Bloedmijt

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Kiryu
Hamsters: Shira, Aoi, Meto, Momo, Kazuki
Leeftijd: 19

Bloedmijt

Bericht door Kiryu » 05 jul 2017, 22:00

Vandaag heb ik bloedmijt ontdekt in een van mijn kooien (leuk thuiskomen na een vakantie dit...)
Ik weet al dat ik nu álles moet gaan ontsmetten etc.

Nu vraag ik me af wat ik hier het beste voor kan aanschaffen? Ik zie bijvoorbeeld voor het behandelen van de hamsters pipetten, maar ook een spray?
Het gaat om 5 dwergen en 1 syrtje en ze staan in mijn slaapkamer.

Vraag is dus:
Wat kan ik het beste kopen voor de hamsters (12 pipetten, of spray, en hoeveel spray dan) en hoeveel en welke spray ik voor mijn slaapkamer nodig heb om minimaal 2x alles te behandelen!

-- 05 jul 2017 23:55 --

Ik heb trouwens nog even verder gegooled en 2 dingen vallen me toch op:
-De hamsters waar ik de beestjes bij heb getroffen hebben geen kale plekjes, ik heb ze niet gehanteerd maar kan geen wondjes of plekjes ontdekken. Ze lijken ook niet veel meer jeuk te hebben dan normaal. Ik vind ze nu ook heel onrustig!(als in de kooi uit willen, verveling, veel energie. Niet als in krabben)
-Ik heb de beestjes overdag! in de kooi en op de hamsters gezien.
Het zijn hele kleine rode stipjes
(het gaat om een duo rusjes, er is nog geen nestje met jongen aanwezig! ook heb ik nog 4 andere hamsters waar ik ze nog niet ben tegengekomen)
Ergens twijfel ik dus toch een heel klein beetje of het wel bloedmijt is? Omdat ik ze overdag vrolijk zag rondscharrelen op mijn lieve hamsters :-|

If U dare to walk your own way, You'll never get lost.

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Re: Bloedmijt

Bericht door _mona_ » 06 jul 2017, 07:39

Bah, wat een nare ontdekking... :(
Wat gebeurt er als je de dingen plat duwt? Als er een druppeltje bloed komt zijn het bloedmijten...

Ik heb ze hier ook altijd gewoon overdag gezien.. Verder ook geen kale plekken of jeuk bij de hamsters, de gerbils wel, die leken er altijd meer last van te hebben.

Bloedmijt moet je heel intensief behandelen, voor een lange periode. Ik zou zeker beginnen met het duo uit elkaar te halen, (kans op) jongen wil/kan je echt niet hebben met bloedmijt en de behandeling...

Qua spullen heb je nodig: een pipetje om de hamsters te behandelen. Ik raad stronhold kitten aan, geef elke hamster daar 1 druppeltje van in de nek. Na 2 weken herhalen.
Verder heb je nog een spay en een shampoo nodig om de hokken en spullen te behandelen. Ik gebruikte een anti vlooienshampoo voor honden die permethrine bevat (even de verpakking lezen), en een omgevinsspay met permethrine. Hiervoor kan je 404 birdspray gebruiken, of ook een anti vlooien omgevings behandel spray met permethrine. Te verkrijgen in elke dierenwinkel.

Begin met vervoersbakjes in te sprayen/uit te wassen met de shampoo, geef de hamster een druppeltje pipet en zet ze op proper toilet papier in de bakjes in een andere kamer.
Daarna alle hokken leeghalen, bodembedekking enzo in een vuilniszak doen en ook de opening die je dichtbind goed insprayen, anders kruipen de mijten er gewoon terug uit!
Spullen inspayen/wassen met shampoo en/of voor minstens 48u invriezen. Voer, hooi en bodembedekking is ook handig om in te vriezen voor de zekerheid.
Behandel alle hokken met de shampoo en of spay, en spay heel de omgeving in! zeker alle kieren, plinten enzo. In heel de kamer waar de hamsters zitten.

Daarna kamer een tijd laten verluchten, en dan de hokken terug inrichten. Ik hield mijn diertjes een tijd héél basic, enkel een rad en huis en hield ze op vellen keukenrol. Beetje sneu, maar was makkelijk om te verschonen en dan zag ik eventuele mijten goed rondlopen.

Dit heel behandelplan elke week herhalen! Voor minstens 1 maand lang. Als je geen bloedmijt meer ziet kan je na die maand beginnen met er elke keer een week meer tussen te laten, tot je op elke maand behandelen zit. Dat zou ik 6 maanden lang volhouden, want bloedmijt kunnen 6 maanden lang verdoken zitten, en daarna terug komen. Door zo lang te behandelen zou je dat moeten voorkomen.

Het is dus niet omdat je bij maar 1 hok mijten ziet je alleen die moet behandelen. Want mijten blijven niet in het hok, ze zitten vooral in de omgeving. Daarom is het zo belangerijk om alle diertjes te behandelen, en heel de omgeving.

En absoluut meer dan 2x behandelen hoor! Anders kom je er niet vanaf vrees ik..
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Kiryu

Bericht door Kiryu » 06 jul 2017, 09:58

Ja er komt bloed als ik ze plet... ben net langs de dierenwinkel geweest en heb die 404 spray gekocht en anti ongedierte van beaphar om de hamsters mee in te sprayen. Dan moet ik nu nog even die vlooienshampoo ergens gaan halen....

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti

Bericht door Mirkku » 06 jul 2017, 11:09

OH wat erg!!! Neem dit alsjeblieft HEEL serieus, je bent hier echt wel even zoet mee.. heb je de andere topics over bloedmijt gevonden? In de afgelopen maanden was er nog ergens één. Spray ook al je vuilniszakken waar je het afval indoet goed in, het is echt heeeeeeeel hardnekkig... :'(
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, rusje Sametti, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes.

Kiryu

Bericht door Kiryu » 06 jul 2017, 12:16

Ja ik heb gisteravond nog wat meer gegoogled! Dat woord voorlopig veel sprayen sprayen sprayen... Ik ga eerst dit wat ik nu heb gekocht proberen als ik ook de vlooienshampoo heb (wil alles meteen in 1x helemaal behandelen), als ik geen verbetering zie wil ik stronghold kitten druppels op de hamsters gaan proberen. de dierenwinkel had nog een andere spray voor in de kamer, weet even de naam niet meer maar hij zei dat die sneller werkt dan die 404 spray maar dan je dan wel even de hamsters uit de kamer moet houden, vond dat een beetje link klinken dus wil toch eerst de 404 gaan proberen.

Kan ik houten spullen ook gewoon in kokend water doen? Onze vriezer is nu stuk :-?

_mona_

Bericht door _mona_ » 06 jul 2017, 18:13

Nee, kokend water is echt niet voldoende... Je kan ze wel ook gewoon inspayen, of wassen met de shampoo.
Die is trouwens in elke dierenwinkel te vinden, gewoon bij de hondenshampoo's tegen vlooien.
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Kiryu

Bericht door Kiryu » 06 jul 2017, 18:31

Oké dan krijgen ze ook wel een douche haha. Ga ik morgen nog even bij de dierenwinkel kijken voor de shampoo!

-- 06 jul 2017 22:06 --

Ik vroeg trouwens hoeveel ik voor 2 weken nodig heb zodat ik ongeveer weet hoeveel ik moet gebruiken en dus minimaal moet hebben, niet dat ik straks vrolijk begin om alles te behandelen en uiteindelijk te weinig heb! en ga natuurlijk uiteraard veel vaker behandelen want wil ze echt helemaal weg hebben! Ik ga maandag samen met een vriendin alles helemaal schoonmaken en ze gaat me ook helpen met de hamsters insprayen (heb een pitbull die ik liever niet de eerste x alleen doe) :oops: ook krijgt één hamster tijdelijk even een ander hok omdat ik niet elke x een aquarium naar de badkamer wil slepen om te wassen.
Moet wel zeggen dat ik na het verschonen van het hok waar ik ze vond nu een stuk minder mijten zie op het moment, geeft me toch een beetje een beter gevoel dan dat ze helemaal onder zitten! Maar wil het meteen de 1e keer helemaal goed schoonmaken, dus wacht nog even op de shampoo.

Kiryu

Bericht door Kiryu » 10 jul 2017, 17:44

Ik heb de hokken helemaal gewassen met vlooienshampoo en daarna ingesprayd. Ook de hamsters ingesprayd. Ze zitten nu op keukenpapier en ik heb alle houten materialen ingespoten en in de garage gelegd dus die zijn nu niet in gebruik. Vuilniszakken ingesprayd bij de knoop en buiten in de container (ook daar in gesprayd) en ook de hele kamer af geweest.
Dat hamsters insprayen was me wat zeg pfff heb eentje die suuuuper bang is dus die schoot alle kanten op!

_mona_

Bericht door _mona_ » 10 jul 2017, 18:10

Dan zou ik de hamster volgende keer niet meer met de spay behandelen maar een pipetje stronghold geven en daar elke hamster 1 druppeltje van in de nek geven. Is makkelijker, werkt beter en is veiliger.
Groetjes van Mona

Kiryu

Bericht door Kiryu » 10 jul 2017, 18:35

Hoeveel hamsters kan je met 1 pipetje doen? Eentje gewoon?

_mona_

Bericht door _mona_ » 10 jul 2017, 20:53

Nee, véél meer. Hoeveel weet ik niet precies maar je hebt echt maar een klein druppeltje per hamster nodig, een hele pipet is veel te veel (is immers voor kittens gemaakt!). Ik kon makkelijk 9 hamster en 2 gerbils behandelen en dan was het pipet nog niet leeg.
Groetjes van Mona

Kiryu

Bericht door Kiryu » 11 jul 2017, 00:48

Ah oke dan ga ik daar is naar kijken! Ik heb nu de anti ongedierte spray van beaphar gebruikt, kleiner flesje dan de 404 spray die ik ook heb gebuikt.

Plaats reactie