Herinnering forumregel over taal

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: I

Lindaa
Hamsters: Ridley
Leeftijd: 25

Re: Herinnering forumregel over taal

Bericht door Lindaa »

Ik snap niet helemaal waar je heen wilt met je verhaal over profielkeuzes maar ik ben het ook met tammie eens. Ik zit nu in 5Vwo en we hadden laatst een spellingstoets die mijn zusje in groep 6 ook zou kunnen hebben gehad. Nou sorry hoor maar een klein dt foutje maak ik ook nog wel, maar sommigen schreven echt nog 'ik werdt' en 'loopten'. :lol:

I
Moderator
Hamsters: Molly
Leeftijd: 38

Bericht door I »

jaimy schreef:Ik zit in mijn examenjaar en wij leren ook andere dingen met Nederlands dan dat het met een -d of een -t moet. ;)
Je had deze werkwoordspelling sowieso al moeten krijgen op de basisschool. Als dat nog in een examenjaar zou moeten, is dat rijkelijk laat.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
VixenFromHell
Leeftijd: 34

Bericht door VixenFromHell »

Herhaling? Anders is het wel slecht ja :P

Ik moest op mijn eerste HBO opleiding in een vierdejaars minor nog verplicht weer lessen Nederlands volgen en verplicht de bijbehorende oefeningen maken (werkwoorden, 'moeilijke' woorden, zinsconstructies etc..). Terwijl dat in het eerste jaar al uitgebreid getoetst was en ik er toen een 9 voor had... nuttig. Maar goed, sommigen hadden het zelfs toen nog niet fatsoenlijk onder de knie..

Dus op zich is het wel goed dat er in vervolgopleidingen ook nog aandacht aan besteed wordt, want zelfs op het HBO is van sommigen de spelling bedroevend. In het eerste jaar van mijn andere opleiding moesten we een rapportage schrijven en de docent had toen een (anonieme) compilatie gemaakt van de ergste en raarste fouten. Daar schrok ik wel een beetje van, stonden echt bizarre dingen in en zelfs de meest basic dingen werden fout gedaan :shock:
Nobody ever seems to remember life is a game we play

Also known as Maaike

Pics!
feeang
Hamsters: Zeep & Sop
Leeftijd: 20

Bericht door feeang »

.:Frances:. schreef:Ben ik de enige die dit echt niet meer volgt? :lol:
nee, ik ben ook de draad kwijt geraakt op pagina 1 :D
Groetjes Angie, en de lieve Zeep & Sop :)

Slaap zacht TwiXy! <3
Jaimy.

Bericht door Jaimy. »

Ik bedoelde daarmee inderdaad herhaling. Herhaling van allerlei dingen die we op school geleerd hebben.
Groetjes, Jaimy
Yesse .. Geweldig meisje, ik mis je!
Rust zacht Sammie, Levi, Mo, Hammie, Yesse en Bram !
I
Moderator

Bericht door I »

Misschien ben ik een beetje van de oude stempel, maar ik heb werkwoordspelling geleerd in groep 4/5 op de basisschool en ik had op mijn 15e echt geen herhaling meer nodig. Vanaf dat je het leert breng je het al steeds in praktijk omdat je heel veel schrijft op school. Ik werd op de middelbare school wel consequent verbeterd als ik een fout maakte, ook in aardrijkskundeproefwerken of geschiedeniswerkstukken, dus niet alleen bij Nederlands. Vaak kostte het zelfs punten als je spelling om te huilen was, dus dan wilde je er wel op letten. Maar ik heb na mijn 12e nooit meer werkwoorden hoeven vervoegen of d/t/dt dictees hoeven schrijven.

Ik schrik er echt van dat er mensen zijn die geen idee hebben hoe ze 't Kofschip moeten gebruiken... Dan vraag ik me af of er ooit wel een school of docent is geweest die de tijd heeft genomen om het kinderen fatsoenlijk aan te leren. Want ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen die de spellingsregels niet kan toepassen, jarenlang heeft liggen slapen op school.
.:Frances:.
Hamsters: George en Jefferson
Leeftijd: 24

Bericht door .:Frances:. »

Bij mij op school krijg je alleen punten aftrek op spelling bij Engens en Nederlands. Op de basisschool heb ik het wel geleerd, maar daarna hebben we er op school nooit meer wat aan gedaan behalve dit jaar. Best vreemd eigenlijk.
Groetjes Frances
Bellies George Washington en Thomas Jefferson
Ratjes Bruce en Chuck
Kat Lotje
En egeltje Cactus
Maxi14
Leeftijd: 40

Bericht door Maxi14 »

I schreef:Misschien ben ik een beetje van de oude stempel, maar ik heb werkwoordspelling geleerd in groep 4/5 op de basisschool en ik had op mijn 15e echt geen herhaling meer nodig.
Ik had precies dezelfde post kunnen schrijven, want ik denk er hetzelfde over!
groetjes Femke

Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth.
Rij
Leeftijd: 34

Bericht door Rij »

Tja, ik ken het 't kofschip wel (maar dan als 't fokschaap) en de meeste regels ook wel, maar ik denk dat ik het vaak genoeg fout doe. Ik heb totaal geen taalgevoel. Ik zie de fouten ook niet als iemand niet zegt wat er fout aan is. Ben heus niet dom en heb ook niet liggen slapen op school, maar zoals wiskunde voor sommigen een puzzel is, is dat zo voor mij bij taal. Excuses voor de taalfouten die ik al gemaakt heb en excuses voor die fouten die ik nog zal maken. :)

Ik heb op de middelbare ook geen vervoegingen meer gehad bij Nederlands. Wel dat ook bij andere vakken punten af gingen bij taalfouten, wat mij nog wel eens stak ondanks dat ik wel m'n teksten nalees op fouten. Nuja. Tegenwoordig zijn spelfouten maken in een browser ook meestal niet nodig gezien de spellingscheckers die er zijn voor in de browser. :)
Alles op een Rijtje.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.
Gabriëlle
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Gabriëlle »

Wij hadden op de basisschool als lerares Nederlands een vrouw die broche uitsprak als brogge, 30 kinderen die op de grond lagen van het lachen was het resultaat, met mijn wwspelling kwaliteiten is het nooit meer goedgekomen :lol:.
I schreef:Ik schrik er echt van dat er mensen zijn die geen idee hebben hoe ze 't Kofschip moeten gebruiken... Dan vraag ik me af of er ooit wel een school of docent is geweest die de tijd heeft genomen om het kinderen fatsoenlijk aan te leren. Want ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen die de spellingsregels niet kan toepassen, jarenlang heeft liggen slapen op school.
Ik denk dat er heel wat scholen zijn waar ver onder de maat lesgegeven is en word. Er moet te veel in te korte tijd geleerd worden en niemand die controleert of de kinderen het begrepen hebben en daadwerkelijk iets geleerd, en een half jaar later (en langer) die info nog steeds weten en er blijvend iets aan hebben.
Bij mij op het voortgezet werd er alleen bij Nederlands op de Nederlandse spelling gelet, overige vakken werd een fout soms wel aangegeven, maar voor je cijfer maakte het niet uit.

Gelukkig bestaat er tegenwoordig spellingcontrole op de computer om de ergste missers te voorkomen :mrgreen: .
Sannah.

Bericht door Sannah. »

Ja wat hier wordt gezegd klopt wel.
Wat ik altijd heb meegemaakt is dat de leraren er gewoon vanuit gaan dat je het al kan. Ze vinden het onzin om daar tijd aan te besteden.
Er zijn ook geen duidelijke afspraken over wanneer we dit moeten hebben geleerd. Dus sommige kinderen kunnen het wel, andere niet.
Maar leraren hebben hun eigen planning. Die van mij lacht je gewoon uit als je ww-spelling fout doet, maar hij legt niks uit.
Tsja je kan ook niet verwachten dat we het zelf gaan uitzoeken.
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
I
Moderator

Bericht door I »

Dan is die leraar blijkbaar ook van de oude stempel en gaat hij er (terecht!) vanuit dat je je werkwoordspelling al op de basisschool hebt gehad. Waarom kan zo'n man niet verwachten dat je het zelf uitzoekt? Er zijn genoeg heldere sites op internet die het je duidelijk kunnen uitleggen. Waarom niet zelf even de moeite nemen om het op te zoeken? Vrijwel alle jongeren hebben tegenwoordig zo'n hippe telefoon met internet, dus zo'n moeite zou dat niet moeten wezen. Tenzij je het niet wil leren, natuurlijk.
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot ergens in de 3e klas het begrip 't Kofschip of 't Fokschaap niet kende of begreep. Ik hoorde het mensen wel eens zeggen maar ik deed dat altijd op gevoel. Nu ik niet meer dagelijks hoef te oefenen of te schrijven gebruik ik wel eens een van beiden maar eigenlijk voelt dat onnatuurlijk haha. :P
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Sannah.

Bericht door Sannah. »

Ja dat klopt zeker, maar soms hebben mensen ook niet door dat ze het helemaal fout doen. Of hebben gewoon geen zin om er iets aan te veranderen. Dan ga je ook niet op zoek naar de regels.
We hebben denk ik 1 x per jaar een spellingsproefwerk. Maar daar wordt niks over uitgelegd. Ik vind dat als je merkt dat er veel foutgaat, dat je het wel opnieuw moet uitleggen.
Liefs Sannah
&
katten Jip&Janneke en paardje Kamillo

Rust zacht m'n kleine lieve Sokje♥
.:Frances:.
Hamsters: George en Jefferson

Bericht door .:Frances:. »

xSOKJE schreef:Die van mij lacht je gewoon uit als je ww-spelling fout doet, maar hij legt niks uit.
Dit dus. Als je mijn Nederlands leraar iets vraagt over spelling krijg je een preek van een half uur (maar dan ook letterlijk een half uur :shock:) met de vraag waarom je in vredesnaam niet heb opgelet in de les en dat je het allang hoort te weten.. Daarna vraagt hij bijvoorbeeld: moet hier een D of een T? En geeft hij zelf het antwoord.
Uiteindelijk heb je helemaal niks geleerd en heeft die man zo op je in gepraat dat je je gewoon ontzettend dom voelt dat je het niet wist. Niemand vraagt eigenlijk ook nog iets in de les.

Natuurlijk kan de leraar er vanuit gaan dat je het weet. Maar als je het niet weet vind ik ook dat hij/zij even de moeite moet nemen om het je uit te leggen.

Wij hebben bij Nederlands sowieso amper toetsen over spelling. De meeste toetsen gaan over bijvoorbeeld een filmpje waar vragen over komen. Daar maken spellingsfouten niks uit.
Groetjes Frances
Bellies George Washington en Thomas Jefferson
Ratjes Bruce en Chuck
Kat Lotje
En egeltje Cactus
Plaats reactie