Is het erg dat mijn hamster wel eens valt

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Irissrianne

Is het erg dat mijn hamster wel eens valt

Bericht door Irissrianne » 01 aug 2017, 09:12

Ik heb dwerghamstertje en vind het leuk om te klimmen. Maar nu is mijn vraag, hij valt wel eens naar beneden en beland dan op zijn ruggetje. Is dit heel erg? En kan dit gevaarlijk zijn.. ik schrik elke keer wanneer hij valt of zichzelf naar beneden laat vallen vanaf een best hoog plateau in de kooi.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Re: Is het erg dat mijn hamster wel eens valt

Bericht door Sylvia. » 01 aug 2017, 10:45

Ja, als hij vanaf een te grote hoogte naar beneden valt, dan kan dit zeker heel nare gevolgen hebben! Hij kan iets breken, varierend van een pootje tot zijn heup of zelfs zijn rug. Of hij kan schade aan zijn hoofd oplopen, varierend van een hersenschudding tot een hersenbloeding. Of hij kan interne bloedingen oplopen. Ik adviseer je daarom om zsm een oplossing te vinden zodat je hamstertje niet meer van zo'n grote hoogte kan vallen. Een hamster kan geen diepte zien, dus jij als baasje moet hem daartegen beschermen!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Irissrianne

Bericht door Irissrianne » 01 aug 2017, 12:56

Sylvia. schreef:Ja, als hij vanaf een te grote hoogte naar beneden valt, dan kan dit zeker heel nare gevolgen hebben! Hij kan iets breken, varierend van een pootje tot zijn heup of zelfs zijn rug. Of hij kan schade aan zijn hoofd oplopen, varierend van een hersenschudding tot een hersenbloeding. Of hij kan interne bloedingen oplopen. Ik adviseer je daarom om zsm een oplossing te vinden zodat je hamstertje niet meer van zo'n grote hoogte kan vallen. Een hamster kan geen diepte zien, dus jij als baasje moet hem daartegen beschermen!
Ja snap ik. Ik heb in mijn hok 2 plateaus waar hij dus naar boven een buis in kan. Het is gewoon een goed hamsterhok maar soms laat hij zich vallen.. ik bescherm hem altijd goed als hij bijv over mijn bed loopt dus op die manier valt hij niet. Het is dan echt zijn eigen foutje maar vind het wel enorm zielig natuurlijj

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 21

Bericht door xAnnick » 01 aug 2017, 15:29

Vaak zie je dat de hamster zich verveeld en zijn energie niet kwijt kan in zijn hok en daarom gaat klimmen aan de tralies, met alle risico's van dien. Hoe groot is je hok als ik vragen mag? En het looprad?
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Irissrianne

Bericht door Irissrianne » 01 aug 2017, 17:56

xAnnick schreef:Vaak zie je dat de hamster zich verveeld en zijn energie niet kwijt kan in zijn hok en daarom gaat klimmen aan de tralies, met alle risico's van dien. Hoe groot is je hok als ik vragen mag? En het looprad?
Dit is mijn kooi:
http://www.discushospers.nl/epages/0901 ... cale=nl_NL
Er zit gewoon een groot loop rad in die je eigenlijk in elk hok hebt

xAnnick

Bericht door xAnnick » 02 aug 2017, 17:20

Mm, de kooi is aan de kleine kant, mogelijk dat dat frustratie veroorzaakt bij je hamster. Voor een rusje wordt minimaal 80x50 geadviseerd.
De loopradjes die bij kooien geleverd worden zijn naar mijn weten meestal te klein, voor een dwerg zou ik een rad nemen van minimaal 18 cm doorsnede.

Irissrianne

Bericht door Irissrianne » 02 aug 2017, 19:36

xAnnick schreef:Mm, de kooi is aan de kleine kant, mogelijk dat dat frustratie veroorzaakt bij je hamster. Voor een rusje wordt minimaal 80x50 geadviseerd.
De loopradjes die bij kooien geleverd worden zijn naar mijn weten meestal te klein, voor een dwerg zou ik een rad nemen van minimaal 18 cm doorsnede.
Kunt u een linkje sturen van een kooi dat u goed lijkt voor een dwerg ?

xAnnick

Bericht door xAnnick » 02 aug 2017, 22:44

Irissrianne schreef:
xAnnick schreef:Mm, de kooi is aan de kleine kant, mogelijk dat dat frustratie veroorzaakt bij je hamster. Voor een rusje wordt minimaal 80x50 geadviseerd.
Kunt u een linkje sturen van een kooi dat u goed lijkt voor een dwerg ?
Een linkje heb ik niet, maar wat tegenwoordig steeds meer gebruikt wordt zijn aquaria. Deze zijn vaak voor een klein prijsje te verkrijgen via marktplaats en je kunt er een fijne laag bodembedekking in kwijt waarin de hamster lekker zijn gang kan gaan met graven.

Dit is bijvoorbeeld mijn ingerichte aquarium van 100x50x50, welke ik van marktplaats heb:

Van voor
Afbeelding

Van boven
Afbeelding

Plaats reactie