Baarmoederontstekingen voorkomen?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Ziva

Baarmoederontstekingen voorkomen?

Bericht door Ziva » 14 sep 2018, 21:14

Hoi allemaal!

Ik ben al jaren trotse eigenaar van verschillende hamstertjes en andere knagers.

Nu had ik tot 4 maanden geleden 2 goudhamsters naast elkaar staan -niet in dezelfde kooi natuurlijk- vrouwtje Mesocricetus en mannetje Ducky, nu is 4 maanden geleden Mees (Afkorting Mesocricetus) helaas overleden aan een nare baarmoederontsteking. Na een weekje merkte ik echt dat Ducky ziek werd, hij kreeg kale plekken, werd sloom en was amper nog wakker. Na een dierenarts bezoek om medische redenen uit te sluiten ben ik gaan researchen, en kwam ik erachter dat Ducky misschien zich zo ziek voelde omdat hij geen vrouwtje meer rook, we hadden de kooi van Mees nog vrijstaan dus hebben we het gewoon geprobeerd, aangezien het natuurlijk geen kwaad kan om te proberen. Het werd een oranje wit gevlekt (patroon lijkt op een japanner rat) vrouwtje, die we Ziva genoemd hebben, naar de vriendin van Ducky (Ncis). Al een paar dagen na Ziva's 'verhuizing' ging het langzaam maar zeker weer steeds beter met Ducky, hij werd weer gewoon op zijn 'vaste' tijden wakker, kreeg weer een mooie vacht en werd weer een lekkere 'sloper'. Helemaal opgelost dus, maar we hebben nu wel een vrouwtje erbij, en daar komt het probleem.... Ik ben doodsbang dat Ziva ook een baarmoederontsteking krijgt :-| ....

Bij Mees waren we er helaas te laat bij, ze heeft antibiotica gekregen en pijnstiller, maar helaas deed het niets meer en is ze overleden. Ik ben dus nu echt heel erg bang dat Ziva dit ook krijgt, en dat ik nóg een hamster hieraan verlies. Onzinnige angst misschien, aangezien hamsters ook andere ziektes krijgen en uiteindelijk ook overlijden. Maar ik vond dit zo afschuwelijk dat ik er gewoon heel bang voor ben :( ....

Dus nu mijn vraag; Is er iets waarmee ik een baarmoederontsteking kan voorkomen? Of misschien de kans minder groot maken? Of een manier om er voor het te laat is achter te komen? Is er iets wat ik daartegen kan doen? Ik las wel ergens dat een nestje de kans kleiner maakt, maar ja, daar komen ook weer vrouwtjes uit en of dat nou de oplossing is, en of het eigenlijk wel waar is vraag ik me af....

Is er iemand die me hiermee kan helpen???

Groetjes van mij, Ducky en Ziva en de hele beestenboel

R.I.P Wipstaart. Muizebeer. Pluizebol. Baribal. Tribble. Knabbel. Pinkeltje. Chewbacca. Mesocricetus (Mees)

Manja
Hamsters: Meneer Jansen
Leeftijd: 38

Re: Baarmoederontstekingen voorkomen?

Bericht door Manja » 15 sep 2018, 09:54

Ik heb verschillende vrouwtjes gehad en maar 1 met een baarmoederontsteking. Ik zou me dus niet zo'n zorgen maken of mijn volgende vrouwtje weer een baarmoederontsteking zou krijgen. Maar dat ben ik dan.

Je moet goed opletten op het feit dat ze geen afscheiding hebben die behoorlijk stinkt. Bij Goldy rook ik het, achteraf gezien, al vrij vroeg. Bij mij viel het kwartje te laat dat het een baarmoederontsteking kon zijn. Ik heb Goldy dus ook verloren aan de baarmoederontsteking. Ik voelde me daar heel schuldig over.

Grt Manja
Dwergje, Meneer Jansen.

Plaats reactie