Hamster is vies door urine

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
danilio
Hamsters: Snuggy

Hamster is vies door urine

Bericht door danilio » 12 jun 2015, 20:31

Dag iedereen, ik heb een dringende vraag.
Ik maak om de drie weken het hok van mijn hamster schoon. De plaats waar hij plast vrijwel twee keer in de week. Maar nu is het toch gebeurd dat zijn vacht aan de onderkant vies is van de urine.
Wat kan ik hier aan doen? Want ik lees op het internet dat een hamster zich prima zelf schoon kan houden. Hij is alleen nu wel erg smerig sinds vandaag. Ik weet niet wat ik er mee moet doen.
Iemand misschien een idee?
Groet,
Danilio

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Hamster is vies door urine

Bericht door xAnnick » 12 jun 2015, 21:33

Heeft hij chinchilla zand tot zijn beschikking? Daar wassen ze zichzelf mee. Sommige hamsters zijn ook gewoon smeerpoetsen.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

danilio
Hamsters: Snuggy

Bericht door danilio » 12 jun 2015, 22:01

Bedankt voor je reactie. Hij heeft inderdaad chinchilla zand tot zijn beschikking. Ik ben dit helemaal niet van hem gewend, daarom maak ik mij er een beetje zorgen over. Ik had anders de dierenarts gevraagd, maar die is nu gesloten. :-|

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 jun 2015, 22:35

Wat voor een hamster heb je en hoe oud is hij?
Heeft hij dit nooit eerder gehad?

Kijk, in principe zou je het stukje vacht wat erg vies is een beetje schoon kunnen maken door het voorzichtig af te nemen met een watje of doekje met wat lauw water. Wel goed droogdeppen daarna, zodat hij geen kou vat.
Maar ik weet niet wat de reden is? Heeft hij per ongeluk door zijn urine gelopen? Of heb je geen idee?

Het kan namelijk zijn dat je hamster een blaasontsteking heeft. Dan kunnen ze ook nog wel eens nat van urine worden. Dus hou het even goed in de gaten en ga anders inderdaad even naar de dierenarts. Want voor een blaasontsteking hebben ze wel medicatie nodig.
Let bv op of je hem vaker ziet plassen en of wat ongedurig is tijdens het plassen. Kijk ook even of je geen bloed ziet in de plashoek. Dat kan ook een aanwijzing zijn.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

YvesD
Hamsters: Pienelieny

Bericht door YvesD » 26 jun 2019, 20:54

Mijn hamster plast in het huisje waar hij slaapt en is dus nat van de urine. Kan ik hem ook gewoon af en toe afnemen?

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 26 jun 2019, 21:44

YvesD schreef:
26 jun 2019, 20:54
Mijn hamster plast in het huisje waar hij slaapt en is dus nat van de urine. Kan ik hem ook gewoon af en toe afnemen?
Afnemen als in wassen? Beter van niet, daar doe je het beestje geen plezier mee.
Heeft je hamster chinchillazand tot zijn beschikking en hoe groot is het huisje? Wat voor nestmateriaal heeft hij? Veel hamsters doen hun behoeften in het zand en met een huisje dat groot genoeg is (het liefste zonder bodem) en veel bodembeddeking zou de hamster zichzelf prima schoon moeten kunnen houden.
Als ie echt alleen aan de onderkant nat is, zouden het eventueel ook nog blaasproblemen kunnen zijn, maar dit kan enkel door een dierenarts vastgesteld worden.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Plaats reactie