In dit topic kunnen alle tandproblemen bij een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster worden aangemeld.
VRAGEN TANDPROBLEMEN
1. Is je hamster een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster
2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes danwel scheef groeiende tandjes
- heeft je hamster losstaande tandjes danwel heeft je hamster tandjes verloren
-heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes
NB: indien mogelijk graag een of meer foto’s toevoegen
3. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen; is de oorzaak bekend
4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
6. Wat is de naam van je hamster
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
8. Wat voor kleur heeft je hamster
9. Van welke fokker of dierenwinkel komt je hamster
10. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom. Zo ja, dan krijg ik die graag
11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
13. In wat voor kooi zit je hamster
14. Weet je of familie of nestgenootjes van je hamster deze symptomen ook vertoonden
15. Voeg een foto van het tandprobleem toe, als je die hebt
Belangrijk: gezondheidsproblemen moeten altijd aan de fokker worden doorgegeven!
Zie ook: mijn topic over slijpen/knippen van tandjes:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... it=+uitleg
=======================================================================================================================
OPROEP – Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen:
NB: Het voormalige topic Oproep tandproblemen is omgedoopt tot een algemeen Meldpunt voor tandproblemen. De vragen zijn iets aangepast, maar blijven hieronder in hun oude versie staan, omdat bij de oude meldingen tandproblemen de antwoorden op deze vragen zijn geplaatst.
Vragen Tandproblemen - OUD:
1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes
2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen
3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan
4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht
5. Van welke fokker komt je hamster
NB: ook als je hamster uit de dierenwinkel komt mag je de vragen beantwoorden!
6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
8. Wat voor voeding geef je je hamster
-welke voeding gaf je voor de tandproblemen
-welke voeding geef je nu
9. In wat voor kooi zit je hamster
10. Wat is de naam van je hamster
Belangrijk: gezondheidsproblemen moeten altijd aan de fokker doorgegeven worden!
Zie ook: mijn topic over slijpen/knippen van tandjes:
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... it=+uitleg
-- 17 jan 2014 22:00 --
BUBBA:
1. Olifantstandjes

http://nl.tinypic.com/r/118lslu/5
2. 3,5 maand
3. Ja, de DA adviseerde inslapen, maar gezien Bubba’s leeftijd heb ik besloten Bubba’s tandjes onder gasnarcose te laten slijpen.
Toen Bubba 10 maanden was ontstond er een grote spleet tussen zijn boventandjes en zijn boventandjes zijn krom naar achteren gaan groeien.
Toen Bubba 15 maanden oud was waren zijn boventandjes zo goed als verdwenen.
4. Russisch blauw, golvende vacht
5. Hamstery Pretty Fay
6. Nova x Billy, nest van 19 oktober 2012
7. 19 oktober 2012; 7 maart 2014 ingeslapen ivm opeenstapeling van gezondheidsproblemen.
8. Voor de tandproblemen: Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care, dagelijks vers groenvoer als broccoli, witlof, andijvie en circa 2 meelwormen per dag.
Na de tandproblemen: Science Supreme hamsterbrokken in kleine stukjes gesneden
Vanaf januari 2014 kon Bubba alleen papjes eten. Die maak ik zelf van de SS brokken. Plus ik koop speciale poeders voor hamsters met tandproblemen.
-- 17 jan 2014 22:01 --
Remy:
1. Remy’s boventandjes groeien scheef en krom naar achteren.
Remy’s ondertandjes zijn er niet meer.

http://nl.tinypic.com/r/i75x84/8
2. Toen Remy 8 maanden was viel het me op dat hij zijn zonnebloempitten niet meer kon pellen. Hij bleek hele lange boventanden te hebben, zijn ondertanden bleken heel erg kort.
Snel daarna bleek hij 1 boventand te hebben gebroken en allebei zijn ondertandjes waren tot op het tandvlees afgebroken of afgesleten.
3. Ja, Remy’s boventandjes zijn inmiddels 5x onder gasnarcose geslepen. Zijn ondertandjes zijn nooit meer aangegroeid.
Sinds Remy 16 maanden is zijn ook zijn boventandjes gestopt met groeien en hoeft hij niet meer geslepen te worden.
4. Wildkleur, zwart dragend.
5. Hamstery Pretty Fay
6. Nova x Billy, nest van 8 juni 2012
7. 8 juni 2012
8. Voor de tandproblemen: Vitakraft Menu Vital gemengd met Beaphar Care, dagelijks vers groenvoer als broccoli, witlof, andijvie en circa 2 meelwormen per dag.
Sinds de tandproblemen kan Remy alleen nog maar papjes eten. Die maak ik zelf van Science Supreme Hamsterbrokken. Plus ik koop speciale poeders voor hamsters met tandproblemen.