Wat zou jij doen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Sporky
Hamsters: Spotty en Sparky

Wat zou jij doen?

Bericht door Sporky » 03 nov 2017, 14:04

Beste hamsterverzorgers,
Ik heb twee hamsters de ene heet Sparky en de andere heet Spotty (Roborovskis) ,
Toen ze twee maanden oud waren had ik ze samen in de winkel gekocht als twee superlieven vrouwtjes.
In verloop der maanden ging Sparky steeds meer Spotty pesten, het begonnen met wat gebotst tot zelfs na 3 maanden bloedende bijten. Op dat moment wist ik dat ik ze uit elkaar moest halen en in ieder een eigen leven moest laten leiden. Dus ik kwam met het voorstel om een tweede hamsterbak aan te schaffen. Dat werd niet geaccepteerd door mijn ouders (ja ik was 15 jaar). Ik had een sterke band met beide hamsters, en wou geen een van de twee afstaan zoal mijn moeder steeds voorstelde. Mijn moeder zou onder geen enkele omstandigheden twee aparte hamsters willen hebben. Ze zei: 'Je hebt er geen plek voor!' of 'Dit was de afspraak niet!'. Maar dankzij mijn broer, heb ik na veel gezeur met mijn eigen geld mijn tweede hamster van een eigen bak en andere speeltjes kunnen voorzien. Na het verloop van 1 jaar kwam ik erachter dat het helemaal geen vrouwtjes waren! Maar juist twee eigenwijze mannetjes! Ik snapte gelijk waarom ze ruzie hadden gehad. Ik had veel gelezen dat mannetjes vechten om territorium als ze als huisdier worden gehouden. En Spotty was blind geworden.
Een avond tijdens het leren kwam ik erachter dat Spotty heel rood-blauwig was op zijn borst. Ik maakten me ongelofelijk veel zorgen ik dacht; 'ja hij heeft een tumor!'. Ik ging de volgende dag zo snel als mogelijk naar de dierenarts, om te horen gekregen dat het geen tumor was maar een inwendige bloeding. En dat klopte ook. Maar hij ontdekte wel een hele kleine tumor net onder de 'geur scent' van Spotty. Hij zei maak je niet te druk! Dwerghamsters kunnen soms heel lang leven zonder last te hebben van de tumor! En hij is al heel oud (toen was ie 1 jaar en 7 maanden) dus hij kan eerder door ouderdom sterven. En anders als je denkt dat hij het niet meer kan kom hem laten inslapen (hij zei: 'Denk altijd aan het welzijn van je hamster'). Maar toen, ik kwam terug van mijn zomervakantie om te ontdekken dat hij kaal was boven de twee achterpoten en dat hij een tumor op de borst bijgekregen had. Ik weer bezorgd, was naar de dierenarts gegaan. Hij vertelde +/- hetzelfde als vorige keer en zij dat de kaalheid een bijeffect was van de tumoren ofwel toen al (kanker).
Nu is hij 2 jaar 2 maanden en ongeveer 10 dagen oud. Hij heft een enorme tumor op zijn rug gekregen, waar die verrassend genoeg niet veel last van heeft. De rest van de tumoren zijn wat gegroeid maar ook verrassend genoeg erg weinig. En hij is complet kaal geworden op zijn achterlijf.
Om het nog dramatischer te maken heeft hij zins gisteren een kale rode dikke plek boven zijn oog. In minder dan 10 uur had hij dus al zijn haar op zijn rechter voorhoofd verloren en was aan het bloeden (minimaal) die oog die aan die kant van het hoofd zit kan niet meer open. Ik maak me zorgen... Hij eet drinkt en wast zich alsof er niks aan de hand is. Maar er is natuurlijk wel iets aan de hand. Hij blijft maar krabben op dat nieuw wondje op zijn hoofd. Ik kan het niet zo laten. Hij verwoest het wondje nog meer. Als hij zo door gaat krabt hij zijn eigen hoofd nog open. (en daar wil ik dus helemaal niet aan denken)
Over een uur ga ik hem naar de dierenarts brengen waar hun gaan beslissen of we hem gaan inslapen (99% ja waarschijnlijk).
Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Doe ik het wel goed voor mijn hamster?
Het is moeilijk om over het leven van een organisme te moeten beslissen die zo veel voor je heeft betekend.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41
Contacteer:

Re: Wat zou jij doen?

Bericht door Sicos » 03 nov 2017, 14:13

Hoi Sporky,

Het beste is gewoon om te kijken wat goed is voor je hamstertje. Een moeilijke beslissing nemen is nooit leuk maar bij huisdieren en zeker hamster soms wel noodzakelijk. Je zou eventueel nog kunnen kijken of je voor carprofen drops kunt gaan. Dit is een ontstekkings remmend en pijn stillend middel maar houd er rekening mee dat 2 jaar en 2 maanden voor een hamster al best heel erg op leeftijd is. Dus wellicht dat het middel helpt maar dat je hamstertje daarna toch niet meer zo lang leeft.

Dit zijn de carprofen drops https://www.dierenapotheek.nl/carprofen ... XBEALw_wcB

Sporky

Bericht door Sporky » 03 nov 2017, 14:16

Sicos schreef:Hoi Sporky,

Het beste is gewoon om te kijken wat goed is voor je hamstertje. Een moeilijke beslissing nemen is nooit leuk maar bij huisdieren en zeker hamster soms wel noodzakelijk. Je zou eventueel nog kunnen kijken of je voor carprofen drops kunt gaan. Dit is een ontstekkings remmend en pijn stillend middel maar houd er rekening mee dat 2 jaar en 2 maanden voor een hamster al best heel erg op leeftijd is. Dus wellicht dat het middel helpt maar dat je hamstertje daarna toch niet meer zo lang leeft.

Dit zijn de carprofen drops https://www.dierenapotheek.nl/carprofen ... XBEALw_wcB
Ik ga over maximaal een uur naar de dierenarts, ik zal het hem voorstellen. Maar ik denk dat hij toch eerder aan inslapen gaat denken.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41
Contacteer:

Bericht door Sicos » 03 nov 2017, 14:18

Sporky schreef:

Ik ga over maximaal een uur naar de dierenarts, ik zal het hem voorstellen. Maar ik denk dat hij toch eerder aan inslapen gaat denken.
Op zich is dat wel begrijpend gezien zijn leeftijd maar leuk is het nooit.

Sporky

Bericht door Sporky » 03 nov 2017, 22:50

Sicos schreef:
03 nov 2017, 14:18
Sporky schreef:

Op zich is dat wel begrijpend gezien zijn leeftijd maar leuk is het nooit.
Ja, het is gebeurd. Ik ben naar de dierenarts geweest. Hij hoefte er niet lang naar te kijken om al een duidelijke zekere beslissing te nemen. De dierenarts ging hem inslapen op de meest humane manier mogelijk. Hij viel na 10 seconden onder verdoving (narcose achtig) al weg. Vervolgens is hij met een injectie naar een andere wereld gebracht. Het is een moelijke dag vandaag voor mij. En zo zal het voorlopig wel blijven. Maar ik denk toch dat ik het beste voor dit nu vrij zieltje heb gedaan.
Rust in vrede Spotty 

Dukat
Hamsters: Gul Dukat

Bericht door Dukat » 05 nov 2017, 13:19

Gecondoleerd. Hij heeft genoeg geleden. Ik denk dat bij het lezen van jouw verhaal ik mijn hamster al veel eerder laat inalapen als hem zoiets overkomt, hoe rot dit ook is. Hopelijk zal het de mijne niet overkomen om tumoren te krijgen. Leuk is het nooit, afscheid moeten nemen, maar zo'n beestje te zien lijden is ook niks. Veel sterkte.
Momenteel is een goeie kooi voor een syrische hamster minimaal 100x50 cm. in grondoppervlak.
Vaak post ik 2e-handshamsters die ik zie op Marktplaats. Klik. Blijf a.u.b. zelf altijd kritisch.

Plaats reactie