Tumoren, inslapen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Mooonie
Hamsters: Humpy, Pumpkin
Leeftijd: 24

Tumoren, inslapen?

Bericht door Mooonie » 03 sep 2017, 16:17

Hoi allemaal,

Mijn russische dwerghamster is inmiddels tweeenhalf jaar oud en mankeerde tot voor kort nooit wat. Een tijdje terug had hij een abces op zijn buikje, deze is bij de dierenarts schoongemaakt en hij heeft een week antibiotica en onstekingsremmer gehad. Het ging daarna weer prima. Echter ontdekte ik begin deze week een kale verdikking bij zijn balletjes en de dag erna nog een bult aan de zijkant van zijn lichaam. De dierenarts dacht in eerste instantie dat het abces zich toch uitgebreidt had en wilde de nieuwe abcessen onder gasnarcose (Humpy was nogal onrustig) schoonmaken. Dit was gisteren. Helaas kwam hij er toen achter dat het tumoren zijn en hij voelde in zijn buikje ook nog 3 bulten zitten. Ook zat er weer veel pus bij zijn buikje waar de vorige keer het abces zat (heeft ie opnieuw schoongemaakt). Ik kreeg de optie om hem niet meer wakker te laten worden, maar had me hier totaal niet op ingesteld en heb ervoor gekozen om hem weer mee huis te nemen. Nu heb ik hem dus thuis en geef ik hem 2x dgs carprofen en verwen hem flink.

Mijn dilemma is nu, laat ik hem inslapen en zo ja, wanneer? Vind het erg lastig, gezien hij nog goed eet en loopt.. maarja, dit kan snel veranderen en dat wil ik hem eigenlijk besparen. Maar hij kan ook nog een tijd stabiel blijven. Heb bij mijn vorige hamsters, die ook ziek waren en ik niet in heb laten slapen, achteraf toch wel spijt gehad en me lang afgevraagd of ze geleden hebben. Dus ik weet het even niet! :(

-- 03 sep 2017 15:42 --

Dit is een video van gisteravond tijdens zijn diner: View My Video

_mona_
Hamsters: 7
Leeftijd: 25

Re: Tumoren, inslapen?

Bericht door _mona_ » 04 sep 2017, 20:33

Wat een nare situatie... Ik zit helaas in een soorgelijke. 1 van mijn opvanghamsters heeft ook een tumor in zijn buik. Dus hij mag lekker hier blijven zolang het goed gaat.
Ik heb altijd het gevoel dat het vrij duidelijk is wanneer het tijd is. Zolang de tumor niet zo groot is zodat hij in de weg zit, of zolang ze geen pijn hebben. Als ze van gedrag beginnen te veranderen (bijten, krijsen, buik niet meer willen laten aanraken, anders lopen,...) is dat wel het geval en laat ik ze gaan.
Groetjes van Mona
En van de syrtjes Jingle en Taran, de bellies James, Sirius & Albus en rusjes Nailah, Tiana, Snoepje en Amberle ♥

Mooonie

Bericht door Mooonie » 04 sep 2017, 22:59

Ik heb een afspraak staan voor morgenochtend, maar grote kans dat ik afbel..ik heb niet het idee dat Humpy in zijn bewegen belemmerd wordt en voor de zekerheid kan ik de pijnstilling wel blijven geven. Hij lijkt nog te genieten van de verwennerij. Hij bijt wel, maar heb het idee dat dit meer met zijn blindheid te maken heeft. En hij bijt niet door. Hij krabbelt zichzelf wel heel veel, alsof ie jeuk heeft. Soms helemaal met zn ogen dicht

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti

Bericht door Mirkku » 05 sep 2017, 11:56

Eens met Mona. Zolang het nog gaat kun je het beestje echt nog wel een paar goede dagen/weken/maanden bieden, en het zou zonde zijn als dat niet kan. Als je twijfelt zou ik het, ook voor je eigen gemoedsrust, nog niet doen, het laten inslapen. Dat kan namelijk altijd nog... Ik vertrouw ook wel op 'I know when the time is right'. Blijf 'm lekker even verwennen, en dan zie je wel hoe het verder gaat.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, rusje Sametti, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes.

Mooonie

Bericht door Mooonie » 05 sep 2017, 14:29

Ik heb de afspraak van vanmorgen afgezegd, dus hij is nog lekker bij me. Vanmorgen alweer een verse portie groente en een papje klaargezet voor hem en hij kwam nog even buurten net. Bedankt voor de reacties!

Mooonie

Bericht door Mooonie » 08 sep 2017, 22:47

Humpy is er nog! Hij is nog steeds regelmatig in de weer, rende net nog heel even in zijn radje. En hij stapte op mijn hand om even rond te lopen buiten de kooi. Mag ook overal aanzitten bij hem zonder dat hij agressief wordt of terugdeinst of iets dergelijks. Nog geen tijd wat mij betreft...

Mirkku
Hamsters: Rusje Sametti

Bericht door Mirkku » 10 sep 2017, 15:19

Goed om te horen! Elke dag dat het 'gewoon zo' gaat, is er één! Dus fijn!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, rusje Sametti, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes.

Mooonie

Bericht door Mooonie » 07 nov 2017, 17:31

Tegen mijn verwachtingen in is Humpy er nog steeds en het is nog steeds zo'n schat :+: Wel is hij erg mager geworden. 29 oktober woog hij 36 gram, terwijl hij is mei nog 50 gram woog. Zal hem vanavond weer even wegen als hij zich laat zien. Hij krijgt inmiddels al brinta met kittenmelk en ik breek en week science selective brokjes in water. Verder krijgt hij iedere avond diverse groenten en af en toe een stukje appel en ook regelmatig meelwormen, pijnboompitten en stukjes walnoot. Heb laatst ook wat appelmoes gegeven :bloos: Maar kan hem gewoon niet meer op gewicht houden. Hij eet ook niet alles op. Verder loopt hij nog wel goed, begint alleen wat moeite te krijgen met klimmen. Misschien dat ik binnenkort weer carprofen ga geven, dit heb ik nog liggen. Dit heeft hij in het begin ook gehad, maar ben ik mee gestopt omdat het geen verschil maakte in zijn doen en laten. Hoop dat ik dit goed inschat, vind het altijd lastig!

Plaats reactie