Derde ooglid?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Hammie2409

Derde ooglid?

Bericht door Hammie2409 » 09 feb 2017, 16:59

Het viel mij op dat mijn hamster iets in de hoek van zijn oog heeft. Het lijkt een soort bultje of huid wat daar zit. Op internet heb ik gelezen dat dit een derde ooglid kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaat het over? Kan ik er misschien afgekoeld kokend water op doen of gaat het vanzelf over? Of zal ik vandaag nog naar de DA gaan? Op de foto's kun je een beetje zien hoe het eruit ziet.

Alvast bedankt.

Afbeelding Afbeelding

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Re: Derde ooglid?

Bericht door xAnnick » 09 feb 2017, 18:00

Ik vind het meer op een gerstekorrel lijken, maar dat weet ik niet zeker. Als het een gerstekorrel is, trekt die meestal vanzelf weer weg.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Hammie2409

Bericht door Hammie2409 » 09 feb 2017, 18:10

Oh ja dat kan het inderdaad ook zijn. Ik wacht het nog even af of het erger word en anders ga ik naar de DA.

Haags Hopje
Leeftijd: 37
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 09 feb 2017, 18:16

gerstekorrel zit niet in het oog maar op het oograndje.
lastige foto om goed te zien, zie alleen dat het er zit maar wat precies is lastig.
het ziet er uit als een klein uitstulpje van het binnenooglid, dit kan het oogje doen indrogen omdat oogje niet goed kan sluiten hierdoor, ook kan juist het oogje meer gaan tranen of sneller gaan ontsteken door dit probleem.(of dit is al het begin van een ontsteking van het derde ooglid waardoor het verdikt is.)
nu ziet het er best goed uit nog verder, al lijkt ze het oogje wat geknepen te houden of is dit toeval en heeft ze normaal mooi rond oogje?

het heeft geen spoed, maar ik denk dat het geen kwaad kan hier even een dierenarts naar te laten kijken, hoop dat je naar iemand kunt die wat verstand heeft van kleine knagers en het eventueel aandurft dit te behandelen(eventueel operatief) als dit al mogelijk zou zijn bij deze kleine diertjes.
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

Hammie2409

Bericht door Hammie2409 » 09 feb 2017, 18:35

ik heb even gekeken maar zijn oogje blijft inderdaad geknepen, ik weet wel dat als hij slaapt dat hij dan wel zijn oogjes dicht heeft. Helaas kon ik geen betere foto maken omdat hij niet echt stil zit. Het is wel wit van kleur dus het is nog niet ontstoken.

-- 09 feb 2017 20:00 --

Ik zat net fotos te kijken die ik in november gemaakt heb en daar zie ik dat hij het al een klein beetje had. Dit is mij nooit eerder opgevallen...

Afbeelding

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 09 feb 2017, 19:36

maar is het wel dik of gewoon glad vliesje dat te zien is?
bij sommige is dit 'defect' al aangeboren zegmaar en is meer een schoonheids foutje, maar dan zou ze het aan beide oogjes hebben. beetje scheel kijken lijkt het op.
maar dan hoort het niet verdikt te zien.

houdt het maar in de gaten of het verergerd ;)
gr. Chantal
Hamsters: lala, tyson, Rocky, Bryony, Tyla, Vixen, Jingle, Carol, Smurf, Cheeta.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 09 feb 2017, 19:53

Ziet het eruit zoals het oogje van mijn rus Remy in onderstaand topic (zie foto's op pagina 2 onderaan)?
http://forum.dehamster.nl/viewtopic.php ... g&start=15
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Bericht door xAnnick » 09 feb 2017, 21:15

Oh zo, ik vond dat de onderkant er wat verdikt uitzag en daarom dacht ik aan een gerstekorrel. Excuses.
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Hammie2409

Bericht door Hammie2409 » 09 feb 2017, 22:49

Het lijkt niet op die fotos die in die topic staan. Want het is niet dik of rood erom heen.
Zijn andere oogje is gewoon helemaal zwart en rond.

Dus misschien is het dan een schoonheidsfoutje aan 1 kant?

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 09 feb 2017, 22:59

een schoonheidsfoutje dan hoort het niet verdikt te zijn,alleen het vliesje is daarbij zichtbaar en normaal gesproken alleen aan beide ogen hetzelfde.
dus vandaar dat ik vroeg of het dus verdikt is in dat hoekje, als dat zo is dan is er zeker iets gaande zoals het begin van zo'n ontsteking waar bijv. het hamstertje van Silvia last van had.
Dat het niet het zelfde eruit ziet is dan omdat het nog niet zo ernstig gevorderd is als bij Remy, maar zo kan het er straks wel uit gaan zien.

ik snap dat je liever iets onschuldigs wilt maar onderschat het niet, je kunt er maar beter vroeg bij zijn dan te laat.
gr. Chantal

Hammie2409

Bericht door Hammie2409 » 10 feb 2017, 13:20

In mijn ogen ziet het er niet dik uit maar dat komt omdat ik er nog niet echt goed naar kan kijken omdat hij niet tam is. Ik heb er inderdaad liever vroeg bij dan dat het te laat is. ik ga het door de dierenarts laten bekijken en dan hoor ik wel of dat het zelfde is als het hamstertje van Silvia.

Haags Hopje
Contacteer:

Bericht door Haags Hopje » 10 feb 2017, 13:45

et lijkt een soort bultje
ik dacht hier uit op te maken dat het dus dik was, een uitstulpje.
maar als het gewoon vliesje is glas egaal en je ziet er niks van als het oogje dit is, lijk het mij gewoon dus dat 'schoonheidsfoutje' andere stand van oog.

ik kan je foto laten ziet van andere hamster met dit:
Afbeelding
Afbeelding
https://www.rebas.nl/images/rebas_artic ... _Rebas.jpg

als het vergelijkbaar is met deze foto's zou ik me geen zorgen maken ;)
gr. Chantal

Plaats reactie