Kale plek

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Septimus
Hamsters: 2 rusje, 3 syren
Leeftijd: 25

Kale plek

Bericht door Septimus » 26 mar 2018, 00:55

Ik was gisteren bij een vriendin die ook een hamster heeft, een rusje genaamd Nibs.
Ze zei dat Nibs een kale plek op de rug kreeg. Zijn vacht glansde niet wat ik ervan zag.
Ik heb hem even in de ren zien lopen, en hij waste zich vrij veel. Ze zei dat hij zich niet constant krabde. Maar kan altijd even informeren bij haar voor meer info. Ze voert hem Beaphar care plus voor dwerghamsters, en gebruikt Back 2 nature en plukken hooi. Ze heeft geen houten producten in de kooi, maar wel wc rolletjes en voor de rest plastic, voor meer info.

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijkheid bieden. Hij is namelijk echt snel en behoorlijk druk in de ren :lol:

Ik zei zelf in de gaten en houden en eventueel dierenarts, maar ik weet het niet zeker wat het kan zijn. Dus daarom vraag ik hier om hulp.

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Re: Kale plek

Bericht door Sylvia. » 26 mar 2018, 11:23

Ik zie op je tweede foto twee rode plekjes bovenop zijn rug. Dat zal van het krabben zijn. Zijn er verder kleine krab/bijtwondjes te zien? Ik zou denken dat hij mijt heeft. Dat kan in het hooi zitten. Het beste kan ze toch even naar de dierenarts gaan. Het zou jammer zijn als het steeds erger wordt. Mocht hij mijt hebben, vraag dan om een behandeling met Stronghold roze voor kittens. In dat geval moet ook het hok en alle spulletjes goed gereinigd worden.

Allergie zou ook nog kunnen. Alhoewel dat vaker op de onderkant te zien is, dus de buik en poten. Ik zou sowieso adviseren het hooi weg te laten en voor een andere bodembedekking te gaan.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Weemism
Hamsters: Wim
Leeftijd: 41

Bericht door Weemism » 27 mar 2018, 00:27

Een tip voor een andere bodembedekking zou wat mij betreft dan hennepstrooisel zijn. Gewoon bij de dierenspeciaalzaak te krijgen, van wat ervan begrijp een stuk minder belastend voor kleine dieren voor wat betreft stofontwikkeling (ook voor jezelf), en ik kan me voorstellen dat dit type bodembedekking minder tot niet aantrekkelijk is voor hooimijt als dat inderdaad het probleem is.

Ook is het geurloos en absorbeert het vloeistoffen beter dan houtsnippers en hooi. Enige nadeel is dat het minder geschikt is als bouwmateriaal voor holen of de inrichting van z'n huisje, maar hiervoor kan je dan inderdaad ongeparfumeerd toiletpapier gebruiken, zonder lotion o.i.d ook, die je vooraf in kleine strookjes scheurt.
L' hamster le plus cool: Wim de Rus

Septimus
Hamsters: 2 rusje, 3 syren
Leeftijd: 25

Bericht door Septimus » 27 mar 2018, 14:08

@ Sylvia: Ik heb het haar doorgegeven allemaal, maar ik kreeg alleen iets terug van: Ik kijk van de week wel, anders maak ik afspraak bij de dierenarts.

@Weemism: Ik heb het voorgesteld. Wcpapier wilt ze geloof ik sowieso niet doen want in haar woorden doet Nibs er niks mee.
Ik hoop dat ze openstaat voor hennepvezel, omdat back 2 nature ook uitkwam omdat het niet uit de kooi gegooid werd.

In ieder geval bedankt :D!

Plaats reactie