V&A vraagje

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: I

Maxi14
Leeftijd: 37

Re: V&A vraagje

Bericht door Maxi14 » 05 feb 2011, 17:39

Want wat is er nou verschillend aan een aqua zonder deksel een een caviakooi-zonder gaas? In mijn ogen niets: Beide moeten ze aangepast worden om als geschikt hamsterverblijf te dienen (je hebt voor een cavia-kooi hoguit iets meer gaas nodig). Dus zo gek vind ik de vraag van Sandra niet...

groetjes Femke

Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth.

I
Moderator
Hamsters: Toby en Lynn
Leeftijd: 34

Bericht door I » 05 feb 2011, 18:55

Nee, de vraag is ook niet gek, maar als er meerdere keren rustig wordt uitgelegd waarom het zo is en er dan nog over wordt gedramd, dan word ik daar een beetje flauw van. Waarvan acte.

Hoeveel mensen kennen jullie die daadwerkelijk een caviakooi hebben aangepast door er volledig gaas overheen te spannen? En dan bedoel ik geen duna, maar echt een traliekooi. Ik denk dat in al die jaren dat ik lid ben van het hamsterforum, ik het één keer heb gezien/gelezen. Ik vind het een heel groot verschil of je alleen een deksel moet maken (wat volgens mij niet eens altijd hoeft bij een aquarium) of dat je een volledige kooi moet omspannen met gaas. We moeten nou eenmaal ergens een grens trekken en wij doen dat daar. Of in dit geval heb ik daar de grens getrokken. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, dat mag je ook best uitspreken, maar het zou wel fijn als mensen zich er na de uitleg gewoon bij neer zouden kunnen leggen.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Mila

Bericht door Mila » 05 feb 2011, 19:08

I schreef:Of in dit geval heb ik daar de grens getrokken. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, dat mag je ook best uitspreken, maar het zou wel fijn als mensen zich er na de uitleg gewoon bij neer zouden kunnen leggen.
Ik denk zelf dat dat makkelijker gaat als mensen geen 'hilarische' grapjes gaan maken over een vraag, waaronder de moderators zelf.... Dat kweekt misschien iets meer begrip. Ik snap de grens zelf prima (ik dacht zelf dat het over een duna ging overigens, dan had ik het minder goed gesnapt ;) maar nu vind ik het wel logisch), maar de manier waarop er bovenop gedoken wordt, ehm, iets minder goed. Maar wie ben ik. ;)

morgantcm
Moderator
Leeftijd: 32

Bericht door morgantcm » 05 feb 2011, 19:15

De V&A moderators hebben het dagelijks al druk genoeg met het opschonen van dat subforum zonder dit soort flauwe opmerkingen en topics. Ik sta dan ook volledig achter Irene's actie, want wíj zijn uiteindelijk degene die de regels moeten handhaven, hoe onpopulair de beslissing ook is. Ik wil er verder ook even bij zeggen dat deze regel er ook altijd al is geweest, láng voor onze tijd als moderators (aangezien Sandra zegt dat dit de "eerste keer in 7 jaar is dat ze hier een vraag stelt"). Alleen tegenwoordig is het blijkbaar "in" om van iedere mug een olifant te maken en linea recta tegen de moderators in te gaan, waarbij wij dus iedere beslissing/opmerking/wijziging mogen gaan verantwoorden. Maar hey, wie ben ik? Als jullie het allemaal nóg strenger willen en dus ook de verkoop van aquaria/terraria in V&A willen gaan verbieden, dan zeg het maar hoor. U vraagt, wij draaien ;)
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)

Mila

Bericht door Mila » 05 feb 2011, 19:19

Ik vind het een beetje flauw om meteen te roepen dat het "in" is om tegen moderators in te gaan.... Alsof vaste forumleden het leuk vinden dat het forum steeds strenger wordt (als ik voor mezelf mag spreken: nee)... Dat heeft niets te maken met "tegen de moderators ingaan". Ik dacht zelf dat het over een duna ging, maar zou die dan ook niet in V&A mogen met daarbij: met een stuk gaas erover is deze prima geschikt als hamsterkooi? Dat bedoel ik serieus als vraag, ik snap wel dat het bij een volledige traliekooi NIET zo werkt. ;) Dat had ik niet helemaal begrepen. Maar ik snap het dat de mods het druk hebben met het handhaven van regels en beslissingen, alleen vind ik het zelf een beetje flauw om er dan bovenop te duiken met zulke grapjes... en dan ook nog met twee personen tegelijk. Als leden dat zouden doen, werd er accuut gewaarschuwd dat er offtopic gegaan of lullig gedaan zou worden... dat vind ik zelf een beetje krom. ;)

morgantcm
Moderator

Bericht door morgantcm » 05 feb 2011, 19:22

Dat mag jij best vinden Mila, maar wij weten allebei dat het zo achter de schermen niet werkt ;) En vind je het dan wel normaal dat meerdere leden zich op één moderator gaan storten, omdat ze het niet eens zijn met een beslissing? Nee sorry, dan val ik mijn collega toch even bij.
Rust zacht mijn lieve Snoopy (*08-2006 / 06-06-2008) en mijn lieve Bella (*04-2008 / 15-02-2010)

Mila

Bericht door Mila » 05 feb 2011, 19:24

Ik stuur je even een PB.

Rij
Leeftijd: 30

Bericht door Rij » 05 feb 2011, 19:27

Sorry hoor.. maar ik ben het totaal eens met Mila. Ik heb uiteindelijk die uitleg gepost omdat ik nog wel snap dat mensen misschien niet meteen snappen waarom een aquarium wel en een knaagdierenkooi niet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel knap lullig vind om er op zo'n manier op te reageren daarna. Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat in dit geval een grapje wat echt lullig kan overkomen op mensen en wat verder ook niets met hamsters te maken heeft wel mag blijven staan (en ook door de moderators zelf gedaan wordt), maar het grapje dat in het topic van R-nest van Mila stond weg moest omdat het zo vaak gerapporteerd was en mensen het kennelijk niet grappig vinden. Daar werd verder niet op tenen getrapt, trouwens, te lang of niet. Ik vind dit persoonlijk ook totaal niet grappig, maar ik zal wel gek zijn iets te rapporteren dat later door een mod ook wordt gedaan..

En jemig.. Tammy.. Een moderator kan ook fouten maken, hoor. Dat er gereageerd wordt op de tenen-trap posts betekent toch totaal niet dat 'wij het allemaal nóg strenger willen'? En als iemand dan welgeteld één post plaatst dat ze de vraag niet gek vindt willen we opeens allemaal strenger?

Edit : Pfff.. Jemig hé. Dat moderators het niet oké vinden dat andere leden op één lid springen, oké, prima, al is die grens ook soms een beetje vreemd hoor.. uit ervaring. Maar dat is toch niet meteen een reden om dan met meerdere moderators op één niet moderator te springen? Je hebt toch een soort van voorbeeldfunctie als mod, nietwaar? Ik die echt niets af aan het werk dat jullie moeten doen, hoor. Maar fatsoen en regels gaan twee kanten op..
Alles op een Rijtje.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.

I
Moderator

Bericht door I » 05 feb 2011, 19:34

Hmm, ik snap niet zo goed waar dit topic nu eigenlijk ineens heen gaat. Je mag van mij best vragen aan me stellen waarom ik iets doe, je mag me aanspreken op mijn gedrag. Ik vind het best, ik wil ook gerust uitleggen waarom ik iets doe of zeg (dat heb ik in dit topic al meerdere keren gedaan). Maar er komt een punt en dan is het klaar.
Ik heb al uitgelegd waarom ik dat grapje heb gemaakt. Inderdaad, moderators maken ook fouten, ik had het voor me moeten houden. Maar ik ben gewoon een mens en zo reageer ik ook wel eens. Dat idee probeer ik ook altijd vast te houden bij de leden en het zou fijn zijn als de leden dat ook andersom zouden doen.

morgantcm
Moderator

Bericht door morgantcm » 05 feb 2011, 19:35

Jammer dat je mijn berichten altijd zo persoonlijk opvat Rij. Ik beweer namelijk nergens dat jíj het forum nog strenger wilt hebben. Ik vraag me alleen af wat dan uiteindelijk de bedoeling is van dit topic. Want we proberen uit te leggen hoe wij de regels handhaven, maar dat wordt niet geaccepteerd. Dus moet er dan een wijziging komen om nog meer duidelijkheid te scheppen of wat is de bedoeling? Moeten we nu arbitrair ieder geval gaan bekijken om te zien of het wel of niet in V&A mag staan? Natuurlijk kunnen moderators ook fouten maken. We zijn immers menselijk. De grapjes van mij en Irene waren ook erg flauw, geef ik meteen toe. Maar op deze manier wordt mij echt alle plezier om te moderaten ontnomen. Vergeet niet dat wij dit op vrijwillige basis doen en behalve het verwerken van rapportages doen we ook nog graag andere dingen voor het forum, zoals het updaten van de FAQ's en dergelijke. Maar nu is het iedere keer stress, omdat je bij iedere beslissing een PM mag verwachten van een lid. Als ik ergens een slotje op een topic zet, dan is dat met een bepaalde reden, bijvoorbeeld omdat het topic dubbel is of tegen de regels. Ik heb geen hekel aan iemand of zo.

Mila

Bericht door Mila » 05 feb 2011, 19:39

I schreef:Inderdaad, moderators maken ook fouten, ik had het voor me moeten houden. Maar ik ben gewoon een mens en zo reageer ik ook wel eens. Dat idee probeer ik ook altijd vast te houden bij de leden en het zou fijn zijn als de leden dat ook andersom zouden doen.
In mijn beleving zijn moderators gewoon leden en mensen, geen robots. Alleen, als moderators zulke grapjes maken, niet per enkeling maar met zijn tweetjes, kunnen leden die dat zo zien, geen waarschuwing uitdelen of de grapjes verwijderen omdat die niet gepast zijn, andersom kan dat wel.

Wat Rij schrijft, daar ben ik het dus mee eens.

Ik snap heel erg goed dat moderaten niet makkelijk is (ik heb ervaring), maar moderator zijn is wel een keuze die je maakt, je kunt dan gewoon geen dingen doen of schrijven als lid, die je als moderator van een ander lid niet zou accepteren/waarschuwen/verwijderen. Dat is een soort 'voorbeeldfunctie' die je neemt als moderator denk ik.... Niet dat dat niet moeilijk is, want zoals ik al schreef, zijn jullie ook gewoon leden, net als ieder ander.

Rij
Leeftijd: 30

Bericht door Rij » 05 feb 2011, 19:48

Oké. Tijdens mijn posts nieuwe posts, dus ik verander hem even.

Tammy, ik vind het jammer dat je er vanuit gaat dat ik dit deze keer persoonlijk heb opgevat. Het ging me om je bewoording van dat wij allemaal kennelijk strenger willen. Naar aanleiding van twee mensen en later nog één iemand die meer duidelijkheid vraagt. Dat is toch een rare opmerking dan? Oorspronkelijk had ik hier weer iets over voorbeeldfunctie. Jullie zijn mensen, natuurlijk. Een mens kan foutjes maken, natuurlijk, maar als mod (en dus voorbeeldfunctie) kan je echt niet die foutjes goed praten of laten gaan alleen maar omdat je een mod bent. Het kan mensen echt niet schelen dat jullie foutjes maken, echt niet, maar dat gedoe er omheen alsof het goed te praten valt terwijl het bij gewone leden niet goedgekeurd zou worden, daar kunnen mensen niet tegen. Het heeft voor een groot gedeelte met verwoording te maken. Als het wat vriendelijker kan soms zal je een pak minder PBs krijgen. En ja, het is vrijwillig, als je het niet meer leuk vindt dan hoef je het toch niet te blijven doen? Ik bedoel niet dat je weg moet gaan ofzo, hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat je niet wist waar je aan begon en dat het dan niet leuk meer is.

Het gaat echtechtecht niet om de maatregelen zelf, het gaat om de manier waarop. En, om mezelf weer in te dekken, ik bedoel niet altijd, blabla. Ik bedoel alleen dat het soms wel op een ietwat andere toon kan. Niet in iedere situatie enzo, maar ik hoop dat het gesnapt wordt en niet meteen weer wordt afgedaan als dat het in zou zijn om modjes aan te vallen. Dat vind ik echt een lullige opmerking..
Alles op een Rijtje.
De Syrische hamster : Senri.
Het vlinderhondje : Robin en de dikstaartgerbil : Kip.

I
Moderator

Bericht door I » 05 feb 2011, 19:55

Zoals ik al zei, het punt is duidelijk en op een gegeven moment is het klaar. Ik ben me er van bewust dat ik die opmerking voor me had moeten houden en ik heb uitgelegd waarom ik dat niet heb gedaan. Ik ben me ook bewust van mijn voorbeeldfunctie, al op het moment dat ik 'ja' zei tegen tegen het moderatorschap. Daar hoef ik dus echt niet op gewezen te worden. Maar goed, ik val een beetje in herhaling, jullie punt is duidelijk, we zijn ons van dat punt bewust, we hebben onze fout toegegeven (want het was inderdaad niet netjes) dus voor mij is het nu eigenlijk wel klaar.

Mila

Bericht door Mila » 05 feb 2011, 19:57

Wat mij betreft ook, want dat is eigenlijk het enige wat mij opviel aan dit topic, wilde daar gewoon wat over zeggen, geen rel maken ofzo. :) Naast het feit dat ik er eerst geen drol van snapte omdat ik dacht dat het over een duna ging. :P

morgantcm
Moderator

Bericht door morgantcm » 05 feb 2011, 20:00

Ik begrijp helemaal wat je zegt hoor Rij. Ik probeer me nu ook in jouw positie te verplaatsen en te begrijpen hoe het soms overkomt. Maar probeer je eens in mijn positie te plaatsen (of die van Irene): iedere dag verwerk je tig rapportages. Ik ga er niet van uit dat je al mijn berichten gaat nalezen, maar ik ben altijd vriendelijk naar nieuwe leden toe als ze iets doen wat tegen de regels is. Ik heb al honderd keer hetzelfde tekstje getypt over de 48-uurs regel. En niet 'hallo, dat is tegen de regels ja! let erop of ik ban je ass!', maar: 'Zou je aub gebruik willen maken van de 'wijzig' knop binnen 48 uur?'. En in 9 van de 10 gevallen gaat het prima en is er niks aan de hand, maar als sommige mensen het na 5 opmerkingen (en extra uitleg via PM) nog steeds niet snappen en daarbij ook nog eens tekeer gaan, ja dan kunnen wij daar ook wel eens behoorlijk kribbig van worden. Zou jij dat niet zijn dan? Daar zijn we toch mensen voor? Soms reageer ik ook gewoon op een zakelijke toon, omdat het dan al de zoveelste rapportage van de dag is en ik sta dan een beetje op de automatische piloot ('oh hier zijn de foto's te groot, daar staat weer een dubbele post, dat topic kan op slot', etc.). Jij zegt dat twee mensen om duidelijkheid vragen, maar dit had ook zeer makkelijk via PM gekund ('goh waarom blablabla?'), maar nee, dit moet dus weer uitdraaien op een 'modjes zijn te streng' discussie en ik vraag me eigenlijk af of dat niet al de bedoeling was vanaf het begin.

Plaats reactie