Via het HammieHamsterforum: Evelien 2609 met Safin:
Berichtdoor Evelien2609 » Di Mei 03, 2016 12:22 am
Ik kwam via google net bij dit topic uit. Ik heb Safin, een blauw wildkleur mannetje, bij Hamstery Little Spring opgehaald. Hij is 11 oktober 2015 geboren en eind november heb ik hem opgehaald. Een tijdje geleden merkte ik dat hij wel erg veel plaste en dronk. En ook dat in zijn loopradje witte vlekken zaten als hij er in had geplast. Na internet te hebben rondgespeurd en diverse fokkers te hebben gevraagd kreeg ik steeds het antwoord 'diabetes'. Ik heb van Marjanne Koops een aantal diabetes teststrips toegestuurd gekregen en ben het gaan testen. De teststrip kleurde vrijwel meteen naar de aller donkerste kleur. Dus positief. Ik kreeg meteen allerlei tips en ben 2 weken geleden begonnen met mixerama voer voor campbelli's (omdat dat werd aanbevolen door Marjanne die er al langer ervaring mee had) en ik ben tegelijk ook begonnen met fenegriekzaadjes, wat ik ook als tip had gekregen. En al een tijdje gaf ik geen fruit meer, alleen nog maar af en toe een stukje groente.
Alles leek goed te gaan de afgelopen 2 weken, maar gisteravond (zondag 1 mei) had hij wat lichte diarree toen ik hem uit zijn kooi haalde. Geen natstaart, alleen de keutels waren erg zacht. Ik heb hem uit voorzorg in zijn reismand gezet zodat ik hem beter in de gaten kon houden. Vandaag (maandag 2 mei) leek het iets beter te gaan. Ik was zelf al een paar dagen ziek en tegen de middag sliep hij dus heb ik hem in de reismand laten zitten en ben naar beneden gegaan om te eten en wat tv kijken. Toen ik zostraks boven kwam vond ik hem koud en slap aan in zijn reismand. Ik heb geprobeerd hem warm te houden en geprobeerd hem wat water te geven, maar nog geen 45 minuten later overleed hij plotseling in mijn hand.
Plus nog wat aanvullende informatie (omdat de vragenlijst niet geheel was ingevuld):
Berichtdoor Evelien2609 » Di Mei 03, 2016 7:34 pm
Ik heb een stamboom. Zijn ouders waren Oliver (31/1/2015) (van Marika) en Evy (2/3/2015).
Vanaf het moment dat ik hem in huis had kreeg hij witte molen premium dwerghamster, gedroogde meelwormen, zonnebloem en pompoenpitten, af en toe wat fruit of groente. Na verloop van tijd merkte ik witte vlekken in zijn silent spinner als hij er in geplast had en ook dat hij al een tijdje veel dronk en veel plaste. Ik had mij voor die tijd ook al aangemeld voor de test actie van vitakraft waar ik voor bem uitgekozen en kreeg 2 zakken emotion pure nature veggie toegestuurd. Daarvan heb ik 1 gebruikt en het geleidelijk gemengd om zo na een paar dagen over te stappen. Na diverse tips zou ik mixerama gaan bestellen wat op dat moment nog niet bij Marika te bestellen was, dus ben ik door gegaan met vitakraft tot ik het kon bestellen 2 weken geleden ongeveer. Ik ben toen ook geleidelijk daar op over gestapt, het voer van vitakraft liet Safin ook erg veel van liggen. Vandaag 2 weken geleden ben ik dus begonnen met het mixerama voer.
Ik kan niet zeggen dat hij juist heel actief of heel lusteloos was. Hij wou nooit echt stil zitten bij mij, iets wat mijn 2 vorige hamsters wel deden, dan kon ik gerust met ze tv kijken en knuffelen. Maar dat zag ik niet als iets raars dat Safin dat niet deed.
Ik kon moeilijk zeggen hoeveel Safin dronk voor en na het dieet. Ik heb namelijk zo'n vogeldrinkflesje, met als het ware een bakje aan de voorkant waar water in valt en hij uit kan drinken. En er verdampt natuurlijk ook water op deze manier. In het verleden veel gedoe gehad met diverse flesjes en lekkage of dat er juist te weinig/geen water uit kwam. En het was nog te kort om te oordelen of hij in die 2 weken minder dronk of niet.