Hamster nageltje (bloed/scheef)

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
LauravD
Hamsters: Winnie en Olaf

Hamster nageltje (bloed/scheef)

Bericht door LauravD » 06 mei 2018, 23:17

Hoii :)

Ik ben nieuw op deze "forumsite" en had een vraagje. Ik heb twee hamstertjes genaamd olaf en winnie en 2 daagjes geleden haalde ik olaf uit zijn hok waarbij ik wat opmerkte.

Een van zijn nageltjes LIJKT verder uit te steken en scheef te zitten, hij zit er wel nog aan. Toen ik het ontdekte bloede het nog maar inmiddels 2 dagen later is het bloed donker rood en opgedroogd en hij lijkt er geen pijn van te hebben. Hij rent gewoon nog rond, klimt en loopt in zijn loopwiel.

Hier komt het duss, de nagel zit er wel nog aan maar staat helemaal scheef (?) Moet er wat mee gebeuren? moet het zo gelaten worden? Ik weet niet precies wat ik er mee aanmoettt. :-?

ik heb 2 fotos toegevoegd,
Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Re: Hamster nageltje (bloed/scheef)

Bericht door Sylvia. » 07 mei 2018, 09:53

Hij is waarschijnlijk ergens in/achter blijven haken en heeft daardoor zijn nagel en wellicht zijn nagelbed beschadigd. Als de nagel echt omhoog staat op een manier dat hij overal achter blijft haken, zou ik hem kort knippen. Anders blijft de wond getriggerd. Gewoonlijk kun je zoiets het beste even ontsmetten met een beetje Betadine. Je doet dan flink wat druppels Betadine in wat water, zodat het flink donker is en houdt het pootje er dan even in en laat het opdrogen. Als er al een korstje op zit, zou ik het niet meer doen. Anders wordt het weer week. Mocht je enige roodheid zien, dan zou je wel met Vetramil honingzalf kunnen behandelen. Dat is online (de 10 ml tube is iets van 9 euro) of bij de dierenarts te koop. Dan doe je gewoon een beetje zalf om de nagel en wacht even tot het wat ingetrokken is eer je hem weer in het hok zet. Als hij er vervolgens aan likt, kan dat geen kwaad.

Ik vermoed dat de nagel er af zal vallen als de wond geheeld is. Of er een goede nagel terug groeit, hangt er vanaf of het nagelbed is beschadigd. Het kan zijn dat hij aan dat vingertje nooit meer een nagel zal hebben. Op zich is dat niet erg en zal dat hem niet in zijn leventje beperken. Maar je moet nu dus wel even goed op blijven letten dat de wond goed geneest.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

LauravD
Hamsters: Winnie en Olaf

Re: Hamster nageltje (bloed/scheef)

Bericht door LauravD » 07 mei 2018, 16:19

Sylvia. schreef:
07 mei 2018, 09:53
Hij is waarschijnlijk ergens in/achter blijven haken en heeft daardoor zijn nagel en wellicht zijn nagelbed beschadigd. Als de nagel echt omhoog staat op een manier dat hij overal achter blijft haken, zou ik hem kort knippen. Anders blijft de wond getriggerd. Gewoonlijk kun je zoiets het beste even ontsmetten met een beetje Betadine. Je doet dan flink wat druppels Betadine in wat water, zodat het flink donker is en houdt het pootje er dan even in en laat het opdrogen. Als er al een korstje op zit, zou ik het niet meer doen. Anders wordt het weer week. Mocht je enige roodheid zien, dan zou je wel met Vetramil honingzalf kunnen behandelen. Dat is online (de 10 ml tube is iets van 9 euro) of bij de dierenarts te koop. Dan doe je gewoon een beetje zalf om de nagel en wacht even tot het wat ingetrokken is eer je hem weer in het hok zet. Als hij er vervolgens aan likt, kan dat geen kwaad.

Ik vermoed dat de nagel er af zal vallen als de wond geheeld is. Of er een goede nagel terug groeit, hangt er vanaf of het nagelbed is beschadigd. Het kan zijn dat hij aan dat vingertje nooit meer een nagel zal hebben. Op zich is dat niet erg en zal dat hem niet in zijn leventje beperken. Maar je moet nu dus wel even goed op blijven letten dat de wond goed geneest.
Heel erg bedankt voor de reactie! Ik zal je tips volgen. Het bloed bij zijn teentje is inmiddels als opgedroogd en volgensmij zit er een korstje op maar zal vanavond voor de zekerheid nog even extra kijken en anders betadine. :) dankje!

Plaats reactie