet.
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Over irriteren gesproken; je irriteert je niet aan iets, je ergert je aan iets :P
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
LadyBee

Bericht door LadyBee »

hihi die irriteerd was dan weer een grapje :lol:

Mij hebben ze altijd geleerd dat je een zin moet afmaken..
Even een simpel voorbeeld: jij bent mooier dan ik (ben)

@Jenna: een Limburger met dyslexie.. niet de beste combi :D

Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 35

Bericht door Nella »

@LadyBee: ik moet zeggen dat het me bij jou nooit is opgevallen dat je dyslexie hebt, dus dat is dan wel weer bewijs dat het wel kan zegmaar, haha. Complimenten ;).
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!
CrazyCatLady
Hamsters: Newton

Bericht door CrazyCatLady »

Jenna schreef:Over irriteren gesproken; je irriteert je niet aan iets, je ergert je aan iets :P
En zelfs Lianne doet dat fout. :P
I schreef:'Me hamster' zie ik niet zoveel meer, de nieuwe trend is 'joun hamster' of nog mooier 'jou'n hamster'. 8)
Ja, dat is hip joh, tegenwoordig! 8)
Plaats reactie