Toegestaan formaat voor foto's op het HF

Voor vragen, tips of klachten over dit forum.

Moderator: I

Knorretje
Dierenarts
Leeftijd: 39
Contacteer:

Toegestaan formaat voor foto's op het HF

Bericht door Knorretje »

Ik weet het, er zijn hier vaker topics over geweest. De reden dat ik het toch even naar voren wilde brengen is dat de laatste alweer dateert van een jaar of vijf geleden, en de ontwikkeling van monitoren, laptops en dergelijke heeft in die tijd niet stilgestaan. Op veel fora zijn die maximale maten voor foto's dan ook inmiddels aangepast, naar bijvoorbeeld 800 of 900 pixelx aan de langste zijde. Hier hanteren we nog steeds een maximum van 640 pixels aan de langste zijde.

Ik vroeg me dus af in hoeverre het een optie zou zijn dit maximum eens te heroverwegen? Over het algemeen komen foto's gewoon een stuk mooier uit als ze wat minder klein geplaatst worden, en eerlijk gezegd denk ik niet dat er tegenwoordig nog veel mensen zijn bij wie een formaat groter dan 640 het scherm al gaat uitrekken. Vijf jaar geleden was dat nog een heel anders verhaal.

Ik merk ook aan mezelf dat ik soms foto's gewoon niet hier plaats, omdat ik een standaard verkleiningsscript heb dat voor alle fora werkt, maar voor hier dus te grote foto's oplevert. Natuurlijk doe ik het ook vaak genoeg wel, en maak ik dan apart ook een serie foto's van 640 max, maar echt heel handig is dat niet. En ik heb het idee dat er wel veel meer mensen voor zouden zijn als de regels voor het formaat wat verruimd zouden worden.

Een dubbele vraag hier dus wat mij betreft:
Aan de leden: zijn er mensen die het maximale formaat ook graag wat groter zouden zien? Of andersom: zijn er mensen voor wie een groter formaat nog echt bezwaar zou opleveren?
En aan de mods: zouden jullie er voor open staan dit te heroverwegen, als er genoeg leden zijn die dit graag zouden willen (en geen mensen meer voor wie dit echt bezwaren zou opleveren)?

The person who says it cannot be done...
Should not interrupt the person doing it.

Groetjes van Mir en alle hamsjes in hamstery Jade
Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Sanne

Re: Toegestaan formaat voor foto's op het HF

Bericht door Sanne »

Ik denk dat je een goed punt hebt als je zegt dat beeldschermen steeds groter worden. Daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in. Maar wat je tegelijk met de grotere beeldschermen ziet, is dat steeds meer mensen op hun gsms naar websites gaan. Ik bekijk het HF meer op mijn telefoon dan op mijn laptop. Maar zelfs foto's van 640 breed rekken het forum op je telefoon al helemaal uit. Dus als ik heel eerlijk ben zou ik het wel lekker vinden als de max gewoon 640 blijft, ténzij er een optie is waarbij de mobile versie een automatisch scriptje kan gebruiken zodat de foto's op die versie automatisch wel kleiner worden. Dan kunnen op de standaard versie de foto's misschien wel groter worden...
Sylvia.
Hamsters: Kody

Bericht door Sylvia. »

Ik zou het wel leuk vinden als het formaat van foto's wat groter zou mogen zijn!
Het maakt mij niet uit naar welk formaat ik foto's moet verkleinen. Ik verklein met het standaard Microsoft programma en daar kun je de gewenste grootte aanvinken. Maar ik vind het wel leuker om naar te kijken als foto's in een groter formaat zijn.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Hendrikje, Jozefje, Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi
Jenna
Hamsters: Lexi en Archimedes
Leeftijd: 29
Contacteer:

Bericht door Jenna »

Sanne schreef:Ik denk dat je een goed punt hebt als je zegt dat beeldschermen steeds groter worden. Daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in. Maar wat je tegelijk met de grotere beeldschermen ziet, is dat steeds meer mensen op hun gsms naar websites gaan. Ik bekijk het HF meer op mijn telefoon dan op mijn laptop. Maar zelfs foto's van 640 breed rekken het forum op je telefoon al helemaal uit. Dus als ik heel eerlijk ben zou ik het wel lekker vinden als de max gewoon 640 blijft, ténzij er een optie is waarbij de mobile versie een automatisch scriptje kan gebruiken zodat de foto's op die versie automatisch wel kleiner worden. Dan kunnen op de standaard versie de foto's misschien wel groter worden...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als ik gewoon op de laptop zit, mogen de foto's ook wel wat groter in principe. Hoewel het soms ook wel lastig kan zijn, want je moet dan zo belachelijk ver door scrollen.
♥ Liefs Jenna, Miek en mini (e.t.a. 10-2018) ♥
♥ Lexi en Archimedes ♥
† Slaap zacht, lieve schatten †
♥ Noa, voor altijd in mijn hart ♥
Knorretje
Dierenarts
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Telefoons.... ja, die heb ik inderdaad over het hoofd gezien (*heeft zelf nog zo'n ding waarmee je gewoon belt en verder niet*).

Bekijken jullie dan ook echt foto's daarmee? Lijkt me namelijk erg onhandig, of het formaat nu 640 is of groter, of zelfs nog kleiner, het is toch sowieso veel te groot voor je scherm dan? :bloos: Als je telefoons als maatstaf gebruikt voor het maximale formaat zou die al omlaag moeten naar 100 pixels ofzo wil dat werken, en dat lijkt me toch ook weer niet de bedoeling.

Kijk ook eens op mijn fotografie pagina, voor natuurfotografie en dierenportretten
Maxi14
Leeftijd: 40

Bericht door Maxi14 »

Telefoons als maatstaf gebruiken lijkt me niet nodig. Maar steeds meer mensen gebruiken ook tablets/Ipads en dan is 900 allicht niet zo handig. Voor mij persoonlijk hebben grotere foto's geen meerwaarde. Als dit nou een fotografie forum was waar je de details goed wilt laten zien etc, kan ik er nog inkomen. Maar dit is geen fotografie forum, maar een hamsterforum.
groetjes Femke

Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth.
Ikkimausi
Hamsters: Anneke, Sneezy
Leeftijd: 33

Bericht door Ikkimausi »

Voor pc geef ik je absoluut gelijk. Helaas word er hier in huis enkel nog via de pc gegamet. Fora lezen etc doe ik via de tablet. En dan zijn die fotos net goed van formaat. Als ze groter waren rekt alles uit en moet je beginnen zoomen op een pagina.
Maar goed dat ligt misschien aan mezelf aangezien ik absoluut geen gebruik maak van Mobile versie van het forum. Die is gewoon echt gebruiksonvriendelijk.

Als er een script voorzien wordt waar men mee herkend of de gebruiker via pc of mobile aanwezig is en op basis daarvan de fotos verkleint worden, lijkt me geen probleem te zijn. Maar zijn die grotere foto's wel nodig? Het gaat hier om snapshots, niet echt een fotografie forum waar elk detail super belangrijk is, toch?

Lieve groetjes
Groetjes van onze muizels Ping, Lyra en Lumi,
Ons hamstertje Sneezy,
En natuurlijk de poezen Krieby, Zwartje en Luna.

Ps: Elke gevonden schrijffout mag behouden worden, graag goed verzorgen want ze worden met veel zorg gekweekt ;-P
Knorretje
Dierenarts
Contacteer:

Bericht door Knorretje »

Okee, duidelijk dat ik twee belangrijke factoren over het hoofd heb gezien, als zoveel mensen het forum meer via tablet, telefoon, iPad en dergelijke bekijken is een ander formaat inderdaad gewoon niet handig, tenzij er een script zou zijn.

Nodig... tja... wat is nodig? Noodzakelijk? Nee, dat is het natuurlijk niet. Het is inderdaad een hamsterforum en zeker geen fotografie forum. Maar wel een forum waar veel mensen graag en met plezier hun (hamster- en andere) foto's laten zien, dus als er niet echt bezwaar tegen zou zijn, leek het me leuk de mogelijkheid te geven die mooier uit te laten komen door ze op een wat groter formaat te kunnen laten zien. Niet noodzakelijk dus, maar meer een "zou leuk zijn als er geen bezwaren tegen zijn". Vandaar dat ik benieuwd was hoe daar over gedacht werd.
Maar ik zie dat ik daarbij dus gewoon iets belangrijks over het hoofd heb gzien, namelijk dat veel mensen nniet meer via laptop of pc op het forum komen. En dan zijn er dus WEL echt bezwaren. En zijn de nadelen inderdaad groter dan de voordelen, want noodzakelijk is het niet, en als er veel mensen last van zouden hebben is dat natuurlijk niet de bedoeling!

Agnes
Leeftijd: 30
Contacteer:

Bericht door Agnes »

Kan je op een tablet niet gewoon instellen hoe je wilt dat er met foto's wordt omgegaan? Ik kan ze op mn telefoon namelijk af laten snijden of het forum uit laten rekken, en ik kies dan voor afsnijden, want ik bekijk foto's liever op groter scherm.
Groetjes Agnes en de hamsters van Hamstery de Chocoladefabriek!
Hamstery de Chocoladefabriek
VerantwoordFokken.nl
CrazyCatLady
Hamsters: Newton

Bericht door CrazyCatLady »

Ik bekijk het HF bijna altijd op de iPhone. Echter, op de foto en fotografie sla ik dan over en als de laptop aan staat ga ik daar lekker foto's kijken!

Ik moet zeggen: ik vind 640 ook erg klein. Persoonlijk zou ik dus ook erg blij zijn met een verhoging naar pakweg 800. Dat doet de foto's mooier uitkomen! :)
Martin Braak
Leeftijd: 46
Contacteer:

Bericht door Martin Braak »

Mag ik eerlijk zijn? Dit is de reden dat ik geen foto's meer hier plaats. Mijn foto's zijn nu standaard 800 breed als ik ze online zet en ga ze niet verkleinen voor dit forum.

En als ik heel eerlijk ben. Voor een ander forum heb ik in 5 minuten een script ingebouwd dat de foto's automatisch verkleint. We moeten ons realiseren dat hier een webbeheerder is die niet meer verdiept in dit forum, geen tijd in dit forum stopt cq neemt en eigen belang voorop stelt (in plaats van overdragen of meerdere webbeheerders). Alles veroudert, er verandert niets...

Ik schrijf het even hard neer, maar er zit een kern van waarheid in toch?
CrazyCatLady
Hamsters: Newton

Bericht door CrazyCatLady »

Eens met Martin. Ik denk ook dat er genoeg mensen zijn die de site zouden willen vernieuwen zodat hij weer up to date is. Vind het zonde dat alles zo verouderd want het is wel een heel populaire website.
Mimosa
Leeftijd: 27

Bericht door Mimosa »

Ik sluit me helemaal aan bij Mila en Martin.
I
Moderator
Hamsters: Molly
Leeftijd: 38

Bericht door I »

Ik heb zelf geen hippe telefoon met internet of een tablet, dus van mij persoonlijk zouden de foto's ook wel wat groter mogen. Ik heb alleen geen idee in hoeverre dat het gebruikersgemak beïnvloedt van degene die wel hun mobiel of tablet gebruiken om te forummen.

Tja, wat Dong betreft... Je kunt hier je gal spuwen, maar ik weet vrij zeker dat ze het niet leest. Dus of dat nou zoveel nut heeft... Jullie kunnen haar wel mailen, dan heb je nog kans dat ze het meekrijgt. Antwoord kan ik niet garanderen.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered
VixenFromHell
Leeftijd: 34

Bericht door VixenFromHell »

Wat Dong betreft, als de site van haar is, betaalt zij neem ik aan ook de rekening?

Ben het er wel mee eens dat het zonde van de site is dat er weinig geupdate wordt en dat er vast wel betrouwbare mensen zijn die mee willen helpen :)
Snap wel heel goed dat Dong andere prioriteiten heeft, dus iemand die helpt zou in mijn ogen de uitkomst zijn. Of helemaal overdragen, maar dan moet alles wel goed geregeld worden qua kosten etc. En dat moet Dong dan ook nog willen, natuurlijk. Sowieso wel iets om over na te denken, aangezien Dong natuurlijk altijd een keer zou kunnen besluiten om de stekker eruit te trekken.
Nobody ever seems to remember life is a game we play

Also known as Maaike

Pics!
Plaats reactie