Cushing disease symptomen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
SpookyH
Hamsters: Pippin
Leeftijd: 18

Cushing disease symptomen?

Bericht door SpookyH » 22 aug 2013, 18:15

Hoi iedereen!
Ik heb een tijdje geleden een topic aangemaakt over zwarte vlekjes. Ik weet niet of ik het topic mag schoppen omdat hij al redelijk oud is (denk ik). Ik heb daar gevraagd of iemand wist waarom mijn syrtje zwarte vlekken had. Heel veel dachten dat het best chusing disease zou kunnen zijn, maar veel symptomen heeft Spooky niet. Het enigste wat ik wel een beetje bij hem kan herkennen is 'verhoogde dorst en de productie van urine', want hij plast redelijk veel. Ik weet niet of hij veel drinkt, ik zou niet weten wat 'normaal' voor een syrtje is. Het volgende wat ik een beetje herken is dus 'donker pigment vlekken op de huid'.

Ik heb een paar foto's gemaakt. Het is me ook niet helemaal duidelijk of hij last heeft van haaruitval. Hij heeft redelijk dun haar, dus zou iemand me kunnen vertellen of hij hier ook last van heeft?
Ik vind wel eens haren ergens, maar niet dat ik schrik van de hoeveelheid. Ik weet ook niet of dit normaal is bij een langharig syrtje (dat de haren uitvallen), want Spooky is mijn eerste (langharige) syrtje.

De foto's dus:

Dit is Spooky dus. Zoals je ziet is z'n haar echt heel erg dun.
Afbeelding
Zijn vlek op zijn hoofd naast zijn oog. Sorry, hij is op de kop gemaakt!
Afbeelding
De grote vlek op zijn rug/nek
Afbeelding

Hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn. Zo niet, dan probeer ik nog wat nieuwe te maken! Hij heeft er echt veel meer, maar als ik van alles een foto moet maken..
Ehm, verder zeiden andere in het vorige topic dat ik beter naar de dierenarts zou kunnen. Ik wil eerst nog even weten of jullie het op deze foto beter kunnen zien en ik wil even weten of het echt chusing disease zou kunnen zijn omdat hij niet alle symptomen heeft.. Wat raden jullie aan, dierenarts of niet? :(

☆ Rust in vrede, lieve Spooky { - - - / 17-11-12} en lieve Skinny { - - - / 20-11-12} ☆

Yipee
Hamsters: James
Leeftijd: 27

Re: Cushing disease symptomen?

Bericht door Yipee » 22 aug 2013, 18:25

Zaten de pigment vlekken er al zijn hele leven? Of zijn ze langzaam aan verschenen de laatste tijd? En hoe oud is je hamster? Pigment vlekken alleen hoeft geen cushing te zijn. Als je wel het symptoom veel drinken en veel plassen ziet, dan kan dag komen door o.a cushing. Maar veel drinken en veel plassen kan ook op iets anders duiden.

Als je dat zou willen onderzoeken, dan moet je echt naar de dierenarts om die te laten kijken en testjes te laten doen. Maar heeft je hamster verder ergens echt last van? Het is aan jou om te oordelen of je het een dierenarts bezoek waard vind. :)
Mijn Syrische hamster James: Topic James

SpookyH

Bericht door SpookyH » 22 aug 2013, 20:31

Yipee schreef:Zaten de pigment vlekken er al zijn hele leven? Of zijn ze langzaam aan verschenen de laatste tijd? En hoe oud is je hamster? Pigment vlekken alleen hoeft geen cushing te zijn. Als je wel het symptoom veel drinken en veel plassen ziet, dan kan dag komen door o.a cushing. Maar veel drinken en veel plassen kan ook op iets anders duiden.

Als je dat zou willen onderzoeken, dan moet je echt naar de dierenarts om die te laten kijken en testjes te laten doen. Maar heeft je hamster verder ergens echt last van? Het is aan jou om te oordelen of je het een dierenarts bezoek waard vind. :)
Spooky word ergens volgende maand 2 jaar. (Hij komt van de dierenwinkel). Ik heb eigenlijk eerder nooit de vlekken gezien, maar ze vielen me een tijdje geleden op. Nu is die bij zijn hoofd er laatst bij gekomen want die had hij eerder ook nog nooit gehad.
☆ Rust in vrede, lieve Spooky { - - - / 17-11-12} en lieve Skinny { - - - / 20-11-12} ☆

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 26

Bericht door Nona » 22 aug 2013, 20:33

Hoe voelt het aan? Als normale huid die gewoon een ander kleurtje heeft, of hard zoals een korstje bijvoorbeeld?

Mirkku

Bericht door Mirkku » 22 aug 2013, 20:46

apart, dit is precies hoe Paco er de laatste weken uitzag.... Bij mij voelde het bijna helemaal normaal; alleen een hele lichte verdikking (eigenlijk zoals bij mensen sommige moedervlekken). Cushing zou het inderdaad niet zijn omdat je dan zeker kale flanken moet zien...

Ik volg dit topic even..
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

SpookyH

Bericht door SpookyH » 22 aug 2013, 21:19

Nona schreef:Hoe voelt het aan? Als normale huid die gewoon een ander kleurtje heeft, of hard zoals een korstje bijvoorbeeld?
Het voelt gewoon als normaal huid. Het is geen korstje, en het doet ook geen pijn bij hem.
Mirkku schreef:apart, dit is precies hoe Paco er de laatste weken uitzag.... Bij mij voelde het bijna helemaal normaal; alleen een hele lichte verdikking (eigenlijk zoals bij mensen sommige moedervlekken). Cushing zou het inderdaad niet zijn omdat je dan zeker kale flanken moet zien...

Ik volg dit topic even..
Inderdaad apart! Hij heeft ook geen schilfers of andere gevallen.. Nog veel sterkte trouwens, met Paco! :(
Paco lijkt trouwens veel op Spooky (of andersom! :razz: )

I
Moderator
Hamsters: Mees, Sunny, Jax en Nina
Leeftijd: 36

Bericht door I » 22 aug 2013, 22:45

Ik zal morgen even wat foto's voor je opscharrelen, dan kan je misschien vergelijken. Ik heb enkele hele duidelijke foto's van syrtjes met Cushing, in verschillende stadia. Vooral de schilfers, de kale flanken en de dikke buik in combinatie met langzaam mager worden van voren kan je dan goed zien. Maar dan moet ik even graven in mijn archief, daar ga ik morgen even voor zitten.

-- 23 aug 2013, 10:02 --

Zoals beloofd de foto's. Het zijn er nogal veel, maar hopelijk is het beeld zo duidelijk, ook voor de meelezers:

Ik zag het bij Jet voor de eerste keer, ze is meerdere keren naar de dierenarts geweest, behandeld voor eventuele parasieten, maar het bleek dus Cushing. Zo zag Jet eruit in de bloei van haar leven, 140 gram zwaar:
Afbeelding

Toen ze anderhalf was, begonnen haar flanken kaal te worden:
Afbeelding

Toen kwamen de schilfers:
Afbeelding

Ze werd steeds magerder, maar haar buik bleef vrij bol. Haar flanken werden volledig kaal:Afbeelding

Ze kreeg zwarte stipjes over haar lijf, vooral bij haar geurklieren. Door de vele schilfers zie je die alleen niet goed op de foto's:
Afbeelding

Uiteindelijk bleef dit van haar over, ze woog nog maar 70 gram. Ze is uiteindelijk twee jaar en twee weken oud geworden.
Afbeelding

Toen Mats, mijn grote beer. Hier was hij helemaal gezond, 210 gram zwaar:
Afbeelding

Hier begonnen de schilfers en zijn flanken werden langzaam kaal:
Afbeelding

Langzaam werden niet alleen zijn flanken, maar ook zijn onderbuik kaal. (Dit is de duidelijkste foto die ik daarvan heb) Hij kreeg zwarte vlekjes bij zijn geurklieren en meer schilfers:
Afbeelding

Uiteindelijk bleef dit van hem over, nog maar 150 gram. Hij kreeg er namelijk ook een tumor bij. Hij is uiteindelijk twee jaar en vijf maanden oud geworden.
Afbeelding

Tot slot Leyla. Leyla had symptomen van Cushing, door cystes of tumoren op haar eierstokken was haar hormoonhuishouding ontregeld en maakte ze teveel cortisol aan. Zo zag ze eruit toen ze nog blaakte van gezondheid, 180 gram:
Afbeelding

Langzaam werden haar flanken kaal:
Afbeelding

En nog kaler:
Afbeelding

Van voren viel ze in, maar haar buik werd dik. Al zie je dat hier niet heel goed door de volle wangzakken :wink: Er kwamen zwarte vlekjes op de kale stukken:
Afbeelding

Dit bleef uiteindelijk van haar over, zo rond de 120 gram woog ze nog. Buik en flanken helemaal kaal, schilfers vooral op haar oren en neus. Ik heb haar in moeten laten slapen omdat ze van onderen begon te bloeden. Ze was toen twee jaar en drie maanden oud.
Afbeelding
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Sasja&Pip
Hamsters: George

Bericht door Sasja&Pip » 23 aug 2013, 10:59

pfff , heftige foto's als je het zo allemaal vlak achter elkaar ziet :( Gelukkig hebben ze allemaal wél een fijne leeftijd behaald.
Lieve Pip, rust zacht. Je hebt nu geen pijn meer !

Yipee
Hamsters: James

Bericht door Yipee » 23 aug 2013, 11:05

Goede foto documentatie! Heel leerzaam ook. Zijn het ook alle drie jouw hamsters geweest? Heftig om ze zo te zien af takelen lijkt me. :(
Mijn Syrische hamster James: Topic James

I
Moderator

Bericht door I » 23 aug 2013, 11:14

Ja, het waren inderdaad mijn eigen hamsters. Het ziet er inderdaad vrij heftig uit, maar zoals je op de foto's kunt zien, konden ze er zelf heel goed mee uit de voeten. Leyla heeft bijvoorbeeld maandenlang met die kale flanken gelopen, maar ze mankeerde verder weinig. Ze zijn alle drie vrijwel tot op het laatst actief geweest. Het enige dat misschien hinderlijk voor ze was, was de dorst en het vele drinken (dat deden ze ook alle drie) en de gevoelige huid. De huid werd heel droog en heel kwetsbaar. Ze kregen vaker wondjes, vooral op hun buik. Ik behandelde dat dan met Calendulan, dat hield de huid een beetje soepel en hielp bij het helen van de wondjes.

SpookyH

Bericht door SpookyH » 23 aug 2013, 12:20

Inderdaad erg heftig! Heel erg bedankt voor de foto's. Spooky is mager, maar hij heeft nog niet echt kale plekken of schilfers, dus dat wil ik nog even aanzien.. Laat mijn moeder nu even dit topic lezen. Hebben jullie meer informatie over chusing disease? Behandelingen, ect..?

Edit: m'n moeder heeft het topic gelezen. Ze zei, als Spooky kale vlekken krijgt/schilfers dan gaan we direct naar de dierenarts. ;)
Laatst gewijzigd door SpookyH op 23 aug 2013, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

I
Moderator

Bericht door I » 23 aug 2013, 12:27

Behandeling is verder niet mogelijk. Ik citeer even dit stuk informatie van Knorretje, daar staat het duidelijker in:
Knorretje schreef:Even eerst korte uitleg over Cushing: de ziekte van Cushing is een ziekte die gekenmerkt wordt door een overmeet aan cortisol productie door de bijnieren. Symptomen daarvan zijn onder andere kaalheid (met name symetrisch in de flanken), veel drinken en veel plassen, een dikke buik, terwijl de rest van het diertje vaak juist vermagert, verminderd uithoudingsvermogen (al merk je dat moelijk bij een hamster) en nog een aantal andere dingen, maar dat zijn de meest opvallende.

Het kan veroorzaakt worden door twee dingen: een tumor in de hypofyse (deel van de hersenen) of een tumor van de bijnieren zelf. De tumor in de hypofyse zorgt ervoor dat er veel teveel wordt gemaakt van het hormoon dat de bijnieren stimuleert, waardoor de bijnieren dus veel te hard gaan werken en teveel hormoon (cortisol) gaan produceren. De tumor in de bijnier produceert uit zichzelf heel veel cortisol, dus onafhankelijk van de hypofyse.

Voor zover ik weet is Cushing een ziekte die juist relatief vaak bij hamsters voorkomt, maar vaak gewoon niet opgemerkt wordt. De symptomen worden eerder geschoven op "ouderdom", en aangezien het vooral bij oudere hamsters voorkomt, lijkt dat logisch. Van wat ik erover gelezen heb, gaat het bij hamsters meestal om de bijnier-tumor variant, en dus niet om de tumor in de hypofyse.

De diagnose wordt meestal gesteld op basis van bloed- en urine onderzoek. Het bloedonderzoek zou wel kunnen bij een hamster, maar is wat belastend, urine onderzoek lijkt me haalbaarder, maar het is wel een beetje een probleem dat er weinig over bekend is, dus het testen moeilijker wordt. Op zich vind ik het wel verantwoord het op basis van symptomen vast te stellen.

Qua therapie zijn de twee opties een operatie of medicijnen die de bijnier vernietigen (een vorm van chemotherapie). Ik denk dat je je dierenarts op dit punt verkeerd hebt begrepen, want prednison is juist een synthetische vorm van cortisol, wat de hamster dus juist teveel aanmaakt als hij Cushing heeft. Het opereren wordt vooral gedaan bij een tumor van de bijnier (hoewel ook hypofysetumoren bij honden geopereerd kunnen worden), de chemotherapie vooral bij de tumoren van de hypofyse, of als operatie geen optie is.

Beide vormen van therapie zijn geen optie voor een hamster. De operatie is in de buik gewoon te risicovol, een hersenoperatie simpelweg niet mogelijk. En de chemotherapie is erg belastend, en ook te weinig bekend over het gebruik bij knagers om dat veilig te kunnen doen. Dus er is inderdaad voor hamsters geen therapie mogelijk.

Voor zover bekend is Cushing geen erfelijke aandoening, hoewel er bij de mens bepaalde erfelijke ziektes bestaan waarbij onder andere Cushing optreedt. Maar dat gaat om zeldzame erfelijke ziektes, waarbij meerdere tumoren en vormen van kanker ontstaan. In principe is de Cushing bij hamsters voor zover ik weet een vorm van "ouderdomskanker". Met hoge leeftijd kan kanker ontstaan, dat is redelijk bekend, en tumoren van de bijnier komen bij oudere hamsters dus juist relatief vaak voor. Alleen wordt het vaak niet opgemerkt, of de diagnose niet gesteld.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 23 aug 2013, 12:33

@Irene:
Erg duidelijke foto documentatie!
Misschien is het een idee om een set van deze foto's (bv die van Jet) aan de nieuwe FAQ Gezondheid toe te voegen?
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

SpookyH

Bericht door SpookyH » 24 aug 2013, 10:51

Sylvia. schreef:@Irene:
Erg duidelijke foto documentatie!
Misschien is het een idee om een set van deze foto's (bv die van Jet) aan de nieuwe FAQ Gezondheid toe te voegen?
Goed idee Sylvia! De foto's zijn inderdaad erg duidelijk.
I schreef:Behandeling is verder niet mogelijk. Ik citeer even dit stuk informatie van Knorretje, daar staat het duidelijker in:
Bedankt voor het citeren. Het is me nu allemaal wat duidelijer!

Ik heb gisteren trouwens nog een foto kunnen maken toen hij dronk. Hier kun je duidelijk zien dat hij (nog?) niet kaal is:

Afbeelding

Plaats reactie