Syr krabt veel, bewegend chinchillazand: parasieten? En nu?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Nunchaku
Hamsters: Pluche, Bolleke
Leeftijd: 28

Syr krabt veel, bewegend chinchillazand: parasieten? En nu?

Bericht door Nunchaku » 29 nov 2017, 22:00

Hallo allemaal,

Sinds vandaag valt het echt op dat m'n Syrische hamster zich echt veel krabt. Zijn vacht is vanavond vochtig van het vele poetsen. Ik heb de hele kooi geïnspecteerd en heb gezien dat het chinchillazand lijkt weg te springen. Ik vermoed dus een of ander beestje.
De hamster heeft geen kale plekken of schilfers. Op het vele krabben na is zijn gedrag niet veranderd. Het zand heb ik uiteraard weg gehaald.

Nu mijn vraag: Ik heb de kooi meteen verschoond. Is dit voldoende of moet ik ook een middeltje tegen parasieten halen? Zo ja, waar krijg ik een goede?
Ik heb dit nog nooit voor gehad en probeer de ernst in te schatten. Heb ik per se een middel nodig, of kan ik er ook vanaf komen door alles schoon te maken?

Alvast bedankt!
Nunchaku

melson

Re: Syr krabt veel, bewegend chinchillazand: parasieten? En nu?

Bericht door melson » 30 nov 2017, 10:25

je zou eerst moeten weten wat het voor parasieten zijn, want de behandelmethodes/medicatie kan verschillend zijn. dat kun je door een dierenarts vast laten stellen. Misschien is het ook iets anders, een allergie bv.
ik zal in ieder geval naar de dierenarts gaan.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Nunchaku

Bericht door Nunchaku » 30 nov 2017, 14:11

Het zijn witte korrels die echt lijken op zand. Ik gebruik hetzelfde zaagsel als de fokker (hemperade), dus daar is hij al aan gewend en had hij geen reacties op.
Op de huid/ in de vacht van de hamster kan ik zo snel niks van beestjes ontdekken...

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 01 dec 2017, 13:52

ik zou zéker weten met anti-parasiet behandelen. Dat kan geen kwaad en kun je gewoon halen bij de dierenarts (je moet dan frontline kitten hebben, als ik het goed heb, misschien kan iemand hier dit nog even bevestigen...?) en een héééél klein drupje in de nek doen.
Zou ook héél erg goed je kooi in de gaten houden en super zorgvuldig schoonmaken, en ook al je spullen én voer én bodembedekking controleren, deze beestjes komen natuurlijk ergens vandaan!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Bericht door xAnnick » 01 dec 2017, 21:55

Zoals melson al aangeeft zou ik naar de dierenarts gaan om te laten vaststellen wat het precies is, pas dan weet je waarmee je moet schoonmaken. Niet alle parasieten leven op de hamster of juist wel, dus om echt doelgericht te kunnen behandelen is een oordeel van een kundige dierenarts nodig.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Nunchaku

Bericht door Nunchaku » 04 dec 2017, 11:35

Dankjulliewel voor de reacties allemaal! Ondertussen krabt m'n hamster zich niet meer zo veel, alleen bij het poetsen. Het zand staat weer in de kooi (nadat ik het 48u in de diepvries heb gedaan en daarna nog in de magnetron). M'n vader had ook nog naar het zand gekeken en zag niks bewegen (misschien dat ik het mij verbeeld heb). Alleszins is het nu dus voorbij. Ik houd het wel nog in de gaten, mocht het gedrag van m'n hamster veranderen, dan neem ik hem mee naar de dierenarts.

Nunchaku

Bericht door Nunchaku » 01 mar 2018, 23:08

Olleke heeft helemaal nergens last van gehad. Dit topic kan op slot

Plaats reactie