Abces

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Nina92
Leeftijd: 25

Abces

Bericht door Nina92 » 22 mar 2017, 10:47

Maandagavond zag ik dat het oor van mijn rusje Owen vastgeplakt zat aan zijn kopje. Ik heb het toen losgeweekt met een wattenstaafje en warm water. Toen ontdekte ik dat er een dikke bult onder zijn oor zat waar viezigheid uitkwam. Gisteren ben ik naar de dierenarts geweest en mijn vermoeden werd bevestigd, hij heeft een abces onder zijn oor, op de plek van de wangzak. Nu heeft hij antibiotica meegekregen, maar het abces is niet doorgeprikt. Dat hoefde niet want "het was al open". Je ziet inderdaad een heel klein gaatje, daar was maandag de viezigheid uitgekomen waardoor zijn oor vast was komen te zitten. Maar dat gaatje is nu gewoon weer dicht. Ik betwijfel of enkel de antibiotica ervoor gaat zorgen dat het abces verdwijnt. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Moet een abces altijd opengeprikt worden of niet? En zo ja, kan ik dit dan zelf doen?

Sometimes the smallest things take up the most room in your heart ♥

syrischehamster
Hamsters: Louis en Gavi
Leeftijd: 24

Re: Abces

Bericht door syrischehamster » 22 mar 2017, 13:25

Bij een abces is het wel de bedoeling dat alle troep er uit kan ja, dus normaal wordt dit wel open gemaakt zodra het rijp is.
Als het gaatje echt alweer volledig toe zit, dus dat er geen drainage mogelijk is dan zou ik terug gaan want er bestaat de kans dat het abces anders op een andere plaats openbreekt. Dan kan het beter zelf opengemaakt worden op het laagste punt.
Antibiotica heeft voor een abces zover ik weet eigenlijk niet zo veel zin. Een abces is omkapseld dus als je antibiotica geeft (ik denk dat je het oraal geeft?) heeft dit vrij veel moeite om daadwerkelijk in het abces te komen.
Je zou kunnen proberen of je het gaatje een beetje opengeweekt krijgt zodat de viezigheid eruit kan. Dit is wel belangrijjk anders stapelt het gewoon op en ben je weer terug bij af
Groetjes van Lotte en hamsters Louis-Bernard en Gavi!

Abeltje, Boreas, Epke, Dushi, Guusje, Flepke, Frits, Bob slaap maar zacht!

Nina92

Bericht door Nina92 » 22 mar 2017, 13:56

syrischehamster schreef:Bij een abces is het wel de bedoeling dat alle troep er uit kan ja, dus normaal wordt dit wel open gemaakt zodra het rijp is.
Als het gaatje echt alweer volledig toe zit, dus dat er geen drainage mogelijk is dan zou ik terug gaan want er bestaat de kans dat het abces anders op een andere plaats openbreekt. Dan kan het beter zelf opengemaakt worden op het laagste punt.
Antibiotica heeft voor een abces zover ik weet eigenlijk niet zo veel zin. Een abces is omkapseld dus als je antibiotica geeft (ik denk dat je het oraal geeft?) heeft dit vrij veel moeite om daadwerkelijk in het abces te komen.
Je zou kunnen proberen of je het gaatje een beetje opengeweekt krijgt zodat de viezigheid eruit kan. Dit is wel belangrijjk anders stapelt het gewoon op en ben je weer terug bij af
Ik heb inderdaad antibiotica gekregen die ik oraal moet toedienen. Ik denk dat ik maar op zoek moet naar een andere dierenarts, ik heb het idee dat degene waar ik nu altijd naar toe ga niet veel verstand heeft van knaagdieren. Aan de andere kant denk ik, een abces is een abces, of dat nou bij een hond is of een hamster, het lijkt me dat dat gewoon hetzelfde behandeld wordt? Ik snapte ook niet dat ze zij "het is open, er zit een gaatje". Het WAS open ja, maar toen ik daar was, was dat gaatje ook gewoon dicht :-? Ik zal het vanavond open proberen te weken met afgekoeld gekookt water, kijken of ik dat gaatje weer open krijg.

syrischehamster

Bericht door syrischehamster » 22 mar 2017, 18:19

Waar zit het gaatje ongeveer?
Want als het gaatje helemaal bovenaan zit, dan heeft het weinig zin. Het moet door de zwaartekracht draineren zeg maar.
Dus als het bovenaan zit zal de etter er niet uit lopen.
Nu is het bij een hamster natuurlijk allemaal ontzettend klein dus dat maakt het wat lastiger. Antibiotica is denk ik als voorzorg gegeven maar in principe is dit DENK IK (!!!) (ik ben nog geen dierenarts :P ) niet nodig.
Als een abces onbehandeld blijft is er een kans dat het naar binnen toe openbarst en dan ben je natuurlijk verder van huis.

Maar het allerbelangrijkste is dus dat het gaatje openblijft zodat de inhoud van het 'zakje' dat ontstaan is weg kan. Het hele zakje kun je eigenlijk zien als wond, dat moet helemaal helen vóór dat de huid zich sluit. De huid mag zich pas als allerlaatste sluiten.

Nina92

Bericht door Nina92 » 22 mar 2017, 22:09

syrischehamster schreef:Waar zit het gaatje ongeveer?
Want als het gaatje helemaal bovenaan zit, dan heeft het weinig zin. Het moet door de zwaartekracht draineren zeg maar.
Dus als het bovenaan zit zal de etter er niet uit lopen.
Nu is het bij een hamster natuurlijk allemaal ontzettend klein dus dat maakt het wat lastiger. Antibiotica is denk ik als voorzorg gegeven maar in principe is dit DENK IK (!!!) (ik ben nog geen dierenarts :P ) niet nodig.
Als een abces onbehandeld blijft is er een kans dat het naar binnen toe openbarst en dan ben je natuurlijk verder van huis.

Maar het allerbelangrijkste is dus dat het gaatje openblijft zodat de inhoud van het 'zakje' dat ontstaan is weg kan. Het hele zakje kun je eigenlijk zien als wond, dat moet helemaal helen vóór dat de huid zich sluit. De huid mag zich pas als allerlaatste sluiten.
Het gaatje zat bovenaan. Echter kon ik nu niks meer zien van een gaatje of korstje :( Heb het ook niet open kunnen weken, het zit gewoon helemaal dicht. Ik heb wel het idee dat er veel spanning op staat, het is een hele harde ronde bult, zeker wel een centimeter in doorsnede. Op die plek is het een beetje kaal, maar het ziet er wel gewoon uit als gezonde huid. Ik baal zo dat ik het niet eerder in de gaten heb gehad... Waarschijnlijk omdat het op de plek van de wangzak zit en het dus net leek alsof er gewoon eten in zat. Ik ga nu iemand een berichtje sturen waarvan ik zeker weet dat ze een goede dierenarts kent die nog redelijk in de buurt zit. Want bij de dierenarts waar ik ben geweest kom ik geen steek verder zo.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 22 mar 2017, 23:13

Ik zou inderdaad even naar een goede dierenarts gaan. Een abces kan ontstaan doordat er iets in de huid is blijven steken, waardoor een ontsteking is ontstaan. Dat hoeft niet per se een bacteriele infektie te zijn. Dus, AB zal niet altijd nodig zijn, maar zal wellicht uit voorzorgsmaatregelen gegeven worden. Maar, een abces moet wel goed schoongemaakt worden. Als de oorzaak niet wordt weggenomen, zal het niet genezen. Stel, dat het abces vanuit de wangzak is ontstaan omdat iets in de wangzak vast zit, dan zal dat verwijderd moeten worden. DUs dan moet de wangzak even nagekeken worden. Verder moet de pus/het wondvocht wel kunnen weglopen, anders zal het ook niet genezen. Als het wondvocht niet vanzelf kan weglopen, zal het abces schoongespoeld moeten worden. Dus met een spuitje via het gaatje wondspoelmiddel inspuiten.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

syrischehamster

Bericht door syrischehamster » 23 mar 2017, 07:35

Wat sylvia zegt is inderdaad heel belangrijk! Als er iets in het abces zit moet dat er eerst uit anders zal het natuurlijk nooit genezen! Goed dat je naar een andere dierenarts gaat, heel veel succes en sterkte!

Nina92

Bericht door Nina92 » 23 mar 2017, 10:07

Bedankt voor de reacties! Ik heb nu een afspraak staan voor vanmiddag bij een andere dierenarts. Nu duimen dat ik daar wel verder kom.

-- 23 maart 2017, 18:26 --

Owen is ingeslapen... :( De dierenarts hoopte dat het alleen eten zou zijn wat vastzat in de wangzak. Dus assistente erbij gehaald die Owen vast kon houden zodat de arts bij de wangzak kon. Wangzak zowat binnenstebuiten gekeerd, Owen zo erg in de stress dat hij op een gegeven moment als een slappe vaatdoek in de handen van de assistente lag. Er kwam wel wat voer uit maar niet veel, het abces zat een stuk dieper en konden ze niet bereiken vanuit de wangzak. De etter kwam uit zijn oor... Ik werd er helemaal misselijk van om Owen zo te zien :( Het had van buitenaf wel opengemaakt kunnen worden maar dit was al enorm stressvol voor Owen en dat zou dan voor zo'n klein beestje zo'n grote ingreep zijn, het is maar afwachten hoe de wond dan geneest. Hij was ook al bijna twee jaar. Inslapen was de meest humane optie. Ben er nog wel ondersteboven van :(

Mooonie
Hamsters: Humpy, Pumpkin

Bericht door Mooonie » 23 mar 2017, 20:01

Wat verschrikkelijk zeg, moet er niet aan denken :( dappere beslissing heb je gemaakt! Dat moet heel moeilijk geweest zijn. Veel sterkte!

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 20

Bericht door xAnnick » 23 mar 2017, 20:38

Oh wat plotseling zo :( Heel veel sterkte!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 23 mar 2017, 20:44

Ach wat een trieste afloop! :( Heel veel sterkte! :(
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

syrischehamster

Bericht door syrischehamster » 23 mar 2017, 22:28

Ach jeetje wat een slecht nieuws :(
Heel veel sterkte ermee!!

Hamstersam
Hamsters: Syr Dorus
Leeftijd: 15

Bericht door Hamstersam » 24 mar 2017, 14:57

Wat erg! Veel sterkte :(
Groetjes van Sam en Dorus!
RIP Nemo, er wordt altijd aan je gedacht!

Mariska1808
Leeftijd: 21

Bericht door Mariska1808 » 24 mar 2017, 15:56

Je hebt je best gedaan en een goede beslissing voor hem gemaakt. Heel veel sterkte met het verlies. :(
Volg mijn dieren nu ook op Facebook!

I
Moderator
Hamsters: Toby en Lynn
Leeftijd: 34

Bericht door I » 25 mar 2017, 19:23

Ach Nina, wat ontzettend rot!

Ik heb dit twee keer meegemaakt, één keer met rusje Fien. Zij herstelde volledig, het abces zat net onder haar oor en via haar oor kwam de troep eruit gelopen. Bij syrtje Tibbe kwam het abces bij/in zijn wangzak steeds terug, ik heb het meerdere keren moeten laten schoonmaken. De laatste keer was het abces verplaatst, het zat achter zijn oog met een oogprolaps tot gevolg. Dat was ontzettend naar en als ik dat van tevoren had geweten, had ik hem eerder in laten slapen.

Schoonmaken/uitspoelen van abcessen doe ik zelf altijd met afgekoeld gekookt water en een scheut Betadine erdoorheen. Verder dien ik antibiotica toe om de ontsteking in het lichaam tegen te gaan. Als het abces open is, kan de antibiotica beter zijn werk doen dan wanneer het dicht zit, heb ik altijd geleerd.

Maar goed, dit is mosterd na de maaltijd, veel sterkte met het verlies van Owen. Je hebt echt een goede beslissing gemaakt, want abcessen rond de kaak zijn vaak heel hardnekkig (komen vaak terug) en heel pijnlijk.
Niet iedereen kan een held zijn, er moeten ook mensen gered

Plaats reactie