Herinnering forumregel over taal

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: I

Louise
Leeftijd: 55

Herinnering forumregel over taal

Bericht door Louise »

Aangezien ik in 2 dagen tijd 3 berichten heb gerapporteerd vanwege 'taal', breng ik deze al bestaande forumregel eens even opnieuw onder de aandacht, want die zijn een paar mensen vergeten, geloof ik :wink: :
4. Taalgebruik:
- Geen MSN/chat taal. Dit is dus niet goed: Ik $ToR Me 3R NoIt zO 4n hOr mAr lIjKt mIj oK H3T VeR$T4NdIg$t dAt w3 H3T Zo 4Bn- MoGeLiJk hOuDeN!!!! HiHi lOl dUzZ *oNe lUv* (met dank aan Twix voor dit mooie stukje proza)
- Geen “populaire” afkortingen: geen “even”, maar “even”; geen “wacht”, maar “wacht”; geen “cker”, maar “zeker”; geen “hamstuh”, maar “hamster”
- Gebruik leestekens. Een zin begint met een hoofdletter, eindigt met een punt en soms zitten daar tussenin nog komma’s.
- Schrijf geen berichten in ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS.
Oftewel: schrijf 'gewoon' Nederlands. Wel zo leesbaar voor iedereen!

Louise

Corien
Leeftijd: 30

Bericht door Corien »

Ik moet zeggen dat ik er niks van heb gemerkt...
Elien
Leeftijd: 33

Bericht door Elien »

Ik heb het inderdaad ook gezien, het is echt vervelend lezen vind ik. Nouja die 'even' afkortingen heb ik dus wel geen last van aangezien iedereen toch wel weet wat het is en ik dat zelf ook per ongeluk nog wel eens wil gebruiken, ookal ben ik echt geen chattyper.

Ik msn veel, typ ook zeer snel, maar ik laat daarbij geen enkele -n op het einde weg en ga dat al helemaal niet vervangen door -uh. Kan ook niet begrijpen waarom mensen dat wel doen, het leest gewoon moeilijker, het typt moeilijker en je raakt als je dat lang doet je gevoel voor de Nederlandse taal echt wel kwijt. Heb het eens een tijd geprobeerd, ging erna gewoon bijna echt zo schrijven bij Nederlands!
[size=84][color=darkblue]Groetjes Elien
[/color][/size]
[size=75][url=http://www.dehamster.nl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=1964]R.I.P. Miyu, Benji, Kovu, Elmo, Pino, Swiffer, Jimmi, Leevii, Timo en Friemel..[/url][/size]
Britt

Bericht door Britt »

Nee ik betrap me zelf er ook op dat ik af en toe even zeg en niet even,
isdat zon probleem dan?
[color=indigo]x[/color][color=violet]X[/color][color=indigo]x[/color] [color=violet]B[/color][color=indigo]r[/color][color=violet]i[/color][color=indigo]t[/color][color=violet]t[/color]
PriemGirl
Leeftijd: 35

Bericht door PriemGirl »

even, imo en tbh durf ik ook wel eens te gebruiken, alhoewel ik er zeker probeer op te letten; maar soms is het gewoon sterker dan mezelf. Ik ben dan ook een echt irc-mens en gebruik afkortingen e.d. erg veel.

En heb er eigenlijk ook niet echt veel van gemerkt de laatste tijd :D
««« Fester »»»

- Yoshi, Dunya, Juan, Mia & Trees, Fraggle, James -
Sammiejjj
Leeftijd: 34
Contacteer:

Bericht door Sammiejjj »

PriemGirl schreef:even, imo en tbh durf ik ook wel eens te gebruiken, alhoewel ik er zeker probeer op te letten; maar soms is het gewoon sterker dan mezelf. Ik ben dan ook een echt irc-mens en gebruik afkortingen e.d. erg veel.

En heb er eigenlijk ook niet echt veel van gemerkt de laatste tijd :D
imo en tbh?
PriemGirl

Bericht door PriemGirl »

imo = in my opinion en tbh = to be honest. Ik zie deze trouwens soms ook wel eens door andere leden gebruiken hihi :wink:
««« Fester »»»

Eveline
Leeftijd: 43
Contacteer:

Bericht door Eveline »

Nou, die kende ik anders ook nog niet hoor. Zou echt niet verzonnen hebben wat je ermee bedoelt.
Áfkortingen die voor de 1 nogal logisch zijn kunnen voor de ander dus nogal verwarrend zijn, dat blijkt maar weer...
Niet gebruiken dus!
Groetjes van Eveline
Platypus

Bericht door Platypus »

Maar mag je ook geen dingen geruiken zoals in ieder geval, mss, waarschijnlijk, oid.. enz? :bloos:
PriemGirl

Bericht door PriemGirl »

Als die afkortingen nog niet zijn opgevallen, zal het ook wel niet veel gebruikt worden.. En zoals ik al zei, let ik er wel degelijk op (het waren ook maar een paar voorbeelden die in mij opkwamen)

Ik probeer zo weinig mogelijk afkortingen meer te gebruiken, ook oid en in ieder geval probeer ik voluit te schrijven want je hebt altijd wel mensen die nooit chatten (zelfs niet met msn). Dan is het tenminste duidelijk voor iedereen.
««« Fester »»»

Kim

Bericht door Kim »

Ik ben eerlijk gezegd héél blij dat deze regel er is. Zelfs op msn erger ik me vaak dood aan msn-taal. :bloos:
Louise
Leeftijd: 55

Bericht door Louise »

Tamar schreef:Maar mag je ook geen dingen geruiken zoals in ieder geval, mss, waarschijnlijk, oid.. enz? :bloos:
Simpelweg: nee. Nouja, tegen een keertje treden we niet op, maar als je je bericht ermee vol schrijft wel, en bovendien maak je je eigen reacties dan voor een aantal mensen totaal onleesbaar - het wordt zo net een puzzeltje. En dat lijkt me toch niet de bedoeling, hè :wink:

Louise
Frida
Leeftijd: 38

Bericht door Frida »

Ik betrap mij zelf wel eens op inderdaad, maar weet het dan nog te verbteren voor ik het post! M44R w3 zull3n 3r 0p l3tt3n! (Ik ben daar zo slecht in :P)
[b]G[/b]roeten [b]F[/b]rida

[i]De beste site ooit[/i]: [url=http://www.kijkenluister.net/enter/sites/tunes_kids/cartoontune_view.htm]Echt waar![/url]
RoboHamu
Contacteer:

Bericht door RoboHamu »

Nou... voor mensen die niet veel chatten....
Ik chat heel veel en ik gebruik in mijn chat vrijwel geen afkortingen hoor.
Behalve dingen als KW en Iso als ik te lui ben de namen van mijn eigen hamsters voluit te schrijven (Naní is lekker kort, hehehe)
Oh... en natuurlijk het beroemde LOL
Maar dat lijkt me niet echt een mysterie, al weet je niet wat de afkorting betekent, kun je het ook nog opvatten als het letterlijke Nederlandse woord, wat weer bijna hetzelfde betekent als de afkorting ;)
Fimfie
Leeftijd: 33
Contacteer:

Bericht door Fimfie »

LOL, is dat een afkorting dan??? (voelt zich er dom)

oid staat toch gewoon in het woordenboek? Dan moeten er wel punten tussen o.i.d. maar dan is het abn dacht ik (toch?)
[size=75][color=indigo]*never give up the things that make u smile*
Groetjes van Femke en rusje Noa[/size][/color]
Plaats reactie