GZ: Hamsterkooi Alexander

Zoek je een hamster of hamsterspulletjes? Of wil je juist wat verkopen?

Moderator: I

Plaats reactie
Elliottt

GZ: Hamsterkooi Alexander

Bericht door Elliottt » 22 nov 2017, 12:34

Hoi!

Ik ben opzoek naar een (tweedehands) Alexander hamsterkooi voor mijn syrtje. (2 maanden oud)
Ik had een maand geleden een Alaska kooi voor hem gekocht maar ik merk aan hem dat hij zijn energie niet kwijt kan.. dit toont hij door letterlijk de hele dag aan de tralie's te knagen al voor een week of 2. Ik maak me daar best wel zorgen om.
Na een maand meteen een alweer een nieuwe kooi te bestellen via zooplus vinden mijn ouders geen fijn idee.
Ik hoop dat ik hier voor een wat goedkoper prijs eentje kan aanschaffen.

Ik woon in Amsterdam, het lieft als het kan laten verzenden. :D

Groetjes

Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 27

Re: GZ: Hamsterkooi Alexander

Bericht door Nunchaku » 06 dec 2017, 09:37

Is dit probleem er nog altijd? Een Alexander is normaal gezien echt groot genoeg voor een hamster. Heb je geprobeerd om hem wat meer uit te dagen? Wat klimtoestellen erin, wat graafmateriaal. Wat de meeste hamsters ook leuk vinden en wat ze bezig houdt, is als je voedsel verstopt in een toiletrolletje en die dan dicht vouwt. Het kan ook zijn dat je hamster graag uit de kooi wil. Probeer hem 's avonds als jullie beiden wakker zijn uit de kooi te halen en te knuffelen. Je zou hem rond kunnen laten lopen op je bank of bed. Wat ze ook vaak leuk vinden is rondlopen in een loopbal. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze ontsnappen. Pas dan wel op met trappen.

Elliottt

Bericht door Elliottt » 06 dec 2017, 10:12

Nunchaku schreef:
06 dec 2017, 09:37
Is dit probleem er nog altijd? Een Alexander is normaal gezien echt groot genoeg voor een hamster. Heb je geprobeerd om hem wat meer uit te dagen? Wat klimtoestellen erin, wat graafmateriaal. Wat de meeste hamsters ook leuk vinden en wat ze bezig houdt, is als je voedsel verstopt in een toiletrolletje en die dan dicht vouwt. Het kan ook zijn dat je hamster graag uit de kooi wil. Probeer hem 's avonds als jullie beiden wakker zijn uit de kooi te halen en te knuffelen. Je zou hem rond kunnen laten lopen op je bank of bed. Wat ze ook vaak leuk vinden is rondlopen in een loopbal. Dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze ontsnappen. Pas dan wel op met trappen.
Nu iets minder. Ik had ongeveer 2 weken geleden wat speeltjes voor hem gekocht (en wat snacks die hij uiteindelijk helemaal niet lust maar dat maakt niets uit, we zoeken nog verder. :razz:)
Maar ik merk nu wel dat hij steeds vaker aan de tralies knaagt en meer slaapt. Geen idee of de laatste met verveling heeft te maken.
Klinkt leuk! Ik ga het vanavond proberen met het toiletrolletje.
Ik zou hem graag buiten willen laten lopen. Hij is nog niet helemaal tam. Ik mag hem wel aaien alleen als hij aan het eten is of drinkt.
Ik ben bang dat hij dan uit mijn bed/bank springt.. hij is niet gewend om opgepakt te worden. Ik zou hem dan ook niet willen laten schrikken/stressen als hij opeens valt en ik dan opeens naar hem moet grijpen zodat hij niet weg rent.. :(
Het liefst zou ik een ren willen gebruiken. Probleem is wel dat vgm wat ze verkopen op internet niet geschikt zijn voor hamsters omdat ze makkelijk uitkunnen klimmen.
Ik weet niet of ik hem in een loopbal wil zetten. Ik vind het zo sneu haha. Maar dat is weer mijn mening! :D

Nunchaku

Bericht door Nunchaku » 23 dec 2017, 00:39

Elliottt schreef:
06 dec 2017, 10:12
Nunchaku schreef:
Nu iets minder. Ik had ongeveer 2 weken geleden wat speeltjes voor hem gekocht (en wat snacks die hij uiteindelijk helemaal niet lust maar dat maakt niets uit, we zoeken nog verder. :razz:)
Maar ik merk nu wel dat hij steeds vaker aan de tralies knaagt en meer slaapt. Geen idee of de laatste met verveling heeft te maken.
Ik zou hem graag buiten willen laten lopen. Hij is nog niet helemaal tam. Ik mag hem wel aaien alleen als hij aan het eten is of drinkt.
Ik ben bang dat hij dan uit mijn bed/bank springt.. hij is niet gewend om opgepakt te worden. Ik zou hem dan ook niet willen laten schrikken/stressen als hij opeens valt en ik dan opeens naar hem moet grijpen zodat hij niet weg rent.. :(
Het liefst zou ik een ren willen gebruiken. Probleem is wel dat vgm wat ze verkopen op internet niet geschikt zijn voor hamsters omdat ze makkelijk uitkunnen klimmen.
Ik weet niet of ik hem in een loopbal wil zetten. Ik vind het zo sneu haha. Maar dat is weer mijn mening! :D
Ik laat mijn Syrische hamster elke avond 15-30 minuten max in een loopbal rondlopen door de hele woonkamer. Dat vindt hij geweldig!! Ik let dan wel goed op of hij er genoeg van heeft (dan blijft hij meestal stil in een hoekje zitten of valt zelfs bijna in slaap haha). Zijn loopbal is 30 cm in doorsnee waardoor hij gewoon echt lekker kan lopen.
Als hij op de bank loopt en op een gevaarlijk punt komt (waar hij bijvoorbeeld zou kunnen vallen), houdt ik mijn hand in een vlakke (afbakenende) positie voor hem. Dan loopt hij automatisch de andere kant op. Ik/mijn vriend blijf er dus wel de hele tijd bij. Ook als hij in zijn loopbal loopt blijven we in de buurt overigens.
Ik denk dat het juist belangrijk is bij een hamster om constant contact te proberen blijven maken, zodat hij aan jouw hand went, maar ook aan je geur. Ik leg bijvoorbeeld tissues in zijn kooi als nestmateriaal maar houdt die van tevoren tegen mij aan (onder mijn oksel zonder deo of zeep, nek, hoofd) zodat mijn geur eraan zit. Hij neemt vervolgens zelf de tissues in zijn nestje en went dan ook indirect aan mijn geur. Daarnaast praat ik ontzettend veel tegen hem op een zachte warme manier als hij wat eet of wat drinkt, zodat hij eten en plezier aan mijn stem linkt.

Elliottt

Bericht door Elliottt » 25 dec 2017, 18:52

Nunchaku schreef:
23 dec 2017, 00:39
Elliottt schreef:
06 dec 2017, 10:12
Nunchaku schreef:
Ik laat mijn Syrische hamster elke avond 15-30 minuten max in een loopbal rondlopen door de hele woonkamer. Dat vindt hij geweldig!! Ik let dan wel goed op of hij er genoeg van heeft (dan blijft hij meestal stil in een hoekje zitten of valt zelfs bijna in slaap haha). Zijn loopbal is 30 cm in doorsnee waardoor hij gewoon echt lekker kan lopen.
Als hij op de bank loopt en op een gevaarlijk punt komt (waar hij bijvoorbeeld zou kunnen vallen), houdt ik mijn hand in een vlakke (afbakenende) positie voor hem. Dan loopt hij automatisch de andere kant op. Ik/mijn vriend blijf er dus wel de hele tijd bij. Ook als hij in zijn loopbal loopt blijven we in de buurt overigens.
Ik denk dat het juist belangrijk is bij een hamster om constant contact te proberen blijven maken, zodat hij aan jouw hand went, maar ook aan je geur. Ik leg bijvoorbeeld tissues in zijn kooi als nestmateriaal maar houdt die van tevoren tegen mij aan (onder mijn oksel zonder deo of zeep, nek, hoofd) zodat mijn geur eraan zit. Hij neemt vervolgens zelf de tissues in zijn nestje en went dan ook indirect aan mijn geur. Daarnaast praat ik ontzettend veel tegen hem op een zachte warme manier als hij wat eet of wat drinkt, zodat hij eten en plezier aan mijn stem linkt.
Ik laat die van mij ook nu naar buiten! Heb een soort ren gemaakt waar ik dan natuurlijk ook bij zit. :D Vindt hij volgens mij best wel leuk! Hij was de hele tijd aan het proberen om te ontsnappen, lukte dat niet, dan ging hij weer verder met onderzoeken. Ik ben blij dat hij zijn energie kwijt kan.
Daar ben ik nu inmiddels ook al een tijdje mee bezig. Bedankt. :-)
Ik blijf nu dagelijks ongeveer tot 1uur 's nachts bij hem. ( Hij wordt pas om 11uur wakker, het is ook een slaapkopje. :-) ) Tot die tijd knaagt hij niet aan de tralies. Dus, ik wacht dan wel met het aanschaffen met een nieuwe kooi.

Nunchaku

Bericht door Nunchaku » 24 jan 2018, 17:55

Je kunt hem ook aanleren eerder wakker te worden door hem steeds iets eerder wakker te maken. Ik doe dat dan door zachtjes in het zaagsel te ritselen zodat hij komt kijken. Dan haal ik hem voorzichtig uit zijn kooit en laat hem rustig op mijn borstkas zitten of op de bank. Ik geef hem dan vaker ook wat lekkers: een stukje groente of fruit.
Ik ben echt blij te horen dat je hamster zich al beter lijkt te voelen!! :) Een happy hamster, een happy eigenaar!!

Even een andere vraag: heb je een radje/loopwiel voor je hamster waar hij in kan rennen? Mijn hamster loopt daar in als hij zijn energie kwijt moet en als hij dan wat rustiger is, gaat hij op avontuur uit (heel leuk om te bekijken!!! Nog leuker dan tv haha) en laat zich knuffelen.
Groetjes Carlijn

Elliottt

Bericht door Elliottt » 11 feb 2018, 19:29

Ja ik had al gelijk voordat ik hem ophaalde en rad besteld! (28 dm)
Ik vind het zelf ook super gaaf om hem te zien rennen, vet schattig!

Hij wordt trouwens nu om 21:00 wakker. Zo zie ik hem gelukkig ook veel meer! :D

Plaats reactie