MELDPUNT: dwerghamster met suikerziekte (diabetes)

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Re: OPROEP: Wie heeft een dwerghamster met suikerziekte?

Bericht door Sylvia. » 15 dec 2013, 17:34

@.x.Fluffy.x.:
Nicole, nogmaals heel veel sterkte met het toch nog onverwachte overlijden van Dorito! :(

Ik wil iedereen heel hartelijk bedanken voor het invullen van deze oproep! Ook wil ik iedereen bedanken die op een andere manier zijn medewerking heeft verleend.

Marika en ik zijn op dit moment druk bezig met het definitief maken van het overzicht 'Stambomen Suikerziekte'. We zitten nog op een aantal gegevens te wachten, maar daarna zal het overzicht op de forums worden geplaatst. Ik zal een topic in Fokken & Voortplanting openen en het overzicht daar plaatsen, zodat we in de juiste rubriek eventueel een discussie kunnen voeren.
nb: Ik zal hier een link plaatsen zodra ik het topic heb geopend.

Marika en ik willen daarna ook op de forums een 'Meldpunt Diabetes' instellen, waar nieuwe suikerziekte gevallen kunnen worden gemeld. Ik heb dit verzoek inmiddels bij de moderators ingediend.
Laatst gewijzigd door Sylvia. op 15 dec 2013, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Nella
Hamsters: roborovski's
Leeftijd: 32

Bericht door Nella » 15 dec 2013, 17:51

Niet dat ik me hier teveel mee wil bemoeien, maar zorg je er op deze manier niet voor dat complete lijnen van fokkers als risico-lijn worden aangemerkt zonder dat dit bewezen is?

De eerste stap lijkt me contact opnemen met deze fokkers en vragen of ze mee willen werken. Zomaar complete stambomen publiceren met dit doel vind ik eerlijk gezegd niet kunnen?

Daarnaast geeft, zoals gezegd, een teststrip alleen informatie over glucose. Niet of er écht sprake is van suikerziekte.
Roborovski's
Ex-Hobbyfokker van de volgende kleuren: wildkleur, recessieve white-face, dominante white-face, wit en gevlekt

Informatieve tekst roborovski's!

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 15 dec 2013, 19:16

Nella, ik begrijp je bezorgdheid! Maar er is hier, op 1 nieuw geval na (dat beestje is pas net een aantal maal getest) sprake van allemaal al bekende en geaccepteerde gevallen met suikerziekte en die lijnen zijn al gestopt!

Op het Hammie Hamsterforum is er al vanaf plaatsing van de 1e versie van het overzicht een discussie onder alle fokkers (kun jij dat niet ook volgen?) en ik heb van Marika te horen gekregen dat er geen enkele fokker is die zich hierdoor 'bedreigd' voelt. Dat is ook zeker niet de bedoeling!

Als ik het heb over 'discussie' bedoel ik een discussie om er met zijn allen meer inzicht in te krijgen hoe de vererving verloopt! Geen discussie in de zin van elkaar de schuld gaan geven en verwijten!

Ik zal het overzicht plaatsen en een duidelijke toelichting geven met mijn gedachtes er over.
Van sommige gevallen is bv helaas geen uitgebreide stamboom meer beschikbaar en is daardoor slechts met 'een zekere waarschijnlijkheid' de voorouders toe te wijzen. Andere gevallen zijn heel duidelijk met elkaar verweven.

Dus nee, het is absoluut niet de bedoeling om onrust te veroorzaken! Het is de bedoeling dat we hier allemaal van leren en ik denk dat we hier uiteindelijk allemaal bij zijn gebaat: de baasjes, de fokkers en al helemaal de hamsters zelf!

Verder ben ik ook inderdaad aan het nadenken over oplossingen voor gevallen waar het baasje en de fokker het niet eens zijn met een bepaalde testuitslag. Dat inderdaad niet te lichtvaardig wordt geroepen dat een hamster suikerziekte heeft!

Wall-e

Bericht door Wall-e » 16 dec 2013, 22:21

In ieder geval is het zo dat er geen glucose aanwezig mag zijn in de urine, of dat nu van diabetes is of van een nierafwijking, feit is dat het erfelijk is, het komt veel teveel voor, dus persoonlijk vind ik deze openheid alleen maar positief. Elke goede fokker wilt gezonde lijnen en momenteel zijn er helaas erg veel problemen bij de rusjes wat heel erg jammer is, het zijn zo'n leuke en lieve beestjes, voor mijn gevoel is er werk aan de winkel om deze problemen op te lossen en dat kan enkel in samenwerking tussen baasjes van zieke dieren en de fokkers, uitpluizen wat er nu juist aan de hand is, zonder met de vinger te wijzen naar iemand, want zowel het baasje, als de fokker, hebben er geen schuld aan, er is nog teveel onduidelijkheid en dat zou op een verstandige en volwassen manier eens goed onder de loep genomen moeten worden vind ik ;)

LadyGuardian
Hamsters: -
Leeftijd: 30

Bericht door LadyGuardian » 17 dec 2013, 12:29

Je kan niet per definitie zeggen dat al deze gevallen erfelijk zijn. Want er zijn twee soorten diabetes en dit is niet te bevestigen met een test op glucose. En niet alles is bevestigd door de DA. En met testen kan er van alles misgaan, waardoor je een fout positieve of fout negatieve test krijgt, enz.
En dan worden nu alle fokkers in openbaarheid gebracht met lijnen waar ze mee moeten stoppen, op basis van testen die niet hoeven te kloppen.

Een zwangerschapstest kan na te laat aflezen ook positief worden namelijk... Als je drie keer test is die kans heel klein, maar er zijn ook mensen die 1x testen en als je het dan met verkeerd doet...
Groetjes Sanne en een pootje van katzels Roderick en Sjakie.
~ In liefdevolle herinnering: Bounti, Amon & Winx en Joop ♡

Wall-e

Bericht door Wall-e » 17 dec 2013, 12:40

Dat is waar, maar meestal wordt er maar getest zodra er andere symptomen ontstaan, bij Komeetje bijv merkte ik dat hij wel erg veel dronk en plaste, direkt contact opgenomen eerst met de fokker en dan getest.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 17 dec 2013, 12:50

Discussie hierover wil ik liever dadelijk in het andere topic zien! :wink:
Dit is eigenlijk alleen een 'oproeptopic' en anders verdwijnen de opmerkingen hier uit het zicht.

Op dit moment is Martin Braak druk bezig om met ons mee te denken over de stambomen en daar zijn we heel erg blij mee! :D
We zitten ook nog op aanvullende gegevens te wachten en hopen dat we daarna tot wat meer inzicht kunnen komen!
Na plaatsing is uiteraard iedereen heel erg welkom om zijn ideeen of mening te geven!

@Sanne:
Heel duidelijk gaat aangegeven worden of een DA de diabetes heeft vastgesteld of dat de test door het baasje zelf is gedaan etc. In het laatste geval gaat het om hamsters waar het baasje de test 2 of 3x heeft gedaan, rekening houdend met een situatie dat de hamster niet te lang in een bakje heeft gezeten en niet gestresst is geweest. Het gaat zeker niet om enkele testen die verkeerd uit kunnen zijn gevallen.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2013, 13:42

Inmiddels heb ik een topic geopend in Fokken & Voortplanting:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php?f=2&t=103102

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor hun medewerking!
In het overzicht in bovenstaand topic zijn alleen de hamsters opgenomen met een stamboom omdat voor nu hoofddoel was om uit te zoeken in welke lijnen suikerziekte tot uiting is gekomen omdat daar in de praktijk bij fokkers behoefte aan was.
Toch is het fijn dat ook de anderen deze vragen hebben ingevuld. Als je bv ziet dat er in april nog discussie was of suikerziekte bij iedere kleur kan voorkomen, is het toch belangrijk dat zo veel mogelijk gegevens worden vastgelegd zodat er steeds meer duidelijkheid ontstaat.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 23 jan 2014, 11:59

NB: Ik wil de gegevens uit de Oproep Suikerziekte op het Hamsterforum en het Hammie Hamsterforum met elkaar aanvullen. Clara had de oproep mbt Lexy op het HH forum ingevuld, dus die gegevens plaats ik alsnog ook hier.

Lexy van Clara, via het Hammie Hamsterforum:

Berichttitel: Re: Oproep! Wie heeft een dwerghamster met suikerziekte?
BerichtGeplaatst: zo dec 08, 2013 9:38 pm

1. Wie heeft een dwerghamster met suikerziekte, waar de suikerziekte met een test is bewezen?
Lexy. Ik heb haar getest met diabetesstrips.
2. Wat is de mate van suikerziekte?
Op de test had ze de kleur van 'meeste glucose' in haar urine, maar ze heeft nooit extreem veel gedronken (tegenover wat ik hoor van andere hamstertjes met diabetes). Ze drinkt wel te veel, maar dus niet zo heel veel en sinds het dieet lijkt ze ook veel minder last te hebben van andere symptomen van diabetes. Dus ik denk dat ze het in niet zo'n erge mate heeft.
3. Wat is de kleur van de dwerghamster?
Ze is een (waarschijnlijk) wildkleur Campbelli.
4. Van welke fokker komt de dwerghamster?
Uit een opvang van dierenwinkelouders.
5. Heb je een stamboom of weet je de namen van de ouders van je dwerghamster?
Haar ouders waren ook in de opvang gekomen en beide negatief getest op diabetes. Ik weet wel 1 zusje met dezelfde kleur als Lexy die ook diabetes heeft. Zij heeft volgens mij wel een ernstigere mate van diabetes want zij dronk een stuk meer dan Lexy. Het is bij haar ook wel iets later ontdekt.
Ik vermoed dat het in de lijn Campbelli's zit die een bepaalde dierenwinkel (regio Antwerpen) verkoopt omdat een andere Campbelli uit dezelfde opvang als vanwaar Lexy kwam, ook diabetes had. Die andere Campbelli kwam via andere eigenaars de opvang binnen en het is dus niet gekend dat zij familie is van Lexy. Maar ik heb foto's van haar gezien en zij leek volledig op mijn Lexy van uiterlijk, kopje en kleur. En heeft dus ook suikerziekte. Dus ik heb een sterk vermoeden dat zij toch familie is van Lexy en uit dezelfde dierenwinkel is gehaald door de vorige eigenaars.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 apr 2014, 15:59

Via het HammieHamsterforum: Samantha met Celine:

1. Ja Celine, twee keer getest.
2.Getest met Medi test Glucose, twee keer getest uitslag op 1 na hoogste blokje op de test. Wel drinkt ze niet erg veel.
3.Op 2 1/2 maand ongeveer.
4. blauw-wildkleur
5.Hamstery starlight
nb. Als je een dwerghamster uit een dierenwinkel hebt, mag je ook de vragen beantwoorden!
6. Ja Yelina en Noah komen van marika (de russische dwerghamster). Ouders van Yelina zijn Zen en Tiny.
Ouders van Noah zijn Bobo en Basia.
7. Celine
8. 10-02-2014
9. Witte Molen Country Dwerghamstervoer, nu ik haar positief heb getest geef ik haar Emotion Nature Dinner hamster 600 gram van vitakraft en Menu Vital dwerghamstervoer 400 gr ook van vitakraft.
10.Ze is juist heel actief.

NB: Sylvia: voorouder is James

===============================================================================================================

-- 30 apr 2014 16:02 --

Via het HammieHamsterforum: Eline van House of Hamsters met 'naamloos'.

1. 1 hamster positief getest uit mijn E nest.
2. Hoog gehalte
3. Ze is ruim een maand oud
4. Camel
5. Eigen fok, test nest voor zwart in een bepaalde lijn.
6. ouders claire x humphrey, claire is uit een nederland x engeland zweden lijn en in die lijn zit ook al bekende diabetes. Weet ik pas sinds een paar dagen. Humphrey is van een particulier en is weinig van bekend. Hij is al bijna twee en altijd gezond geweest.
7. Geen naam is puur over van het nest.
8. Geboren 08-03-2014
9. Versele lage hamster crispy
10. Ze heeft geen opvallende klachten. Maar test de hamsters regelmatig en deze was nog over en test ik ineens positief. Eerder het hele nest getest en niks gevonden. Er is maar 1 fokdier weggegaam uit dat nest en die fokker is geïnformeerd. Ik heb al mijn dieren uit de fok gehaald en fok momenteel met niks.

NB Sylvia: voorouder is James

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 mei 2014, 13:37

Via het HammieHamsterforum Samantha met Jasmine:

1. Ja Jasmine, twee keer getest.
2.Getest met Medi test Glucose, twee keer getest uitslag op 1 na hoogste blokje op de test. verder merk ik niet dat ze veel drinkt/plast.
3.Op 2 1/2 maand ongeveer.
4. wildkleur
5.Hamstery starlight eigen fok
nb. Als je een dwerghamster uit een dierenwinkel hebt, mag je ook de vragen beantwoorden!
6. Ja Yelina en Noah komen van marika (de russische dwerghamster). Ouders van Yelina zijn Zen en Tiny.
Ouders van Noah zijn Bobo en Basia.
7. Jasmine
8. 10-02-2014
9. Witte Molen Country Dwerghamstervoer, nu ik haar positief heb getest geef ik haar Emotion Nature Dinner hamster 600 gram van vitakraft en Menu Vital dwerghamstervoer 400 gr ook van vitakraft.
10. Nee merk het niet aan haar gedrag.

Tarok

Bericht door Tarok » 24 aug 2014, 10:26

Antwoorden:
1. Wie heeft een dwerghamster met suikerziekte, waarvan de suikerziekte met een test is bewezen?
Ja, Boris. Tweemaal getest met test dierenarts
Zwaar, volgens kleurentest, geen bloedtest gedaan
3. Op welke leeftijd begon de suikerziekte?
7 maanden
4. Wat is de kleur van de dwerghamster?
Wildkleur
5. Van welke fokker komt de dwerghamster?
Hamstery Double Special, is op de hoogte gebracht
6. Heb je een stamboom of weet je de namen van de ouders van je dwerghamster?
Ja, Double Special Jequié en Double Special Lorena
7. Wat is de naam van je dwerghamster?
(Double Special) Boris
8. Wat is de geboortedatum en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden van je dwerghamster?
Geboren 10 januari 2014
9. Wat voor voeding geef je je dwerghamster?
Versele lega hamstervoer, onbekend welke, verkrijgbaar op zooplus, groente, fruit geschrapt, fenegriekzaadjes
10. Is je hamster lusteloos of juist heel erg actief?
Normaal actief tot nu toe geen verandering in gedrag behalve het meer drinken

Ik hoop dat dit bijdraagt aan het onderzoek.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 okt 2014, 10:53

Via het HammieHamsterforum, Marika met Joe, een jong uit het nestje van Hadufuns x Basia (engelse lijn)

1. Wie heeft een dwerghamster met suikerziekte, waarvan de suikerziekte met een test is bewezen?
Niet getest, niet bewezen, is aan de hand van symptomen vastgesteld

Dier is slechts 5 maanden geworden, hevig drinken en plassen

binnen 5 maand

Mandarijn

Marika, De Russische Dwerghamster

Ja, Hadufuns en Basia

Joe

8. Wat is de geboortedatum en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden van je dwerghamster?
7-01-2014, 5 maand later overleden

Gemengd

Lusteloos, trillen, wondjes overal

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 14 okt 2014, 17:39

Via het HammieHamsterforum, Marika met Suus, een jong uit het nestje van Hadufuns x Basia (engelse lijn)

Bijna zeker suikerziekte, ik ga de test opsturen zodat we het kunnen testen

Heftig dier plast veel, urine ruikt zoet

Paar weken geleden. Dier is nu 10 maand

Camel

Marika, De Russische Dwerghamster

Ja, Hadufuns en Basia

Suus

7-01-2014

Ben ik nog aan het navragen

ben ik nog aan het navragen

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 mei 2016, 15:17

Via het HammieHamsterforum: Evelien 2609 met Safin:

Berichtdoor Evelien2609 » Di Mei 03, 2016 12:22 am

Ik kwam via google net bij dit topic uit. Ik heb Safin, een blauw wildkleur mannetje, bij Hamstery Little Spring opgehaald. Hij is 11 oktober 2015 geboren en eind november heb ik hem opgehaald. Een tijdje geleden merkte ik dat hij wel erg veel plaste en dronk. En ook dat in zijn loopradje witte vlekken zaten als hij er in had geplast. Na internet te hebben rondgespeurd en diverse fokkers te hebben gevraagd kreeg ik steeds het antwoord 'diabetes'. Ik heb van Marjanne Koops een aantal diabetes teststrips toegestuurd gekregen en ben het gaan testen. De teststrip kleurde vrijwel meteen naar de aller donkerste kleur. Dus positief. Ik kreeg meteen allerlei tips en ben 2 weken geleden begonnen met mixerama voer voor campbelli's (omdat dat werd aanbevolen door Marjanne die er al langer ervaring mee had) en ik ben tegelijk ook begonnen met fenegriekzaadjes, wat ik ook als tip had gekregen. En al een tijdje gaf ik geen fruit meer, alleen nog maar af en toe een stukje groente.

Alles leek goed te gaan de afgelopen 2 weken, maar gisteravond (zondag 1 mei) had hij wat lichte diarree toen ik hem uit zijn kooi haalde. Geen natstaart, alleen de keutels waren erg zacht. Ik heb hem uit voorzorg in zijn reismand gezet zodat ik hem beter in de gaten kon houden. Vandaag (maandag 2 mei) leek het iets beter te gaan. Ik was zelf al een paar dagen ziek en tegen de middag sliep hij dus heb ik hem in de reismand laten zitten en ben naar beneden gegaan om te eten en wat tv kijken. Toen ik zostraks boven kwam vond ik hem koud en slap aan in zijn reismand. Ik heb geprobeerd hem warm te houden en geprobeerd hem wat water te geven, maar nog geen 45 minuten later overleed hij plotseling in mijn hand. :(

Plus nog wat aanvullende informatie (omdat de vragenlijst niet geheel was ingevuld):

Berichtdoor Evelien2609 » Di Mei 03, 2016 7:34 pm

Ik heb een stamboom. Zijn ouders waren Oliver (31/1/2015) (van Marika) en Evy (2/3/2015).

Vanaf het moment dat ik hem in huis had kreeg hij witte molen premium dwerghamster, gedroogde meelwormen, zonnebloem en pompoenpitten, af en toe wat fruit of groente. Na verloop van tijd merkte ik witte vlekken in zijn silent spinner als hij er in geplast had en ook dat hij al een tijdje veel dronk en veel plaste. Ik had mij voor die tijd ook al aangemeld voor de test actie van vitakraft waar ik voor bem uitgekozen en kreeg 2 zakken emotion pure nature veggie toegestuurd. Daarvan heb ik 1 gebruikt en het geleidelijk gemengd om zo na een paar dagen over te stappen. Na diverse tips zou ik mixerama gaan bestellen wat op dat moment nog niet bij Marika te bestellen was, dus ben ik door gegaan met vitakraft tot ik het kon bestellen 2 weken geleden ongeveer. Ik ben toen ook geleidelijk daar op over gestapt, het voer van vitakraft liet Safin ook erg veel van liggen. Vandaag 2 weken geleden ben ik dus begonnen met het mixerama voer.

Ik kan niet zeggen dat hij juist heel actief of heel lusteloos was. Hij wou nooit echt stil zitten bij mij, iets wat mijn 2 vorige hamsters wel deden, dan kon ik gerust met ze tv kijken en knuffelen. Maar dat zag ik niet als iets raars dat Safin dat niet deed.

Ik kon moeilijk zeggen hoeveel Safin dronk voor en na het dieet. Ik heb namelijk zo'n vogeldrinkflesje, met als het ware een bakje aan de voorkant waar water in valt en hij uit kan drinken. En er verdampt natuurlijk ook water op deze manier. In het verleden veel gedoe gehad met diverse flesjes en lekkage of dat er juist te weinig/geen water uit kwam. En het was nog te kort om te oordelen of hij in die 2 weken minder dronk of niet.

Plaats reactie