Herinnering forumregel over taal

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: I

Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 25

Re: Herinnering forumregel over taal

Bericht door Willemijn14 »

Wij hebben ook geen spellingstoetsen. Bij 'gewone' tentamens krijg je wel punten aftrek voor spellingsfouten.
Vorige keer had ik dat dus, per ongeluk bij een opsomming van drie punten de eerste hoofdletter vergeten -.-' En ja hoor, daar gingen drie punten...

Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...
Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 39
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Helemaal eens met I en Femke, vind het echt onbegrijpelijk dat dit zo'n probleem is, het is gewoon basisschoolmateriaal, en gewoon heel simpel en basic (tenzij je echt problemen hebt met taal/dyslectisch bent, etc). Er zijn gewoon simpele duidelijke regels die iedereen moet kunnen onthouden en toepassen. Dat je daar ruim op de middelbare school nog uitleg voor zou moeten krijgen vind ik echt onbegrijpelijk. Zal dan wel op de basisschool iets mis zijn gegaan, maar dan is het alsnog pijnlijk hoe de kwaliteit van het onderwijs dan is, als mensen zoiets basaals al niet meer goed leren. Iedereen kan toch ook gewoon de basis-rekendingen, dit valt voor mij in dezelfde categorie.
Ik had ook geen spellingstoetsen of -lessen (en ook niet over vervoegingen) op de middelbare school. Gelukkig niet zeg, was ook erg pissig geweest als dat wel zo was, dat was gewoon iets wat je allang had gehad en wist, net als optellen en vermenigvuldigen. En zo niet, dan merk je dus dat je iets niet weet wat je wel zou moeten weten, en zoek je dat zelf even op?
The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
VixenFromHell
Leeftijd: 34

Bericht door VixenFromHell »

Zou goed kunnen dat de kwaliteit van onderwijs minder is geworden, ja. Geen idee wat ze tegenwoordig eigenlijk voor een programma's hebben op de basisschool..

Het zegt in mijn ogen in ieder geval genoeg dat je tegenwoordig dus zelfs bij sommige HBO opleidingen, notabene in de laatste fase, nog verplicht weer lessen spelling moet gaan volgen. Blijkbaar is dat voor een groot gedeelte dan toch nodig, anders deden ze dat vast niet. Heb zelf op het HBO ook zat (vaak jongere) medestudenten gezien met beroerde spelling in ieder geval. Waarschijnlijk is er dan dus eerder in de schoolcarriere al ergens wat mis gegaan.. Gaat er bij mij niet in dat dat toevallig allemaal mensen waren die nou eenmaal slecht zijn op dat gebied. Wel fijn dat ze nog een poging doen om het bij te spijkeren, omdat mensen het nodig hebben in hun toekomstige werkveld, maar wel aan de late kant.

En rekenen gaat volgens mij een beetje dezelfde kant op. Geloof dat er tegenwoordig steeds meer een rekenmachine gebruikt mag worden, dan worden mensen er uiteindelijk afhankelijk van. Vermoed dat er ook steeds meer mensen dus moeite zullen gaan hebben met simpele berekeningen uit het hoofd doen.
Nobody ever seems to remember life is a game we play

Also known as Maaike

Pics!
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Nouja, niet alleen basisschool, maar ook op de middelbare en daarna wordt het volgens mij steeds minder. Niet vervelend bedoeld naar de MBO-ers hier, maar ik zag vanmiddag toevallig dat mijn zus een solliciatiebrief had gemaakt, of mijn moeder er even naar wou kijken (en ik stond er naast). Maar voor wat zij had geschreven, had ik in de brugklas volgens mij nog geen 3 gehaald. Volgens mijn moeder wordt er op het MBO geen aandacht besteed aan spelling, grammatica enzo en ook niet aan opbouw van (sollicitatie)brieven. Ik snap dat het niveau lager is dan op het HBO, maar dit vond ik wel een beetje droevig. :bloos:

Is dat echt zo trouwens? :bloos:
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
Clover
Hamsters: Hamsterloos
Leeftijd: 36

Bericht door Clover »

Ik ben nooit goed in spelling geweest, het wil gewoon niet blijven hangen... en daarom plaats ik d, t en dt puur op gevoel of hoe het staat als ik het zie. Ik heb voorheen wel les gehad in 't kofschip en tot in den treuren alles met bijvoegelijknaamwoord e.d. maar het blijft gewoon niet hangen, hoe graag ik dat wel zou willen. Ik erger me eerder aan het niet gebruiken van hoofdletters, komma's en punten. Gewoon normale zinsopbouw is toch niet zo moeilijk? Of woorden als tog en egt, daarbij is het geen afkorting als in ieder geval of inderdaad maar pure luiheid!

Edit: het is me nooit opgevallen maar de afkortingen voor in ieder geval en inderdaad worden hier op het forum automatisch veranderd in de daadwerkelijke woorden :lol:
Liefs Irene. Mama van Tessa en Esmée (2013). Baasje van poezebeesten Mies en Moortje en konijnevriendjes Hajo, Suus, Jelle en Indi
LadyBee
Hamsters: genoeg..
Leeftijd: 31

Bericht door LadyBee »

Rij schreef:Tja, ik ken het 't kofschip wel (maar dan als 't fokschaap) en de meeste regels ook wel, maar ik denk dat ik het vaak genoeg fout doe. Ik heb totaal geen taalgevoel. Ik zie de fouten ook niet als iemand niet zegt wat er fout aan is. Ben heus niet dom en heb ook niet liggen slapen op school, maar zoals wiskunde voor sommigen een puzzel is, is dat zo voor mij bij taal. Excuses voor de taalfouten die ik al gemaakt heb en excuses voor die fouten die ik nog zal maken. :)

Ik heb op de middelbare ook geen vervoegingen meer gehad bij Nederlands. Wel dat ook bij andere vakken punten af gingen bij taalfouten, wat mij nog wel eens stak ondanks dat ik wel m'n teksten nalees op fouten. Nuja. Tegenwoordig zijn spelfouten maken in een browser ook meestal niet nodig gezien de spellingscheckers die er zijn voor in de browser. :)
Dit dus. Ik kon het zelf geschreven hebben. Plus dat ik dyslexie heb en wel altijd op mijn spelling probeer te letten. Maar dingen als d/dt moet je bij mij echt niet mee aankomen :D

Net als ou, ui, au enz. die gaan bij mij standaard verkeerd om :oops:
Groetjes van Marielle en de hammies

http://hamsterytheloveboat.joswouters.nl
Renate.
Leeftijd: 30

Bericht door Renate. »

I schreef:Ik schrik er echt van dat er mensen zijn die geen idee hebben hoe ze 't Kofschip moeten gebruiken... Dan vraag ik me af of er ooit wel een school of docent is geweest die de tijd heeft genomen om het kinderen fatsoenlijk aan te leren. Want ik kan me ook niet voorstellen dat iedereen die de spellingsregels niet kan toepassen, jarenlang heeft liggen slapen op school.
Ik heb dat alles wel gehad op de basisschool, ik had ook altijd het hoogst haalbare punt met taal en spelling. Alleen geld voor mij als ik iets lang niet gedaan heb vergeet ik het gewoon. Heb een geheugen als een zeef.. Vind het ooit wonderbaarlijk dat mensen van 58 over alles van weten en ik niet eens meer weet hoe kofschip enz werkt. Nu interesseert het me ook niet echt daar niet van... Mijn tante heeft mij leren naaien en fietsbanden plakken. Nu heb ik al meer als een jaar niet genaaid en geen lekke band gehad, nu weet ik echt niet meer hoe mijn naaimachine werkt, hoe ik moet naaien en hoe ik een fietsband plak. Lastig is het wel moet ik zeggen.. Het vreemde is ook hoe langer ik niet leer, hoe moeilijker het lijkt te worden. Ze zeggen vaak zoek op internet op maar ondanks dat het dan uitgelegd word duizelt het me gigantisch. Heb laatst de rand van een deken gehaakt, van mijn tante geleerd. Ging hartstikke goed toen ik het eenmaal doorhad. Nu zou ik voor die mensen het andere deken ook nog maken. Maar ik zou niet weten hoe te beginnen en hoe het ook alweer moest. En dan bedoel ik niet gewoon luiheid, makkelijkheid ik weet het niet maar gewoon echt letterlijk ik heb geen flauw idee :-(

Edit: dat van die d/t en wiskundige sommen enz intresseert me niet, de rest van de dingen waarover ik het heb interesseert me wel degelijk maar ik kan het gewoon niet onthouden.. Dat krijg ik ook altijd van mijn ouders naar mijn hoofd dat het me gewoon niet interesseert en dat ik dom ben maar dat is echt niet zo..
Groetjes Renate
Maxi14
Leeftijd: 40

Bericht door Maxi14 »

Maar schrijven blijf je je hele leven toch doen (in tegenstelling tot een enkele keer je band plakken)? Dus als je dat op basisschool eenmaal onder de knie hebt, dan blijf je die kennis toch continu gebruiken en dan zou het toch niet dramatisch moeten wegzakken?
groetjes Femke

Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth.
Renate.
Leeftijd: 30

Bericht door Renate. »

Ja ik schrijf nog wel. Maar eigenlijk alleen op forums. Voor mijn werk hoef ik niets te versturen anders als getallen en afspraken in mijn agenda. Verder schrijf ik nooit brieven of zoiets. Als ik dat wel doe kan ik me er niet druk om maken als er ergens een d ipv dt staat hoor..
Groetjes Renate
mar77
Hamsters: ik ben knagerloos

Bericht door mar77 »

Ik heb het kofschip nooit gebruikt. Ik ging uit van mijn eigen intuitie. Ik had op school voor Nederlands min. een 8.
Vooral nu ik gestopt ben met werken merk ik dat die spellingsregels lastig toe passen is, aangezien ik het altijd op mijn gevoel deed al klinkt dat wellicht raar voor sommige mensen. Ik let vaak wel op met woorden, als ik twijfel gebruik ik andere woorden waardoor het grotendeels goed gaat. (ik ben niet meer perfect erin).
groetjes Marielle
Creepy
Hamsters: Japer, Syrtje
Leeftijd: 44

Bericht door Creepy »

Ik heb nu een training gehad voor mijn nieuwe baan. Daar materiaal voor gekregen, nou echt wat ik daar allemaal in tegen kom... elke bladzijde, wat zeg ik, elke zin staat wel iets in waar ik mij aan erger.
Jou en jouw, u en uw, d's en t's, zinnen die niet kloppen of gewoon niet eindigen... maar ook hoofdletters en punten. Het materiaal is er, klopt, maar een voorbeeld is het niet... en dat is toch diep triest vind ik.
04/09/2009 - Gina, zwarte rus - toen 6 mnd.
28/06/2010 - Muis (Syr) - geb. 12 mei 2010.
11/04/2011 - Giocchi, witte rus - zeven weekjes jong.
Snowy kwam uit België, daarna Finna.
04-02-2017 - Ben en Jerry, twee campbelli's van Hamstery Patches.
CrazyCatLady
Hamsters: Newton

Bericht door CrazyCatLady »

Dat klinkt een beetje als mijn eindexamen Nederlands op de havo. Stonden drie spelfouten in. Ik was echt boos. :bloos:
isabelalala
Hamsters: Gaia

Bericht door isabelalala »

Op de basisschool waar mijn zoon zat, de eerste 5 jaar ( ik heb m toen naar een andere school gedaan), betrapte mijn zoon zijn juf bijna elke dag wel een keer op een taalfout.
Die school was wel zo schandalig slecht, ik zou het niet geloofd hebben als ik er niet met mn neus bovenop had gezeten.
groetjes van Isa en Gaia

Dag lieve Myra en Belletje
**Lilia**

Bericht door **Lilia** »

Mag ik even uppen voor:

Me moeder
Me vader
Me hamster
Naardat ik na de winkel was geweest
Jij betaald, het betekend, het gebeurd
Hun zijn
Beter als mij
Groter als..

:bloos:
Pootje van jeweetwelkater Joep en prinses Guusje.
Sowieso schrijf je sowieso als sowieso. Dus niet als zowiezo, zoizo, zoiezo, zo ie zo,
zo izo, sowiezo, zo en zo, zo i zo, zowieso, sowizo..
TMeganV
Hamsters: Caesar

Bericht door TMeganV »

Aaaaah zo irritant. Ik heb nu ook de Taalvoutjes app gedownload, zo erg af en toe. :') Maar sommigen zijn wel leuk.

Ik erger me het meest aan officiele dingen, van een belangrijk bedrijf of zoiets. Of een school. En dat er dan iets staat als, 'Is deze opleiding geschikt voor jouw? Bekijk het hier!' ofzo.

Oja, en deze kwam ik gisteren nog tegen. :lol:

Afbeelding
Rust zacht Boris! ♥
Plaats reactie