Oud dwerghamstertje laten inslapen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Brownie

Oud dwerghamstertje laten inslapen?

Bericht door Brownie » 05 jul 2018, 18:11

Hoi allemaal,

Ik zit met en dilemma, hopelijk kunnen jullie me advies geven.

Ik heb een oud russisch dwerghamstertje, ze is inmiddels bijna 3,5! De laatste maanden is ze hard achteruit gegaan. Eerst trilde ze alleen een beetje en liep ze langzaam, maar op zich ging alles nog (ze klom bijvoorbeeld nog in haar radje met een extra opstapje).

Inmiddels kan ze nauwelijks meer lopen. Ze loopt hoog en wijdbeens, vooral 1 van haar achterpootjes lijkt het niet goed meer te doen. Ze staat er nog wel op en kan hem nog bewegen, maar ze valt ook constant om. Net zag ik voor het eerst dat ze opeens op haar rug viel en (bijna) niet meer overeind kwam.
Ze poept en plast alleen nog in haar huisje. Plassen deed ze vroeger altijd in een ander hoekje. Ook maakt ze niet echt meer een holletje van watjes en wc papier zoals ze altijd deed, meer een soort klein bedje. Maar dat kan misschien ook met de hitte te maken hebben?

Ondanks dat ze bijna niet meer kan lopen is ze nog wel erg actief. Ze scharrelt veel rond (over een klein oppervlak) en komt altijd kijken of er nieuw eten ligt als ze geluid hoort. Ze eet en drinkt goed en smult nog van de lekkere dingen die ze krijgt.

Omdat ze dus aan de ene kant slecht loopt en trilt en dit er heel zielig uit ziet, maar ze toch heel tierig oogt en goed eet en drinkt, ben ik in dubio wat het beste is voor het beestje. Lijdt ze, of moet ze nog lekker genieten van haar oude dag? Kunnen jullie er iets over zeggen, hebben jullie ervaring met dit soort dingen?

Ik kan kijken of ik een filmpje kan uploaden, weet nu even niet direct hoe.

Afbeelding

Alvast bedankt!

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Re: Oud dwerghamstertje laten inslapen?

Bericht door Jaimz » 06 jul 2018, 11:01

Wat een omaatje! :-)

De dingen die je beschrijft en de foto,horen echt bij een heel oud hamstertje.

Ikzelf maak het oudjes altijd zo makkelijk mogelijk.Dat ze goed bij hun eten en drinken kunnen is het belangrijkst.Naast het drinkflesje zet ik ook een bakje water neer.Het drinken uit het flesje kan teveel energie kosten.
Eten maak ik ook vaak wat kleiner zodat het wat makkelijker te eten/vasthouden is.Een papje van brinta aangelengd met kittenmelk voor als extra erbij wordt ook vaak gewaardeerd.
Extraatjes zijn altijd goed en maakt op deze leeftijd niet meer uit of het iets teveel zou zijn.

De bak zelf zou ik niet meer veranderen,dat is vaak verwarrend.Eventuele plateaus eruit halen is beter.Ze komen wel boven maar eraf is meestal wat minder door de stramme pootjes.Dan rollen ze naar beneden.

Inslapen is een optie.Zelf ben ik van de natuurlijke weg,ze te laten gaan van ouderdom bedoel ik.Het ziet er allemaal nogal zielig en onhandig uit maar zolang ze nog wat rondscharreld,eet en drinkt dan zou ik het zo laten.Zelf ervaart ze dit heel anders als jou.
Maar die keuze moet je zelf nemen.

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41

Bericht door Sicos » 06 jul 2018, 11:58

Jaimz schreef:
06 jul 2018, 11:01
Wat een omaatje! :-)

De dingen die je beschrijft en de foto,horen echt bij een heel oud hamstertje.

Ikzelf maak het oudjes altijd zo makkelijk mogelijk.Dat ze goed bij hun eten en drinken kunnen is het belangrijkst.Naast het drinkflesje zet ik ook een bakje water neer.Het drinken uit het flesje kan teveel energie kosten.
Eten maak ik ook vaak wat kleiner zodat het wat makkelijker te eten/vasthouden is.Een papje van brinta aangelengd met kittenmelk voor als extra erbij wordt ook vaak gewaardeerd.
Extraatjes zijn altijd goed en maakt op deze leeftijd niet meer uit of het iets teveel zou zijn.

De bak zelf zou ik niet meer veranderen,dat is vaak verwarrend.Eventuele plateaus eruit halen is beter.Ze komen wel boven maar eraf is meestal wat minder door de stramme pootjes.Dan rollen ze naar beneden.

Inslapen is een optie.Zelf ben ik van de natuurlijke weg,ze te laten gaan van ouderdom bedoel ik.Het ziet er allemaal nogal zielig en onhandig uit maar zolang ze nog wat rondscharreld,eet en drinkt dan zou ik het zo laten.Zelf ervaart ze dit heel anders als jou.
Maar die keuze moet je zelf nemen.
Zo denk ik er ook over, ook als mensen heel erg oud zijn wil het ook nog niet altijd zeggen dat ze lijden.

Brownie

Bericht door Brownie » 06 jul 2018, 21:40

Ze heeft inderdaad een drinkbakje dat ik zo veel mogelijk ingraaf, en leg haar eten los in de kooi zodat ze niet over de rand van een bakje hoeft. Ik geef ook elke dag een stukje fruit en groente en af en toe eiwit/nootje/enz en dat vindt ze nog heerlijk! Ik dacht al dat het niet uitmaakte of ze iets meer kreeg, aangezien ze ook niet dikker wordt. Brinta ga ik ook geven :)

Plateaus heb ik er inderdaad uitgehaald. Eerst de hoogste omdat ze er een paar keer afviel. Ik merkte ook dat dat erg verwarrend was! Ze bleef zoeken naar het trappetje. Recent heb ik de ander er ook uitgehaald omdat ze er niet meer op kon komen.

Bedankt voor je antwoord, geruststellend om te lezen ;).
Ik laat haar inderdaad lekker haar gang gaan, mocht er opeens iets veranderen laat ik het weten!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41

Bericht door Sicos » 07 jul 2018, 21:14

Ik heb ook zo'n hamstertje gehad die erg oud was (hoewel niet zo oud als die van jouw). Hij is net geen 3 jaar geworden en leefde zelfs nog op toen ik hem Brinta met kittenmelk gaf. Blijkbaar zorgde dat toch voor de extra calorieën die nodig waren en met gewoon voedsel niet meer binnen kwamen.

viewtopic.php?f=3&t=105955

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 08 jul 2018, 10:53

Hard voer knagen wordt op een gegeven moment gewoon te zwaar voor een oudje en dan is een brinta papje gewoon makkelijker naar binnen te werken.Zachte dingetjes uit het voer word meestal nog wel gegeten.Pinda's,pijnboompitjes,walnoot kunnen ze gepeld ook nog goed eten.

Plaats reactie