MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Sylvia.

Re: OPROEP: Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen?

Bericht door Sylvia. » 31 mei 2015, 12:22

Via PB: Vera met Butters:
Re: Tandproblemen
Verstuurd: 30 mei 2015 20:12
Van: meow
Naar: Sylvia.

Voor de ondertanden zou ik nog even moeten kijken.. Maar dit is het lijstje:

1.Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit.
De boventanden waren lang, en groeiden op den duur naar binnen. Ondertanden waren kort/normaal (in ieder geval niet te lang). De tanden zijn de normale 'gele' kleur die ik ook bij mijn andere hamsters zie.

2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen: 1 jaar en 3 maanden, toen ontdekte ik dat hij was afgevallen ten gevolge van zijn tanden.

3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan: Ja, de dierenarts heeft de tanden geknipt, we hebben afgesproken dat ik het in de gaten houd en zo nodig terug kom.

4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht. Mandarijn, gewone vacht.

5. Van welke fokker komt je hamster. Braak (gekocht op Exoknaag)

6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom. Nee

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden: Geboortedatum ligt rond de 2-'14, ik heb hem gekocht tijdens de exoknaag in april '14.

8. Wat voor voeding geef je je hamster. Verschillend, ik meng zaden, noten, dierlijke eitwitten etc. maar ook kant en klare brokjes. Eigenlijk zo gevarieerd mogelijk. Weinig vers groente/fruit. Als tussendoortje krijgen ze vaak gedroogde dingen en meelwormen.

9. In wat voor kooi zit je hamster. Hij is van een mini duna naar een ferplast mary gegaan, nu zit hij weer in een mini duna omdat ik hem beter in de gaten wil houden.

10. Wat is de naam van je hamster. Butters

Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Nien2910
Hamsters: Pukkie - bijna 3 jaar!!
Leeftijd: 33

Bericht door Nien2910 » 15 jul 2015, 13:51

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
Ik kwam er een jaar geleden achter dat hij zijn brokjes niet meer kon eten en zijn pitjes niet meer open kreeg. Toen heb ik geprobeerd in zijn bekje te kijken, maar dit stond hij niet toe. Op dat moment ben ik begonnen met zijn brokjes te weken in water voordat ik het aan hem gaf en wat vaker een stukje fruit te geven. Hij leek nergens last van te hebben, dus ik heb hem verder met rust gelaten op dit gebied. De keren dat ik tussendoor nog een poging had gewaagd zag ik voor mijn gevoel helemaal geen tandjes! Ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is. En ik heb tussendoor ook getest of die weer "normaal" kon eten: dit was niet het geval.

2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen
Rond de 2 jaar

3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan
Nee

4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht
Wit met zwarte oogjes - blauw wildkleur, geen golvende vacht

5. Van welke fokker komt je hamster
Hamstery Pretty Fay

6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Beer en Lumi

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
18 augustus 2012 - hij leeft nog! :D

8. Wat voor voeding geef je je hamster
Altijd Hamster Selective Supreme gegeven met in een apart voerbakje een schepje gemengd voer (tot een jaar geleden). Af en toe een yoghurt snoepje. En regelmatig stukjes groente en fruit.

9. In wat voor kooi zit je hamster
In een traliekooi met 3 verdiepingen (35cmx50cm). Hij is nooit een tralieknager geweest.

10. Wat is de naam van je hamster
Pukkie
Laatst gewijzigd door Nien2910 op 20 jul 2015, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Martin Braak
Leeftijd: 45

Bericht door Martin Braak » 18 jul 2015, 07:29

Dankje voor het doorgeven. Is weer een puzzelstukje wat meer beeld geeft.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 19 jul 2015, 15:27

Via het HammieHamsterforum Stebbie met Kinji:

Re: Oproep! Wie heeft een dwerghamster met tandproblemen?
Berichtdoor Stebbie » Zo Jul 19, 2015 2:29 pm

Hamster: Kinji van Hamstery pretty fay

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit?
olifantstandjes boven, zijn rechter boventand stak uit zijn bovenlip, links kon ik niet goed zien. Mogelijk in zijn verhemelte. (Hij at nog wel dus kans is dat de linker wel kort was. Kon het niet goed zijn, liet ie niet toe. Nekvel pakken raakt ie van in paniek dus liet het zo)

2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen?
Onbekend, zag ineens van de ene op de andere dag een tand door zijn bovenlip heen gekruld. Was een hamster die niet zo van kroelen hield dus zag hem wat minder vaak dan Elsie.

3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan?
Nee, er was niets meer aan te doen, moest ingeslapen worden.

4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht?
Dove, normale vacht

Hamstery pretty fay

6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom?
Dina x Harry
NB Sylvia: Dina is een zus van Rory, die op een leeftijd van 6 maanden aan de gevolgen van diabetes is overleden

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de oorzaak van overlijden?
15 december 2013 - 17 juli 2015 --> tandproblemen, ingeslapen

Samengeperst, weet even het merk niet meer. veterinair voer in ieder geval, daarvoor beaphar care + samengeperst

9. In wat voor kooi zit je hamster?
Traliekooi met knaagmogelijkheden

Kinji
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Nien2910
Hamsters: Pukkie - bijna 3 jaar!!
Leeftijd: 33

Bericht door Nien2910 » 20 jul 2015, 13:32

Ik weet niet of het de bedoeling is dat ik mijn oorspronkelijke bericht ga aanpassen:
Update/Toevoeging: Pukkie is 18 juli overleden :'(! Hij is precies 2 jaartjes en 11 maanden geworden.

In een andere topic suggereerde ik dat die een tumor had, maar dit is niet door een DA bevestigt (ik ben niet met hem naar de DA geweest omdat die al zo kwetsbaar en oud was). Ik weet niet hoe een tumor zich verder ontwikkelt en hoe snel het groeit, maar waarschijnlijk was het toch een normale bult met een andere reden. Ik denk dat ik kan zeggen dat Pukkie is overleden door ouderdom.

Ik heb nu wel goed in zijn bekje kunnen kijken en ik zag inderdaad geen tanden. Dus ik schat dat die al zeker één jaar lang zonder tanden heeft geleefd.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 mei 2016, 15:11

Sinds ik een facebookpagina heb krijg ik meldingen van tandproblemen daar binnen. Naast de gebruikelijke meldingen van olifantstandjes of doorgroeiende tanden, vind ik het opvallend dat er een aantal meldingen zijn van campbelli hamsters waar de boventanden van zijn verdwenen. De informatie is te onsamenhangend om er conlusies uit te verbinden. Maar het lijkt er op dat dit ook een erfelijk tandprobleem is/kan zijn.

Ik had nl de volgende melding binnengekregen mbt 3 bellie broers (uit Duitsland):
broer 1 - op 1 jarige leeftijd aan diabetes overleden
broer 2 - tandproblemen, de boventanden zijn verdwenen, de ondertanden groeien niet meer, hij is ook geruime tijd blind
broer 2 - heeft diabetes en heeft sinds 1 jarige leeftijd ook de tandproblemen zoals broer 2

Verder een melding van een bellie waarbij op 1 jaar en 4 mnd de boventanden waren verdwenen. Het baasje is er mee naar de dierenarts geweest en die zei dat het kon dat het diertje nooit boventanden had gehad. (of de ondertanden dan nooit waren doorgegroeid, is niet bekend). Het diertjes was naar ik begreep al te erg verzwakt en is ingeslapen.

Bij de Belgische opvang was een bellie zonder boventanden binnengekomen. Ze zijn er mee naar de dierenarts geweest en die heeft geconstateerd dat het diertje absoluut geen boventanden heeft. Ook dit diertje was al te zeer verzwakt en is inmiddels overleden.

Ook op een Duits forum las ik over bellies zonder boventanden en zag ik er ook een foto van.

Op het Hammiehamsterforum is gisteren een melding mbt bellies zonder boventanden binnengekomen en het baasje heeft alle vragen beanwoord. Ik zal dat bericht over 2 dagen hieronder kopieren (als ik weer een nieuw bericht aan kan maken, anders komt het hieronder geplakt staan)

Corine*Kiwie*
Hamsters: Cinna, Floff en Mous
Leeftijd: 24

Bericht door Corine*Kiwie* » 24 mei 2016, 17:00

Ik weet niet of jij dit nog bij houd, maar het kan nooit kwaad. Ik ben benieuwd naar je bevindingen over campbellies en tandproblemen waar je het in het laatste bericht over had.

1. Wat voor tandproblemen heeft je hamster, hoe zien de tanden van je hamster er uit
Toen mijn cambelli Finn 1 jaar en 4 maanden was, kwam ik door vermagering achter zijn tandproblemen. Hij had geen boventanden meer. Zijn ondertanden waren hierdoor te lang. Na het knippen van de tanden viel me op dat ze (eenmaal teruggegroeit) ook afwijkend stonden. verder uit elkaar. Ze groeiden flink scheef. Hadden een gelige kleur.

2. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen: met ongeveer 16 maanden.

3. Ben je bij een DA geweest en heeft de DA iets aan de tandproblemen gedaan: ja en heeft de tanden geknipt. Omdat het met zijn gezondheid slechter ging (gewicht bleef erg laag hangen en hij kreeg een oogontsteking erbij en de tanden groeiden ontzettend raar terug ) en het knippen een grote belasting was heb ik hem op advies van de dokter een maand na de eerste knipbeurt in laten slapen samen met zijn kooigenoot die er door een tumor nog ernstiger aan toe was.

4. Wat voor kleur heeft je hamster, heeft je hamster een golvende vacht: lilac roodoog platinum. Normale korthaar vacht.

5. Van welke fokker komt je hamster: Hamstery le soleil

6. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom: ja, ik heb geen stamboom maar weet de ouders, de lijn is al lang geleden (al voor het overlijden van mijn hamsters) stopgezet.

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de oorzaak van overlijden: geboortedatum is 1 oktober 2014 en overlijden is 3e week van februari 2016
(Ongeveer 17 maanden.)

8. Wat voor voeding geef je je hamster: weet ik niet meer precies :bloos: Het eerste mengvoer wat ik gaf ben ik mee gestopt omdat er teveel suiker rijke producten inzaten, daarna gaf ik een mix van 2 verschillende zakken mengvoer en toen de tandproblemen ontstonden heb ik daarnaast gemalen beaphar care + gegeven en bijgevoerd met brinta met kattenmelk.

9. In wat voor kooi zit je hamster: ferplast duna fun

10. Wat is de naam van je hamster: Finn

-- 24 mei 2016 16:02 --

Ooh of had jij het in je bericht al over mij? Want dat stukje klinkt als het verhaal van finn :lol:
Finn heeft trouwens zeker weten boventanden gehad, ik heb daar de fokker over gesproken. Ze worden hier van te voren op gecheckt. Dat is ook logischer. Het verliezen van de boventanden verklaart dat er opeens problemen ontstonden en hij nadat zijn onder tanden netjes geknipt waren nooit meer heeft kunnen knagen.
Groetjes van Corine en alle beestjes:
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

†Ukkie, Mini, Kiwie, Lychee, Mokka, Finn en Sid†
~Net toen de rups dacht dat zijn leven voorbij was, werd hij een vlinder~

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 24 mei 2016, 17:16

@Corine:
Ik heb zelf (nog) nooit bellies gehad en op zich was het niet mijn bedoeling om me in de gezondheidsproblemen bij bellies te verdiepen. Maar aangezien er onder bellies duidelijk een erfelijk tandprobleem heerst ben ik afgelopen week begonnen met de meldingen te gaan ordenen en mensen te vragen dit topic in te vullen.

Het klopt dat ik het over jouw Finn heb. Ik had eerst niet door dat jij en de Corine op Facebook dezelfde zijn. ;) Zoals op Facebook aangegeven had ik nog even contact met je willen zoeken. Maar ik was daar nog niet toe gekomen. Dus helemaal goed dat je dit topic zelf inmiddels hebt ingevuld! :D

NB: het lijkt er op dat de bellies op een leeftijd van circa 1 jaar de boventanden verliezen. Ik heb er ook diverse foto's van. Ik zal even kijken of ik er een paar kan plaatsen. Volgens Marjanne zijn er bellies die alleen de boventanden missen, of aleen de ondertanden missen of zowel de boventanden als de ondertanden missen. Zelf had ik alleen nog van het missen van boventanden gehoord. Maar in onderstaande melding mist 1 van de bellies de ondertanden. De andere drie missen hun boventanden.
NB: bij de rusjes met de erfelijke tandproblemen wisselde dat ook. Mijn Remy (wildkleur) had met 9 maanden geen ondertanden meer, mijn Bubba (russisch blauw) had met 13 maanden geen boventanden meer.

===
Via het HammieHamsterforum, Dakkie met 4 bellies:
Berichtdoor Dakkie » Za Mei 21, 2016 6:47 pm

- 1 bellie met olifant tanden (bovenaan) ondertanden heeft ze niet. Dit is rond een jaar of 1/1,5 ontstaan.

- 3 bellies met missen van boventanden. Ook rond een jaar of 1/1,5 ontstaan.

- zie vraag 1

- Ja, iedere 4 weken worden de tanden geknipt

- olifant tanden > lilac
- boventanden missen > zwart, dove platinum, bruin bont

- Hamstery Chubby Cheeks

- Lilac (lijn gestopt)
- Zwart (Goji x Ivy) > volle zus heeft diabetes
- Bonte (Goji x Ivy)
- Dove platinum (Coopers x Peaches) > volle zus is vroegtijdig gestorven aan diabetes

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en (indien van toepassing) wat is de overlijdensdatum en de oorzaak van overlijden
- zijn allemaal rond de 1 / 1,5 / 2 jaar oud

- Johnson's premium en Mixerema

- 80 x 50
Laatst gewijzigd door Sylvia. op 24 mei 2016, 18:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Corine*Kiwie*

Bericht door Corine*Kiwie* » 24 mei 2016, 17:45

Goji komt origineel ook uit een lijn van soleil. Hoop dat boy daar vanaf weet. Hij zal ook wel benieuwd zijn naar al deze info.

En inderdaad, dit kan bijna niet anders dan genetisch zijn. :(
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 24 mei 2016, 20:17

@ Corine:
Ik adviseer sowieso altijd de baasjes om ook de fokker op de hoogte te brengen. Verder komt deze info op beide forums te staan.

===

Dit is de duidelijkste foto die ik van een bellie zonder boventanden heb. De boventanden zijn echt verdwenen. Ook bij de bellie die bij de Belgische opvang werd binnengebracht was door de dierenarts geen enkel restant van boventanden te zien. Dus kennelijk verdwijnen de tanden in zijn geheel. Ter vergelijking: Bij mijn rusjes met erfelijke tandproblemen bleven er wel een soort verweerde stompjes te zien.

Afbeelding

Corine*Kiwie*

Bericht door Corine*Kiwie* » 24 mei 2016, 21:12

Bij Finn ook geen stompjes. Gewoon in zijn geheel weg. Gek dat dat dan weer anders is als bij de rusjes.
Syr Cinna
Bellies Floff en Mous
Katten Floris en Lizzy

sweetylovesamuelle
Hamsters: Sweety

Bericht door sweetylovesamuelle » 06 jun 2016, 17:49

Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
- wat is de kleur van de tandjes

Zijn onder tandjes zijn heel klein en daardoor slijten de boven tanden niet goed af. Daardoor groeien die uit elkaar en naar achteren zijn gehemelte in
Lungo wordt op 12-6 1 jaar, en ik ben er 1/2 weken geleden achter gekomen dat er iets met zijn tandjes aan de hand is.
De da heeft zijn tandjes geknipt en gevijld, en advies gegeven hoe zijn tandjes te controleren en te onderhouden.
Argente Umbrous Gevlekt en hij heeft geen golvende vacht.
Marjanne Koops (spookjes Campbelli dwerghamsters)
NB: ook als je hamster uit de dierenwinkel komt mag je de vragen beantwoorden!
De namen van de ouders zijn Chubby Cheek's Calix en Chubby Cheek's Darya van de lijn Coopers.
7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak van overlijden
12-06-15
Mixerama campbelli mix en tot voor kort zelf gemixt voer.
In een hamsterkast van 80x40 cm
Café Lungo

Ik hoop dat u hier iets aan heeft! :-)
Campbelli dwerghamsters: Lungo, Latte & Noir

Rust zacht: Mocha, Panna, Beau & Sweety

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 25 okt 2016, 17:48

SophieCB via Facebook met Pixel, bericht 24 okt 2016.

Vragen:
Ik wil bv weten:
- zijn de boventanden kort en de ondertanden lang OF zijn juist de ondertanden kort en de boventanden lang
- heeft je hamster olifantstandjes
- heeft je hamster tandjes afgebroken gehad

-Boventanden zijn nu lang. Ondertanden zijn nu kort.
NB Sylvia: de ondertanden waren te lang en deze zijn door de dierenarts geknipt; de boventanden stonden waarschijnlijk goed maar zijn door de verkeerd staande ondertanden door gaan groeien.

-Ja, zijn ondertanden groeien vanaf het tandvlees uit elkaar. Ze stonden altijd al een paar milimeter uit elkaar. Ze waren te lang en groeiden als olifantenslachttanden zegmaar naar achteren. Ze prikten in zijn gehemelte (1tand voornamelijk) daar was het rood. Na het knippen waren ze best kort. En na 2 weken werden ze geler en het tandvlees roder

-1 van de boventanden is afgebroken en is ietsje puntig.

-Ondertanden zijn heel geel. Boventanden een beetje wit geel.

De tandproblemen begonnen een maand geleden. Dus toen was hij 6maanden.

Ja, een maand geleden zijn de ondertanden van mijn hamster geknipt omdat deze te lang waren. De eerste week na het knippen at hij nog gewoon goed. Na 2 weken begon hij raar te doen en af te vallen. Dus ik ging weer naar de DA die eerst geen ondertanden zag. Na lang kijken bleken deze kort te zijn en ze staan uit elkaar. Zijn tandvlees was rood en hij heeft gevoelige tanden concludeerde de DA. Zijn boventanden waren na het knippen in verhouding ook te lang gelaten, dus kwamen daardoor tussen de ondertanden op het tandvlees

zwart

hamstery dream baby

Ja, ik heb een stamboom
Ouders:
Dream baby’s Gandalf, russisch blauw ro drager, hamstery dream baby
Merle, merle zwart, Ronald Tiemes
Grootouders:
Thorin, russisch blauw ro drager, Peter Jansen
Kalila, blauw wildkleur ro drager, Ronald Tiemes
Man 102, zwart, Martin Braak
Gen 654, Ronald Tiemes, Merle zwart

7. Wat is de geboortedatum van je hamster en indien van toepassing wat is de overlijdensdatum en oorzaak
van overlijden
geboortedatum is 1 maart 2016

vitakraft dwerghamstervoer, gedroogde meelwormen

Traliekooi met verdieping, Silent Spinner, houten bruggetje

Pixel

Foto van 24 oktober, circa 1 maand na knippen van ondertanden door de dierenarts

Afbeelding

Sylvia.

Re: MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Bericht door Sylvia. » 07 nov 2016, 13:10

Mededeling van huishoudelijke aard:
Ik heb dit topic omgedoopt tot MELDPUNT voor dwerghamsters met tandproblemen.

.

Sylvia.

Re: MELDPUNT: dwerghamster met tandproblemen

Bericht door Sylvia. » 19 nov 2016, 14:35

Via Facebook, Stephanie met Ravenna, bericht 18 nov 2016:

Vragen:
1. Is je hamster een Russische, Campbelli of Roborovski dwerghamster
Russische dwerghamster

2. Wat voor tandproblemen heeft je hamster. Kun je een beschrijving geven van het tandprobleem en hoe de tandjes er nu uitzien, bv:

De boventanden zijn lang en de ondertanden zijn kort. Zoals je op de foto kunt zien zit het doorgroeiprobleem dus in haar boventandjes. Die zijn stevig en donkergelig van kleur en groeien vanuit haar standpunt gezien naar linksachter.
De ondertandjes lijken heel zwak en zijn bijna doorzichtig en kort. De ondertandjes zijn nooit geslepen geweest, maar het kan wel dat door de 'zwakte' van de ondertanden het probleem met de boventanden heeft kunnen ontstaan.

- heeft je hamster olifantstandjes danwel scheef groeiende tandjes
nee, geen olifantstandjes; de boventandjes zijn met het doorgroeien scheef gaan groeien

- heeft je hamster losstaande tandjes danwel heeft je hamster tandjes verloren
nee

-heeft je hamster tandjes afgebroken gehad
nee

De boventanden zijn donkergelig van kleur
De ondertandjes zijn bijna doorzichtig

NB: indien mogelijk graag een of meer foto’s toevoegen

Foto dd 13 nov 2016:
Afbeelding

Foto dd 19 nov 2016:
Afbeelding

3. Op welke leeftijd begonnen de tandproblemen; is de oorzaak bekend
De hamster begon steeds meer te vermageren, dus de tandproblemen waren waarschijnlijk al een poos aanwezig. De tanden zijn voor het eerst met 17 maanden geslepen, maar het tandprobleem zal gezien de erge vermagering ongeveer 2 maanden daarvoor zijn begonnen, dus met 15 maanden ongeveer.

4. Hoe is het verloop van de tandproblemen geweest, te weten: vanaf jonge leeftijd zo geweest,bv olifantstandjes/plots begonnen/langzaam begonnen en in verloop van tijd erger geworden, of anders
De hamster begon erg te vermageren, dus waarschijnlijk is het langzaam begonnen en vervolgens steeds erger geworden. De ondertandjes zijn nooit geslepen geweest, maar het kan wel dat door de 'zwakte' van de ondertanden het probleem met de boventanden heeft kunnen ontstaan. De boventandjes zijn gaan doorgroeien en ze groeien vanuit haar standpunt gezien naar linksachter

5. Ben je bij een DA geweest en zo ja, wat heeft de DA geconstateerd en wat heeft de DA aan de tandproblemen gedaan
De dierenarts heeft een ‘verschil in structuur’ tussen de ondertanden en boventanden geconstateerd. De ondertandjes lijken heel zwak, de boventanden zijn heel stevig
De tanden worden elke 2 weken kort geslepen

6. Wat is de naam van je hamster
Ravenna

26 februari 2015, nvt

8. Wat voor kleur heeft je hamster
zwart

9. Van welke fokker of dierenwinkel komt je hamster
Hamstery la Caramella, Nicole van het Hof,

10. Weet je de namen van de ouders van je hamster of heb je een stamboom
Vader: Dream Baby's Het Beest, zwart drager voor blauw en geel-wildkleur
Moeder: Peter Jansens Muffin, mandarijn RO pearl drager voor zwart en blauw

11. Wat voor voeding gaf je je hamster voor de tandproblemen; welke voeding geef je nu
versele laga hamster crispy
Ze krijgt nu afgewisseld brinta gemaakt met koffiemelk met ei/krachtvoer erin en convalescence.

12. Wat krijgt je hamster voor aanvullend knaagmateriaal, zoals wilgentakjes etc
Af en toe een knaagstick (van Vitakraft) of een tandenborstel (zo'n knaagtandenborstel) en verder had ze gewoon wilgenbruggetjes ed in het verblijf waar ze verder niet echt iets mee deed. Ze had eigenlijk altijd wel iets om aan te knagen.

13. In wat voor kooi zit je hamster
een terrarium

Plaats reactie