Nat-staart ?!

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Kevinhamster
Hamsters: Bibi

Nat-staart ?!

Bericht door Kevinhamster » 24 sep 2018, 19:07

Ik heb sinds 3 dagen een Syrische hamster. De verkoper heeft mijn verteld dat hij ongeveer 7 weken oud zou moeten zijn. Al vanaf het moment dat ik hem heb heeft ie een natte staart, maar ik dacht aangezien ze nog zo jong is dat het alleen een beetje vuiligheid was. Nu lad ik gistere dat jonge Syrische hamsters soms nat-staart krijgen en maak me sinds dien bestwel veel zorgen.. Ik heb de hamster toenet gewogen en ze woog 45 gram. Zo ver ik weet eet ze wel alleen niet
Heel veel.. af en toe drinkt ze wat alleen is dat lastig te zeggen omdat ik dr amper uit haar hokje zie. Gistere avond om 23:30 zat ze nog in haar hok en vanmorgen om 06:30 toen ik moest werken nog steeds.. (of ze moet toevallig in die tussentijd buiten zijn geweest. Verder kom ik hier en daar wel urine vlekjes tegen op de onderbodem. Ik zie heel weinig keutels van haar liggen in totaal misschien 5 stuks en ze zijn heel klein dus ben bang dat ze diahree heeft. toevallig toen ik dr net wakkermaakte om te kijken of ze nog n natte staart had poepte ze een beetje, dit was ongeveer de 1/3 van een centimeter lang en een klei achtige substantie. Nu ben ik bang dat mijn hamster nat-staart heeft en ik er al te laat mee ben. Kan iemand bij helpen ?!? :(
Sorry als het lijkt dat ik de hamster knijp op de foto ik moest haar een beetje stevig vastpakken om de foto te kunnen maken..
Afbeelding

xAnnick
Hamsters: Phoebe <3
Leeftijd: 22

Re: Nat-staart ?!

Bericht door xAnnick » 24 sep 2018, 21:51

Als je je zorgen maakt is een bezoek aan de dierenarts niet verkeerd. Succes met je hamstertje!
Rusje: ♥ Phoebe ♥
Teckel: ♥ Tommie ♥
Mensgeval: Annick

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017

Kevinhamster

Bericht door Kevinhamster » 24 sep 2018, 21:56

xAnnick schreef:
24 sep 2018, 21:51
Als je je zorgen maakt is een bezoek aan de dierenarts niet verkeerd. Succes met je hamstertje!
Toevallig zag ik net dat hij wat hardere poep had alleen trok hij dit zelf uit zn kont... deels at hij het op en de rest liet hij Vallen maar nog steeds heeft ie een hele vieze kont..

Ja inderdaad ga ik morge waarschijnlijk ook doen. Bedankt voor je reactie.

Mirkku
Leeftijd: 26

Bericht door Mirkku » 25 sep 2018, 09:08

Lijkt me inderdaad niet helemaal 'netjes'. en 45 gram is volgens mij HEEL weinig voor een syr van ruim 7 weken...
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 25 sep 2018, 10:39

Zo'n vies kontje hebben is niet normaal. Dan is er iets aan de hand.

Hoe ziet hij er verder uit en hoe is het gedrag? Is je hamster wel actief en alert? Heeft hij de oogjes mooi open staan?

Ik denk dat je sowieso het beste even langs de dierenarts gaat. Als je hem van de dierenwinkel hebt zou ik die ook even waarschuwen. Het is echt jammer dat zo veel dierenwinkels zulke zieke dieren verkopen. En als nieuw baasje heb je dan gelijk angst om je diertje. Dat kan en mag toch niet de bedoeling zijn.
Waar had je hem gekocht?

Hou ons nog even op de hoogte hoe het gaat!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Kevinhamster

Bericht door Kevinhamster » 25 sep 2018, 13:31

Sylvia. schreef:
25 sep 2018, 10:39
Zo'n vies kontje hebben is niet normaal. Dan is er iets aan de hand.

Hoe ziet hij er verder uit en hoe is het gedrag? Is je hamster wel actief en alert? Heeft hij de oogjes mooi open staan?

Ik denk dat je sowieso het beste even langs de dierenarts gaat. Als je hem van de dierenwinkel hebt zou ik die ook even waarschuwen. Het is echt jammer dat zo veel dierenwinkels zulke zieke dieren verkopen. En als nieuw baasje heb je dan gelijk angst om je diertje. Dat kan en mag toch niet de bedoeling zijn.

Waar had je hem gekocht?

Hou ons nog even op de hoogte hoe het gaat!
Ik had hem gekocht bij de pets place in Oss.
Toevallig heb ik vandaag nog contact gehad met de verkoopster en die vertelde mij dat de andere hamster uit hetzelfde hok er ook last van had. Hierna heeft zij de fokker opgebeld om verhaal te halen waarop de fokker zei dat het niet perse nat-staart hoeft te zijn maar ook een andere vorm van diahree. Ik heb de hamsters zojuist wat water weten te voeren en een klein beetje yakult+. toch denk ik misschien wel dat het niet nat-staart is aangezien ze dr vanaf vrijdag ochtend al last van heeft. Dat zijn nu 5 dagen als ze toen al nat-staart had was het waarschijnlijk wel fataal gebleken denk ik ?

Verder is ze wel actief en alert zodra ze uit het hok is, alleen komt ze nooit uit het hok.. gistere nacht om 02:30 kwam ze er even uit om wat eten en drinken te pakken en daarna was ze weer verdwenen.. zijn oogjes staan wel mooi open alleen zijn oortjes zitten staan niet omhoog. Verder toont ie tot nu toe nog geen andere raar gedrag.

Gabriëlle
Leeftijd: 35

Bericht door Gabriëlle » 25 sep 2018, 14:02

Natstaart is binnen 48 uur dodelijk en zeer besmettelijk. De staart is dan ook echt nat van stinkende diarree.
Er zijn meerdere oorzaken van diarree en gezien het gewicht van je syr komt deze van een niet al te goede fokker af, het kan zelfs zo zijn dat je hamstertje alleen op labbrokken en water opgegroeid is en dan kan een verhuizing naar de winkel en andere voeding al behoorlijk darmproblemen geven.
yakult is prima om te geven en wat gekookte pompoen werkt ook normaliserend op de ontlasting, evt kun je ook echinaforce geven of iets anders wat de weerstand ondersteund.

Kevinhamster

Bericht door Kevinhamster » 25 sep 2018, 14:10

Gabriëlle schreef:
25 sep 2018, 14:02
Natstaart is binnen 48 uur dodelijk en zeer besmettelijk. De staart is dan ook echt nat van stinkende diarree.
Er zijn meerdere oorzaken van diarree en gezien het gewicht van je syr komt deze van een niet al te goede fokker af, het kan zelfs zo zijn dat je hamstertje alleen op labbrokken en water opgegroeid is en dan kan een verhuizing naar de winkel en andere voeding al behoorlijk darmproblemen geven.
yakult is prima om te geven en wat gekookte pompoen werkt ook normaliserend op de ontlasting, evt kun je ook echinaforce geven of iets anders wat de weerstand ondersteund.
De staart is nar en een gedeelte van zijn schaamstreek. Echter is het niet altijd nat maar soms ook n beetje opgedroogd. Er komt geen hele erge geur vanaf het is in ieder geval niet te ruiken in zijn hok. Misschien wel als ik er echt ga boven hangen met Mn neus (boven de schaamstreek). Bedankt voor je tips !

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Bericht door Goudhamster Hammie » 26 sep 2018, 08:07

Oei wat vervelend! Je ziet het heel vaak dat hamstertjes uit dierenwinkels ziek worden, omdat er niet lang genoeg gewacht wordt totdat ze oud genoeg zijn om uit het nestje gehaald te worden. Ik had hetzelfde en mijn beestje heeft nog 5 dagen geleefd met natstaart. Uiteindelijk heb ik haar laten inslapen (dierenarts bevestigde de natstaart). Mijn hamstertje dronk niet en at een beetje. Ze was helemaal uitgedroogd en haar oogjes zaten dicht.

Ik zou echt zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan om eventueel, hoe hard het ook klinkt, het beestje in te laten slapen als de dierenarts constateerd dat ze natstaart heeft en al niet meer te genezen is. Het probleem bij natstaart is dat het in 9 van de 10 gevallen niet te genezen is.

Dit klinkt heel hard, maar ik heb het zelf ook meegemaakt en uiteindelijk is het een opluchting voor zowel jou als je hamstertje. Maar goed, hopende dat ze geen natstaart heeft geef ik je de tip om misschien wat kattenmelk of brinta (zeer verdund met water) te geven. Wij deden het met een spuitje in haar mond spuiten. Dit at ze gelukkig wel

Mcdbergh
Hamsters: Dikkie Dik

Bericht door Mcdbergh » 03 okt 2018, 18:52

hoe gaat het met haar? is ze er bovenop gekomen?

Plaats reactie