MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Mariska1808
Leeftijd: 22

Re: MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Bericht door Mariska1808 » 19 dec 2016, 10:37

1. Is je hamster een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster
Russische dwerghamster

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:
Zijn boventanden staan scheef in de basis waardoor zijn tanden niet goed meer afslijten en dus te lang worden. Helaas geen foto.

3. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen; is de oorzaak bekend
1 jaar en 8 maanden, daarvoor nooit problemen. Oorzaak is voor nu nog onbekend, vanmiddag waarschijnlijk meer duidelijkheid.

4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
Plots begonnen. Ik ontdekte het gisteren omdat hij ineens erg was afgevallen. Na een blik in zijn bekje was het wel duidelijk dat de tanden de oorzaak zijn. Hiervoor heeft hij nooit tandproblemen gehad voor zo ver ik weet.

5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
Hij is nu nog op de kliniek en krijgt vanmiddag een onderzoek, antwoord volgt nog.

6. Wat is de naam van je hamster
Picasso

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
Geboren op 9 april 2015

8. Wat voor kleur heeft je hamster
Blauw wildkleur

9. Van welke fokker of dierenwinkel komt je hamster
P. Janssen

10. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Nee

11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
Versele laga crispy muesli met selective brokken, maar nu hij een tandprobleem heeft krijgt hij geweekte selective brokken. Afhankelijk van wat er vanmiddag uit het onderzoek komt gaan we kijken welke voeding voor hem het beste is.

12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
Wilgentakjes doet hij niets mee, maar ik bied het wel altijd aan. Net zoals kruiden en gedroogde bladeren waar nog takjes aan zitten.

13. In wat voor kooi zit je hamster
Alaska kooi

Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 28 dec 2016, 23:09

Update Picasso:
De dierenarts kon niet aangeven wat de oorzaak is van de tandproblemen van Picasso. Zijn tandjes zijn geknipt.

Ik heb een aantal foto's gekregen van hoe de tandjes van Picasso er uitzien 8 dagen na knippen:

Afbeelding

Als ik zo naar deze foto kijk, zijn naar mijn mening door onbekende oorzaak zijn ondertandjes VOOR zijn boventandjes komen te staan, waardoor met name zijn linker boventandje naar binnen wordt geduwd. De tandjes groeien erg verkeerd, waardoor het Picasso helaas niet lukt om zijn tandjes nog zelf te slijten.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

sunsplace
Hamsters: Witje (r.i.p.)Tobey en Pluisje
Leeftijd: 42

Bericht door sunsplace » 11 aug 2018, 14:46

Russische dwerghamster

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:
ondertanden zijn normaal, de boventanden groeien scheef naar achter toe in een soort krul het gehemelte in.

1,5 jaar, hij was dun geworden, toen naar de dierenarts. oorzaak niet bekend.

4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
Begonnen 1,5 jaar of al eerder ws. Vanaf die tijd elke maand naar de dierenarts om te laten vijlen.

5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
Zie ook hierboven. De da constateerde scheefgroei en dat dit ws elke maand gevijld moet worden. Ik mocht het ook zelf proberen maar dit is niet te doen. Hij piept al als je bij zn mond in de buurt komt. Hij krijgt elke 4 weken een klein roesje en dan vijlen ze het bij.

Witje de liefste hamster van de wereld :)

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
11 december 2015
13 augustus 2018 overleden.
In laten slapen. Hij was heel mager al, huidproblemen, oogproblemen, diarree, heel slap en wilde niet meer. (daarvoor was hij altijd nog best actief)

Wit grijs

Van iemand thuis die een nestje had.

Nee

11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
Harry Hamster, nu science selective, dit weken we en prakken we. Ook krijgt hij yoghurt, geprakte banaan, olvarit, ei

12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
Hij kan niet meer knagen door zn tandproblemen.

Het is een kooi van ferplast. De bodembedekking is cotton comfort of soortgelijk.
Hij heeft 2 slaaphuisjes, een wctje, bakje met zand, geen looprad meer want daar loopt hij niet meer in.
Hij heeft 1 halve verdieping waar zn eten staat en waar hij dmv een wilgen trapje op komt (plastic trapje kon hij moeilijk op komen)

Afbeelding

Afbeelding
Rust zacht lieve Witje, onze 'oude baby hamster' 11/12/15 - 13/08/18Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 sep 2018, 20:12

Via Facebook - Stephanie van den Heuvel met Dikkie:

Vragen en Antwoorden:

= Geen puur russische hamster ( hybride )

- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes danwel scheef groeiende tandjes
- heeft je hamster losstaande tandjes danwel heeft je hamster tandjes verloren
-heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes
= Boven tanden krullen naar binnen en ondertanden zijn kort
= Kleur is normaal geel als altijd.

NB: indien mogelijk graag een of meer foto’s toevoegen
= Foto volgt

= +-1jaar en 5maand

= Nooit problemen met de tandjes gehad tot 3 september 2018 dan begon hij sterk af te vallen en dus tand problemen te ontwikkelen.

= 4 september naar dierenarts geweest ze heeft de tanden kort geknipt onder gasnarcose en moesten afwachten.
= de tandjes zijn 3 weken later weer te lang en er staat voor morgen een tweede dierenarts consult gepland

= Dikkie

= Geboortedatum +- april 2017

= Mandarijn ( wit geel ) met zwarte streep op rug

= Geadopteerd uit een oepsnestje

= Neen

= Alle gedroogde kruiden, papjes, hamster nature droge voeding.

= Knaag takjes, alles hout materiaal, knaag stokken met zaden.

= Savic heaven

Karolienx
Leeftijd: 25

Bericht door Karolienx » 02 nov 2018, 23:41

Russische dwerghamster

De DA vond zijn onderste tanden wat lang en heeft deze geknipt. Nu is een van de twee onderste tanden wat langer dan de andere. De kleur is wit-gelig

Zo'n 3 weken geleden begon hij te vermageren maar at hij nog, na het knippen van de tanden eet hij al 4 dagen geen hard voedsel meer

Geen problemen met de tanden gehad, toen de DA ze knipte stonden ze ook mooi recht maar waren wat te lang.

Ik ben bij een DA geweest, zij heeft hem met gas in slaap gedaan en zo zijn tandjes geknipt. Ze was niet helemaal zeker of dat het probleem zou oplossen en hij terug dikker zou worden. Ook zag ze dat een wang vanbinnen wat rood zag, maar hieraan heeft ze niets gedaan.

Guus

26/01/2018

Wildkleur

Hobbyfokker uit de buurt

Nee

MultiFit, Nature mini hamster

Appeltakjes, trosgierst, af en toe pindanootje

Ferplast kooi met een buis naar een terrarium

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 jan 2019, 15:46

Via Facebook Linda vd Brink, met Kees
Bericht vrijdag 28 december 2018

Vragen/Antwoorden Kees:
=Russisch

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien
=Zijn boventanden groeiden scheef, zo terug het gehemelte in

=Toen ik hem ongeveer een half jaartje had
NB Sylvia: De tandproblemen begonnen dus met circa 7 maanden, want Kees was als uk op de Exo gekocht

4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest
=Bleef aanhouden, tot de tanden volgens de dierenarts heel broos waren en er eigenlijk weinig meer te behandelen was

=De dierenarts heeft gezien dat de tanden verkeerd groeiden, het gehemelte in, en heeft ze bijgeknipt en tips gegeven voor voer, want zelfs toen de tanden geknipt waren, stonden ze nog scheef en zou gewoon voer moeilijk worden. Daarna nog een keer laten bijknippen toen ze te lang werden. Ik ben daarna verhuisd en naar een andere dierenarts gegaan toen ik zag dat de tanden te lang werden. Die constateerde bij het knippen dat de tanden heel broos waren en lastig te knippen. Uiteindelijk had hij ook amper tanden meer.

NB Sylvia: het broos worden van de tanden en het daardoor verdwijnen van de tanden, waardoor ze niet meer ingekort hoefden te worden, klinkt als de erfelijke tandproblemen zoals we die in 2012/2013 zagen in een lijn van dwerghamsters. Helaas is er geen stamboom beschikbaar. Ik ga proberen of die nog te achterhalen is, omdat het interessant zou zijn om te kunnen zien of er aansluiting is met het overzicht van de stambomen van de erfelijke tandproblemen.

=Hij heette Kees

=Ik heb hem op exoknaag april 2011 gekocht, dus gok dat hij van begin maart 2011 is geweest. Hij is overleden in het voorjaar van 2013, maand weet ik niet meer.

=Zwart

= Ik dacht dat het een hobbyfokker was met de naam Simone. Ik kende haar toen ook van het Hamsterforum. Het was geen broodfok of dierenwinkelhamster.
NB Sylvia: Simone-de-Hammie, fokker op het forum, had op de exoknaag april 2011 een stand waar ze rusjes verkocht

=Nee, sorry

11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen
=Stukjes gekookt ei, dat gele krachtvoer voor vogels, levende en een beetje geprakte meelwormen (brrr), brinta met koffiemelk, gepelde en fijngesneden zonnebloempitjes, piepkleine stukjes fruit en groente, trosgierst

=Kartonnen doosjes, wc-rolletjes

=Hij zat eerst in een kleine duna, na een paar maanden ging hij naar een Ferplast Mary

Foto Kees:

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 10 feb 2019, 14:16

Angelina van der Burg met Elena, via Facebook per PB dd 9 februari 2019:

Vragen en Antwoorden mbt Elena:
=Campbelli hamster

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv: - zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang - heeft je hamster olifantstandjes danwel scheef groeiende tandjes - heeft je hamster losstaande tandjes danwel heeft je hamster tandjes verloren -heeft je hamster tandjes afgebroken gehad - wat is de kleur van de tandjes
NB: indien mogelijk graag een of meer foto’s toevoegen
= Ik denk olifantentanden, ze vielen ons pas op toen ze in haar wangen groeiden. De ondertandjes groeiden allebei een wang in, dus dan stonden ze in beginsel als een V
Toen zijn de tandjes voor het eerst geslepen. De kleur van de tanden was geel, dat heb ik wel gezien.
Ik heb als het goed is geen foto's ervan.

=Met 4 maanden, geen oorzaken bekend, wel was ze klein van stuk.

= Ze zijn me opgevallen toen ze 4 maanden was en toen groeiden ze al haar wang in. Het is niet erger geworden, maar wel hoefde de DA haar boventanden na een paar maanden niet meer bij te slijpen.
NB Sylvia: boventanden groeiden dus na een aantal maanden niet meer!

= Ja we zijn bij de DA onder behandeling gegaan. Zij slepen elke 3 weken haar tanden bij onder gasnarcose.

= Elena

= Geboortedatum : 9 okt 2017 Overleden op 30 okt 2018 tijdens de operatie voor het verwijderen van haar ondertanden.

=blue fawn

=Hamstery di Angolo, Mitchel Hoek uit Katwijk, fokt Campbelli hamsters

Moeder: BBeauty’s Evalynn
Vader: Di Angelo’s Beck
Nb Sylvia: Stambomen ingeleverd

=Voeding, speciaal voor hamsters gemixt (via Mitchel), hij bestelde ze eerst online, dacht bij rodentopia, nu mixt hij zelf. Met veel kruiden, zaden en pitjes

= Wilgentakjes liggen er altijd in het hok maar daar doen ze echt niks mee. Wel zijn al onze materialen van hout gemaakt (op de flying saucer na)

= 1 meter x 40 x 50 cm terrarium met hoge zaagselrand

14. Weet je of familie of nestgenootjes van je hamster deze symptomen ook vertoonden
= Volgens de fokker heeft geen zusjes of broertjes met tandproblemen

15. Zo mogelijk, graag een foto van het tandprobleem plaatsen
=Een foto van het tandprobleem heb ik niet, wel van Elena

Aanvullende informatie:
Elena, zo heette mn hamstertje, moest onder lichte narcose haar tandjes laten bijslijpen.
Maar de laatste keer of laatste 2 keer wilde ze al niet in slaap komen, dan duurde het gewoon langer voor ze onder zeil ging. Dus de DA zei, dit gaat een probleem worden, als ze niet meer onder zeil wil, kan ik haar tanden niet meer bijslijpen. En in principe kunnen hamsters gewoon zonder ondertanden leven (boventanden leken gestopt te zijn met groeien) omdat ze achterin ook nog kiezen hebben. Dus is het waarschijnlijk verstandiger om toch haar ondertanden te laten verwijderen. Maar, tijdens de operatie werd Elena steeds maar weer wakker, ondanks de steeds hoger wordende dosis van de narcose. En ze kregen haar ondertanden er dus niet uit en Elena begon steeds meer bloed te verliezen. Dus toen hadden ze gebeld dat het misschien beter was om haar maar in te laten slapen (door het bloedverlies) want omdat ze al zo licht was (27 gr nog maar) en nu veel bloedverlies, was ze zo verzwakt....

Afbeelding

Plaats reactie