Ted overleden door fleecedeken

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
xmereltjeexo
Hamsters: -
Leeftijd: 15

Ted overleden door fleecedeken

Bericht door xmereltjeexo » 27 jan 2017 22:40

Ik kwam net bij Teds hok, en toen zag ik hem niet terwijl hij normaal wel wakker is rond deze tijd. Vervolgens keek ik in zijn huisje en zag ik hem met een stuk fleece in zijn bek dood liggen. :(

Hij is maar 4 maanden en 10 dagen oud geworden, en hij was net zo tam en het was echt een schatje.Hij was het liefste hamstertje dat ik hier heb gehad.

Is fleecedeken dus toch niet helemaal veilig voor hamstertjes ? :(

17-9-2016 / 27-1-17

Sylvia.

Re: Ted overleden door fleecedeken

Bericht door Sylvia. » 27 jan 2017 23:20

Ach, heel veel sterkte! Ik heb inderdaad pas gelezen dat voor sommige hamsters fleece niet veilig is. Ik gaf het zelf ook aan mijn rusjes en zij waren er blij mee voor in hun nest, maar kennelijk is het niet altijd even veilig.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Dukat
Hamsters: Gul Dukat

Bericht door Dukat » 28 jan 2017 00:05

Hamsterwatten en alles dat fleeceachtig is, is gevaarlijk. Beter zijn gewoon snippers keukenrol en WCpapier zonder patroontjes, naturel dus.
Gecondoleerd!
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik.

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 28 jan 2017 01:12

Er is anders hier op het forum altijd beweert dat het veilig is door velen ;)
nu zijn de eerste 2 reacties ineens over dat het 'inderdaad' gevaarlijk is, ik krijg daar wel grote ogen van, van verbazing.

ik gebruik juist niets van stof of fleece in de hokken omdat ik het 'veilig' verhaal niet geloofde, maar had hier natuurlijk geen bewijs van of geloofwaardige argumenten waarom...
maar eigenlijk zitten ongelukjes in kleine hoekjes en heb je dit niet aan kunnen zien komen, bij veel hamsters gaat het gewoon altijd goed en dan zijn er wel eens uitzonderingen zoals bij jouw hammie helaas :(
zo vallen er ook hamstertjes dood in kooien van 40cm hoog en sterven er hamstertjes door de zandbakjes in de kooi waar ze te veel zand van in de darmen krijgen of liggen ze 'klem' onder hun slaaphuisje dood.
het zijn gevallen die bijna niet te geloven zijn tot je het zelf een keer meemaakt, denk ik.

heel erg veel sterkte met het verlies van Ted.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Bericht door _mona_ » 28 jan 2017 09:23

Als de hamster echt fleece in zijn mond had lijkt het mij eigenlijk sterk dat dat de rede is dat hij overleden is, maar eerder dat hij het toevallig vast had als hij overleden is. Want zomaar stikken ofzo omdat er iets in hun mond zit lijkt me niet zo veel voorkomend, dan kunnen ze het er nog gewoon uit halen normaal.

Ik heb al wel op eens gelezen van een hamster die aan fleece overleden is hier op het forum. Ik geloof dat dat all star van Sanne was, maar ben niet zeker. Die hamster knaagde altijd aan haar hangmatten en is toen plots overleden. Uit de sectie bleek dat de hamster dus fleece in de darmen had zitten en daardoor overleden is, fleece is iets dat niet verteerd.
Maar, dat is het enige geval dat ik ooit gehoord heb over fleece. Rij had ook een hamster die overleden is door het eten van chinchillazand, ook bewezen uit een sectie. Dus zand dan ook maar uit de kooi bannen?

Alles kan wel schadelijk zijn als ze het echt opeten of klem komen te zitten ofzo. Zo'n dingen gebeuren nu eenmaal helaas. Natuurlijk probeer je de grootste risico's te beperken, maar je kan nooit alles voorkomen, er gebeuren gewoon hele stomme ongelukken..
Groetjes van Mona
En van het syrtje Jingle, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana en Snoepje ♥

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 28 jan 2017 11:29

@ Chantal:
ik schrijf dat voor 'sommige hamsters' het niet veilig is. ;) Ik heb er zelf met mijn hamsters nooit problemen mee gehad. Ze waren stuk voor stuk blij met hun fleece mutsen. Maar sommige hamsters beginnen het gelijk kapot te knagen en als je dat ziet, kun je het bij zo'n hamster beter weghalen. Tanja had dat bv met haar laatste Syrtje. Die verscheurde werkelijk elk fleecehuisje dat hij had. Toen heb ik haar bv gezegd dat ik het dan niet zou blijven geven, omdat je dan gewoon risico loopt dat hij er daadwerkelijk een keer in stikt. En ik herinnerde me inderdaad van het geval wat Mona vertelt, van de hamster die daadwerkelijk fleece in zijn darmen had zitten. En Marika had er pas op Facebook een stukje over geschreven, dat ze het niet veilig vindt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 28 jan 2017 14:01

ja Sylvia, ik had ook wel door dat je 'sommige' gezegd had, maar ik wat ik dus apart vind is.
als iemand dus een topic opent over fleece producten voor de hamster dat deze reacties over 'niet veilig' of in jouw geval 'voor sommige niet veilig' gewoon niet aan de orde is, maar dus gezegd word 'ja hoor mogen ze, geen probleem' of 'ja is veilig, ik gebruik het al jaren' (als voorbeeld)
daarom vind ik nu jullie reactie bizar eigenlijk bij een voorval als dit, omdat het zo tegenstrijdig lijkt van wat er doorgaans beweerd word door velen.

TS: zat dit fleece losjes in de bek, kon je dit dus zelf met gemak verwijderen? of zat het diep en leek het ergens te klemmen of vast te haken?

als een hamster iets in de wang/bek propt gaat het vaak niet verder dan de wangzak waardoor de luchtwegen gewoon vrij blijven, t
enzij dit ook belemmerd word door te veel materiaal dat de hamster niet meer zelf uit de mond kan trekken omdat het bijv aan kiesjes of de tanden vast zat.
Ik zie niet waarom het stikken in fleece stof niet mogelijk zou zijn.
grote lapjes fleece los aanbieden is dan niet zo verstandig, maar kleine stukjes klein genoeg voor in een wang en groot genoeg om niet in te slikken zou dan minder risico's geven.
hangmatjes die kapot geknaagd worden niet te lang laten hangen om losse delen te vermijden die gevaarlijk kunnen zijn.
Elke hamster is anders en dan is het ook belangrijk om te observeren hoe je hamster met iets omgaat, bijv. bij het gebruik van zandbadjes e.d
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

xmereltjeexo
Hamsters: -
Leeftijd: 15

Bericht door xmereltjeexo » 28 jan 2017 19:56

Het stuk fleece zit echt vast in zijn tanden/keel dus weet wel bijna zeker dat dit de oorzaak is

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 29 jan 2017 12:55

heel spijtig :( sterkte met het verlies.
gr. Chantal

Maicke
Hamsters: 1
Leeftijd: 17

Bericht door Maicke » 24 feb 2017 16:43

Ahw :( Ik
Gebruik nu nog wel hamsterwatten, mijn hamster eet het niet op geloof ik. Ik ga er wel mee stoppen

Sterkte :(

Plaats reactie