Suikerziekte bij Basje - Basje is helaas overleden...

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Willemijn14
Hamsters: Dobby en Bobby ♥
Leeftijd: 23

Re: Suikerziekte bij Basje - Dieet

Bericht door Willemijn14 » 18 dec 2011, 16:53

Super dat FV heeft gemaild! :D Nu hopen dat het dieet aan slaat!
En wat fijn dat Basje zich zo vermaakt in zijn hokje :-) Kom maar op met de foto's van dat mooie beestje! :mrgreen:

Hangmatjes, huisjes en mandjes van Rosita's palace!
Groetjes van mij en mijn huisdiertjes :
De cavia's: Sarah en Timmy. Konijn: Snowy. Muisjes: Mrs. Jingles en Marisa en roborovski's Dobby en Bobby.
Slaap zacht mijn lieve Rosita, Cheeko en Uk
Ik mis jullie liefjes...

Sylvia.

Re: Suikerziekte bij Basje - Dieet

Bericht door Sylvia. » 18 dec 2011, 21:17

Bij deze dan de definitieve uitwerking van alle bevindingen en dieetadviezen:
Ik probeer het zo beknopt mogelijk te houden dat het enerzijds nog leesbaar is, maar anderzijds wel begrijpelijk.
Ik pretendeer niet alles te weten en als jullie me ergens in willen corrigeren, graag.
Dit is slechts bedoeld als houvast voor mensen die ook een hamster met suikerziekte hebben, omdat ik het zonde vind om de opgedane kennis verloren te laten gaan en alleen voor Basje te gebruiken.

1. Uitleg situatie:
Basje testte in de uiterste stand op de volgende waarden:
a. Glucose
b. Ketonen
c. Zuren
Wat houdt deze situatie in:
ad a: Hoog Glucosegehalte in het bloed:
De alvleesklier maakt geen of te weinig insuline.
Door het gebrek aan insuline wordt er niet genoeg glucose vanuit het bloed in de lichaamscellen opgenomen.
Hierdoor kom je bij:
ad b en ad c: Hoog Ketonen en Hoog Zuren in het bloed:
Omdat er te weinig glucose in de cellen is opgenomen gaat het lichaam overschakelen op een noodoplossing:
Het lichaam gaat opgeslagen vet, ook een bron van energie, afbreken.
Als de vetten worden afgebroken, de vetstofwisseling, ontstaan vetzuren en vervolgens ketonen.
Door de toename van deze stoffen verzuurt het lichaam en krijg je Ketoacidose of Diabetescoma.
Dit is een acuut levensbedreigende situatie.

2. Hoe op te lossen:
a. Insuline spuiten
b. Aanvullende maatregelen en een zeer strikt dieet
ad. a. Zoals eerder vermeld zie ik het zelf niet zo zitten om insuline te gaan spuiten, mede omdat het voor een hamster allemaal moeilijk te regelen is en als je te veel insuline spuit het weer gecorrigeerd moet worden.
Ik vraag me af of ik voor Basje hier goed aan zou doen.
ad. b. Ik zie zelf derhalve meer in aanvullende maatregelen en een heel strikt dieet.
Ik zal alle (eventueel) te nemen maatregelen en dieetadviezen hieronder puntsgewijs noemen.

3. Aanvullende maatregelen bij een Hoog Glucosegehalte en Hoog Ketonengehalte in het bloed:
a. Fenegriek zaden
Aanbevolen wordt zo'n 25 stuks fenegriekzaden per dag te geven.
Fenegriekzaden zijn te verkrijgen in natuurwinkels.
b. Pedialyte 50/Water 50
Aanbevolen wordt de helft van het water te vervangen door Pedialyte.
Dit is een kinderdrank om uitdroging te voorkomen.
NB: In Pedialyte zit dextrose, dus hierdoor gaat de Glucosespiegel omhoog.
Derhalve nooit geven zonder ook Fenegriekzaden te geven.
c. Zo veel mogelijk laten bewegen.
Een hamster die niet genoeg energie heeft om in de molen te lopen (Basje kan dit niet meer), het liefst elke dag toch even laten lopen.
NB: Op tijd stoppen met laten lopen, om te voorkomen dat het ineens te veel wordt.
Dus zodra je ziet dat de hamster moe wordt GELIJK terug in zijn hok zetten.
NB: Soms zie je dit niet aankomen, dus bij voorbaat al niet te lang laten lopen.
(bij Basje zie ik het niet aankomen en ik heb al een paar maal gehad dat ik dacht dat hij er in zou blijven,
dus ik zet hem met een paar minuten terug in zijn hok om bij te komen)

4. Dieet:
Bij een Hoog Glucosegehalte en Hoog Ketonengehalte wordt aanbevolen:
een High Fiber, High Protein, Low Fat Diet
dus:
a. veel vezels (punt 5)
b. veel eiwitten (punt 6)
c. weinig vetten
Ik zal dit hieronder nader uitwerken.
Frank Verstappen heeft mij aangeraden voor Basje Degoevoer te kopen en dit aan te vullen met hondenbrokjes of kattenbrokjes, het liefst geschikt voor hond/kat met diabetes.
Basje lust het degoevoer niet (meer) en ik geef nu ook weer iets dwerghamstervoer.
Het meest geschikte hamstervoer is:
- Harry Hamster
- Vitakraft dwerghamservoer
NB:
- mais en erwtenvlokken er uit halen
- het liefst over de dag spreiden, om de opname te spreiden.

5. Vezels:
Een heel goede manier om vezels te geven is:
a. Timothy hooi
b. alfa alfa

6. Proteinen:
- hondenbrokjes, nb voor honden met suikerziekte
- tofu
- tonijn in water
- gekookte kip
- gekookte kalkoen
- gekookt eiwit
- low fat cheese
- low fat plain natural bio yoghurt
- geroosterde sojabonen (ongezouten)
- lijnzaad
Eventueel ook:
- Hollandse garnalen
- zalm uit blik
- gerookte zalm

7. Goede groentes:
- komkommer
- kos sla
- broccoli
- bloemkool
- sellery
- rode en groene paprika
- bonen (geen kidney bonen)
Eventueel ook:
- andijvie
- witlof
- veldsla
- kerstomaatje

8. Aanvullend te geven:
- tarwekiemen
- meergranen brood (hard ivm anders kans op verstopping)
- volkoren pasta
- bruine rijst
- wheetabix

9. Met mate te geven:
- zonnebloempitten
- pompoenpitten
- noten

10. Absoluut NIET te geven:
- hamstersnoepjes
- hamsterknaagstaven
- suiker
- fruit
- kokos
- rozijnen
- mais

Als laatste wil ik opmerken dat dit verhaal met name gericht is op een hamster zoals Basje, die de suikerziekte vanaf zijn geboorte heeft en derhalve Diabetes Type 1 heeft.
Maar voor een hamster met Diabetes Type 2 kan het dieet in principe ook aangehouden worden, maar afhankelijk van de mate van suikerziekte kan er hier en daar wellicht van af geweken worden.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

NIC

Re: Suikerziekte bij Basje - Pag 12. Adviezen en Dieet

Bericht door NIC » 19 dec 2011, 06:07

Woow wat goed, hij mag nog best wel veel! Ik hoop dat basje er wat van op knapt! Hou ons op de hoogte hoe het met hem gaat!

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 19 dec 2011, 09:03

Mooi dieet hoor! Hij mag zeker nog heel veel,meer als ik gedacht had.Ik hoop echt dat Basje hiermee zich beter gaat voelen.
Dat hij nog een nestje maakt in zijn hok is toch wel een teken dat hij het niet op wil geven! :-)

Malu
Hamsters: 1

Bericht door Malu » 19 dec 2011, 20:49

Ik vind het echt top dat je dit hebt gedaan Sylvia, niet alleen voor Basje maar ook heel veel andere hamsters gaan hier baat bij hebben.
Liefs Malu, en de hamsters Tequila en Frappy, en een pootje van Sokka!
♥ Slaap zacht liefjes.. † ♥
You always regret most what you don't say.

Martin Braak
Beheerder
Leeftijd: 45

Bericht door Martin Braak » 22 dec 2011, 10:28

Sylvia, ik heb je dieet op mijn weblog geplaatst, denk dat je dit vast goed vindt. Alleen kreeg ik na 1 dag al mailtjes dat het niet goed is wat er staat. Het volgende en waarschijnlijk kunnen de mensen die er meer van weten het bevestigen: bij diabetes 1 wordt geen insuline aangemaakt en werkt een dieet (op den duur) niet. (lees bijvoorbeeld: http://www.diabetesfonds.nl/artikel/beh ... tes-type-1 , daar staat geen dieet maar insuline spuiten als behandeling).

M.b.t. opmerkingen ik dacht dat alleen diabetes voorkomt bij... dan moet je toch stil staan dat bij alle diersoorten diabetes in mindermate of erge mate voor kan komen, ongeacht kleur. Pak weg 4% van de Nederlanders hebben diabetes en dat heeft niets met inteelt, lijnteelt of met selectie te maken. Gelukkig zien we bij de gefokte hamsters een relatief lage percentage van dit probleem.
Bij Mandarijnen komt een probleem voor dat we diabetes noemen, maar we weten helemaal niet of dit diabetes is. Mijn mening is dat elke Mandarijn "ziek" is, alleen de mate waarin het uit is verschillend en selecteerbaar. Net als je bontfactor de vlekjes kunt selecteren, kan je het drinkgedrag c.q. op sympthonen selecteren. Maar elke Mandarijn is wat dikker en elke Mandarijn drinkt wat meer. En je hebt ergere vormen en die drinken gigantisch meer en hebben diabetes achtige verschijnselen. ALLEEN!, zet je ze in het donker en gaan ze in wintervacht, dan hebben wij bij geconstateerd dat het probleem tijdelijk sterk verminderd. En dat lijkt mij geen diabetes te zijn.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2011, 12:13

Dat klopt Martin, het dieet is voor Basje (en voor alle hamsters met diabetes Type 1) alleen uitstel, geen afstel.
Het kan uitsluitend iets levensverlengend werken, maar niet ervoor zorgen dat hij een redelijke leeftijd haalt.
Inderdaad zou eigenlijk insuline gespoten moeten worden en FV heeft dat in zijn email inmiddels aangeraden om eventueel toch te doen. (Ik had dat in een berichtje iets hoger ook verteld).
Maar ik heb hier op het forum van veel mensen het advies gekregen dit niet te doen, oa omdat het te stressvol zou zijn.
En omdat ook FV zei dat de kans bestond dat ik teveel insuline zou spuiten en het dan weer gecorrigeerd moet worden worden, ben ik er een beetje huiverig voor.
Ik vind het erg moeilijk om te bepalen waar ik goed aan doe, zeker omdat zo veel mensen het me afraden en FV denkt dat ik Basje met een heel strikt dieet ook iets langer kan laten overleven.
Maar ik sluit nog niet uit dat ik het toch ga doen, ik zie nl bij Basje dat hij raar schonkig begint te worden, dus op een rare manier dun zeg maar. En dat zal er wellicht op wijzen dat hij toch zijn eigen spierweefsel aan het afbreken is?
Ik heb inmiddels nadere uitleg gevraagd aan FV mbt spuiten van insuline en hoe dat in zijn werk gaat.
Zodra ik daar antwoord op heb zal ik het hier weer uitleggen.

Zoals al eerder gezegd, wist ik absoluut niets van suikerziekte, niet van suikerziekte bij hamsters maar zelfs niet van suikerziekte bij mensen.
Ik had er absoluut geen idee van dat Basje zijn situatie zo levensbedreigend is.
Ik dacht in eerste instantie dat het simpel op te lossen zou zijn met een dieet, maar dat is dus gewoon niet zo.
Inmiddels heb ik me in zoverre er in verdiept dat ik er veel meer van weet hoor!

Uiteraard vind ik het prima dat je het dieet op je weblog hebt geplaatst.
Moet ik er alleen bij zeggen, dat ik er hier voor gekozen heb het dieet en het verhaal er omheen beknopt neer te zetten!
Ik heb het beknopt willen houden voor de leesbaarheid en omdat de meeste mensen toch snel even willen opzoeken wat ze kunnen geven.
Maar, er valt nog veel meer over te zeggen, en het is dus niet volledig.
Zo kunnen er bv meer oorzaken zijn voor hetzelfde ziektebeeld, maar ik heb het hier niet al te uitgebreid willen behandelen en ben uitgegaan van wat Basje naar alle waarschijnijkheid heeft.
Ik wil wel even alle verwijzingen er bij zetten, dan kunnen mensen het zelf ook helemaal nalezen, als ze dat willen.
(Het lukte me van de week niet de verwijzingen er bij te kopieren, ik snap niet hoe ik dat moet doen, moet ik even aan mijn man vragen of hij me daarmee kan helpen).

Als jij toevallig reacties binnen krijgt van mensen die positieve ervaringen hebben met het spuiten van insuline bij een hamster wil je het met dan laten weten?

-- 22 dec 2011 18:39 --

:???: INSULINE SPUITEN JA/NEE :???:

Wellicht is het nog te kort dag om te bepalen of Basje wel of niet baat heeft bij het dieet.
En het dieet is voor hem natuurlijk gezien zijn type en mate van suikerziekte alleen maar levensverlengend, maar ik ben bang dat het gewoon hard doorzet.
Ik vind dat hij op een rare manier aan het afvallen is, hij begint er een beetje schonkerig uit te zien.
Als je over zijn ruggetje en heupjes voelt, voel je alleen maar botjes.
Ik heb begrepen (als ik het goed begrijp althans), dat op een gegeven moment lichaamseigen stoffen zoals spierweefsel worden afgebroken, omdat het lichaam toch op zoek is naar brandstof voor energie.
Ook vind ik dat het drink- en plasgedrag niet verbetert, ondanks het feit dat Basje het fenegriek zaad goed eet.
Verder is er ook geen verbetering te zien wat zijn energie betreft.

Ik had derhalve Frank Verstappen een email gestuurd met de vraag om meer informatie mbt insuline spuiten.
Ik krijg net zijn antwoord binnen.
Hij zegt dat ik dan 1x per dag zelf onderhuids insuline zou moeten spuiten, te beginnen met een veilige dosering en langzaam eventueel opvoeren.

Graag zou ik nogmaals jullie advies willen of ik dit toch zal gaan doen :???:
Dus nogmaals zou ik willen vragen of jullie je mening erover zouden willen geven.
Moet ik het toch gaan proberen, doe ik daar goed aan voor Basje.
Of moet ik maar gewoon proberen te accepteren dat Basje ons aan het ontglippen is.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Re: Suikerziekte bij Basje - Toch Insuline Spuiten?

Bericht door Jaimz » 23 dec 2011, 09:41

Jeetje dat is een moeilijke vraag.Persoonlijk had ik hem allang in laten slapen maar daar gaat het nu niet om.Ik heb nog steeds veel bewondering om je doorzettings vermogen voor Basje!

Nu je al zoveel voor hem hebt gedaan zou ik toch proberen om met een veilige dosis insuline te beginnen.Je zal dan wel resultaat moeten zien vind ik.Zo niet dan zal je toch dat moeilijke besluit moeten nemen...Je moet toch als eerste aan Basje denken!

Malu
Hamsters: 1

Bericht door Malu » 23 dec 2011, 13:07

Het is echt afwegen. Ik heb een tijdje geleden een ratje 1 maal daags geprikt (AB, maar het idee is hetzelfde). Dit was tijdelijk. Ik zou het niet permanent doen. Hoewel ik best veel ervaring heb met prikken, deed ik haar wel pijn. Ze schoot in de stress en dat iedere dag. Dat vind ik het niet waard. Maar dat is pwrsoonlijk natuurlijk.
Liefs Malu, en de hamsters Tequila en Frappy, en een pootje van Sokka!
♥ Slaap zacht liefjes.. † ♥
You always regret most what you don't say.

Hompie

Bericht door Hompie » 23 dec 2011, 13:51

Ik vind het moeilijk adviseren, omdat ik niet degene ben die 'm iedere dag moet prikken, maar ik zou het denk ik toch proberen. Vooral om het een kans te geven en te kijken of Basje ervan opknapt. Volgens mij moet je dat na het spuiten wel vrij snel kunnen merken. Je weet niet hoe hij op de prik gaat reageren, maar wie weet merkt hij het prikje nauwelijks en knapt hij er wel heel erg van op. Veel succes met de beslissing!
Groetjes van Monica

jessicavanden
Hamsters: Monkey
Leeftijd: 41

Bericht door jessicavanden » 23 dec 2011, 15:02

Dat is helemaal aan jou of je wil spuiten...

Lijkt mij wel erg moeilijk om de juiste dosering te bepalen!
Het is ingewikkelder dan je denkt.
Het is afhankelijk van hoe veel hij eet, hoe veel hij beweegt, hoe veel stress hij heeft.
Bij een hamster kun je dat niet reguleren!!
Als mens is het al moeilijk om een juiste dosering te bepalen.
Te veel spuiten brengt risico's mee.
Dus ik ben erg huiverig om aan zoiets te beginnen bij een hamster

Ook vraag ik mij af hoe veel stress het een hamster bezorgt om elke dag geprikt te worden.
Maar dat is weer een andere verhaal.
:???:

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 23 dec 2011, 20:33

Bedankt voor jullie reacties!

Ja, ik vind het heel erg moeilijk om te besluiten wat ik zal gaan doen.
Aan de ene kant zie ik het niet zo zitten voor mezelf:
- de verplichting die ik op me neem, ik moet het dan toch maar elke dag doen
- de verantwoording die ik op me neem, kan ik het wel juist doseren
Aan de ene kant zie ik het niet zo zitten voor Basje:
- doe ik hem geen pijn er mee
- bezorg ik hem niet te veel stress

Aan de andere kant vind ik dan weer:
Voor mezelf:
- het is nou eenmaal mijn hamster, ik moet zo goed als ik kan voor hem zorgen
Voor Basje:
- moet ik hem niet die kans gunnen dat hij langer leeft

Om me toch nog iets beter een beeld te kunnen maken waar ik aan begin, heb ik FV nog een email gestuurd met de volgende vragen:
- waar moet het onderhuids gespoten worden, is het makkelijk te doen
- is de dosering goed te bepalen, want ja, als je insuline overdoseert is het toch slecht en moet je het weer corrigeren.
Ik heb wel ervaring met het doseren van AB en pijnstillers (dat kreeg Gijsje voor haar baarmoederontsteking), maar dan komt het er niet zo vreselijk secuur op aan, omdat de dosering altijd vrij ruim wordt aangegeven en daarbinnen is het dan goed.

Het maakt het ook gewoon moeilijker omdat Basje mijn enige huisdiertje is, denk ik.
Heb je meer hamsters en dieren dan kun je het wellicht beter accepteren.
Maar ik moet zeggen, dat Basje nu nog niet slecht genoeg is om in te laten slapen, dat zeker niet.
Het is ook echt niet mijn bedoeling om tot het uiterste te gaan om maar te zorgen dat hij blijft leven.
Het is dat ik nu aan insuline denk om verdere aftakeling te voorkomen.
Ik zie dat jullie het ook moeilijk vinden om me te adviseren.
Ik wacht FV zijn antwoord weer af, denk er de komende dagen over na en laat dan uiteraard nog weten wat ik ga doen.

Rest me jullie allemaal heel erg te bedanken voor jullie steun en adviezen!
En bij deze wensen Basje en ik jullie allemaal heel fijne kerstdagen en een heel gelukkig en gezond nieuwjaar!

Afbeelding

NIC

Bericht door NIC » 24 dec 2011, 08:14

Hee sylvia! Het zou geweldig zijn als dat zou werken! Maar het doseren lijkt me inderdaad zo moeilijk. Je moet eerst zijn bloedsuiker meten om te weten hoe hoog of hoe laag hij zit, voordat je weet hoeveel je moet spuiten. En dat kan telkens weer veranderen. Maar waarschijnlijk zal FV weten hoeveel er nodig is! Sorry ik heb echt geen idee wat je moet doen!

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 24 dec 2011, 20:22

Ik heb vandaag al een antwoord van FV gehad op mijn vragen.

Op mijn vraag waar de insuline gespoten moet worden en of het makkelijk te doen is, antwoordt hij:
- Elke plek is goed, het makkelijkst is in de nekplooi, en dan de plek een beetje afwisselen.

Op mijn vraag of de dosering makkelijk te bepalen is en of er geen gevaar voor overdosering is, antwoordt hij:
- dat hij de insuline dan klaar maakt voor het gewicht van Basje en dat ik dan gewoon in het spuitje moet doen wat ik moet toedienen.

Op mijn vraag of hij denkt dat het in het belang van Basje zou zijn en of ik hem er niet teveel mee aan doe, antwoordt hij:
- bij mensen, honden en katten gebeurt het routinematig.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat Frank Verstappen er niet zo'n probleem in ziet om bij Basje insuline te gaan spuiten.

Nu ik dit weet, moet ik er nog even voor mezelf over nadenken of ik het zelf zie zitten.
Zoals gezegd, vind ik aan de ene kant wel dat ik het voor Basje over moet hebben, maar aan de andere kant is het ook best een hele verplichting.
Het dieet op zich is best al lastig, niet voor mijzelf, maar wel als ik bv een weekend weg zou willen of op vakantie zou willen gaan.
Gijsje konden we bv gewoon een lang weekend alleen laten. Dan gaf ik gewoon genoeg eten en als we dan 2 nachten wegbleven, had ze daar niets van.
Basje kan zelfs niet 1 dag alleen zijn, omdat zijn eten toch over de dag verspreid moet worden.
Nou is dat altijd wel te regelen.
En ook voor een vakantie kan hij altijd wel ergens logeren.
Maar ja, je kunt natuurlijk niet van iemand anders verwachten dat ze een hamster insuline gaan prikken.
Ik ben toevallig zelf best handig met dieren, en ik verwacht wel dat het mij zelf zal gaan lukken, maar voor iemand anders is dat gewoon niet te doen.
Dus dat zijn ook gewoon dingen om rekening mee te moeten houden.
Ik denk er gewoon nog even over na.

Verder moet ik zeggen dat Basje in zijn hok erg goed is, als hij in zijn kleine houten huisje ligt te dutten en mij hoort of ziet komt hij er gelijk aan. Of als ik in zijn etensbakje tik om aan te geven dat ik er wat in ga doen, komt hij er ook aangesneld. Hij is ook altijd druk in de weer met zijn wc papiertjes en rolt lekker in zijn zandbak en zo. Dus zelf vind ik dat er nog absoluut niet sprake is van een situatie dat hij ingeslapen zou moeten worden.

Wel heeft hij gewoon niet genoeg energie voor zijn molen en ook is hij de helft van de keren te moe om in de badkamer te lopen. Maar als hij dan wel een keer energie heeft is het een hartstikke leuk gezicht om even het hamstertje te zien wat hij zou kunnen zijn. En soms zit hij er dan ineens helemaal doorheen en is hij ineens weg. Maar als ik hem dan terug in zijn hok zet, is hij ook snel weer goed.

Het is alleen zo, dat hij door de mate van suikerziekte die hij heeft snel zal aftakelen. En het dieet zorgt er wel voor dat hij niet te ver in het rood komt, maar houdt de aftakeling niet tegen, denk ik. Vandaar dat ik me toch afvraag of ik niet toch de insuline zal proberen.
En als ik dan zie dat hij er toch pijn van heeft of gestresst door raakt of er lichamelijk geen baat bij heeft, kan ik er toch ook weer mee stoppen.
Vandaar dat ik het toch serieus in overweging neem.
Ik wil volgende week een beslissing nemen.
Ik kon zo wie zo dagelijks bij FV terecht om de insuline op te halen en het voor te laten doen hoe het spuiten moet.

NIC

Bericht door NIC » 24 dec 2011, 20:29

Topper! Ik vind dat je helemaal gelijk heb

Plaats reactie