Hallo, is het normaal als je hamstertje boven op te tralies gaat lopen en dan op z'n rugetje valt?

Voor alles wat niet bij de overige hamsterfora thuishoort, zoals vragen over gedrag.

Moderator: I

Plaats reactie
DaisyA
Hamsters: Theodore

Hallo, is het normaal als je hamstertje boven op te tralies gaat lopen en dan op z'n rugetje valt?

Bericht door DaisyA » 14 nov 2018, 14:41

Afbeelding

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Hallo, is het normaal als je hamstertje boven op te tralies gaat lopen en dan op z'n rugetje valt?

Bericht door Goudhamster Hammie » 14 nov 2018, 15:27

Ik zie dit allebei de hamsters van ons. Meestal willen ze dan even uit de kooi in ons geval. Toen die van ons pas in het nieuwe verblijf zaten deden ze dit heel veel. Ik denk een beetje om het verblijf te verkennen. Nu doen ze het bijna nooit meer. Totaaal niks om je zorgen over te maken.

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Hallo, is het normaal als je hamstertje boven op te tralies gaat lopen en dan op z'n rugetje valt?

Bericht door Goudhamster Hammie » 14 nov 2018, 15:28

Maar je kooi oogt wel heel erg klein! Bij jou kan de reden veel serieuzer zijn. Het kan zijn dat jou hamster echt probeert te ontsnappen omdat zijn verblijf zo klein is!

Hoe groot is je verblijf?

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 14 nov 2018, 17:08

Als ik het goed zie op je foto heb je amper bodembedekking in de kooi. Als je hamster op de plastic bodem valt kan hij alles breken wat er te breken is. Dus ik zou je echt aanraden om een flinke laag bodembedekking er in te doen, zodat je hamster zachtjes valt.

Ik zie ook niet veel dingen in je kooi staan. Wellicht kun je een foto van je kooi plaatsen, zodat mensen wat tips kunnen geven. Het kan dat je kooi inderdaad te klein is en weinig afleiding geeft en je hamster zich verveelt en probeert te ontsnappen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 14 nov 2018, 21:48

Hoi DaisyA!

Wat goed dat je je informeert.

Om meteen je vraag te beantwoorden: nee, dit is niet normaal. Hamsters zijn geen klimmers, dus dit is een uiting van frustratie of verveling.
Op de foto lijkt je kooi inderdaad veel te klein. Ik denk dat daar dus de oplossing zit. Voor dwergen wordt minimaal 80x50 cm (lengte x breedte, groter is altijd beter) aangeraden. Tegenwoordig zie je veel glazen bakken, deze kun je gemakkelijk tweedehands verkrijgen via bijvoorbeeld marktplaats of hier op het forum. Je kunt er dan ook veel bodembedekking in kwijt, zodat je hamstertje lekker zijn instinct kan uitleven en naar hartelust kan graven. Hiermee zijn er ook meteen geen tralies meer beschikbaar, dus dat gevaar is dan al geweken. Je kunt het helemaal inrichten zoals je wilt en allerlei spullen of eetbare plantjes/kruiden aanbieden voor extra bezigheid.

Hierbij een foto van mijn 100x50 bak:
Afbeelding

Succes!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Plaats reactie