Hamster doet vreemd

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
PepeHamster
Hamsters: Pepe

Hamster doet vreemd

Bericht door PepeHamster » 22 okt 2018, 06:04

Hallo allemaal,

Mijn hamster heet Pepe en ze is een mandarijn hamster (1 jaar oud).
Sinds een tijdje pakt ze telkens een brokje voer in haar mond en laat deze vallen en pakt het daarna weer op en gooit hem weer op de grond, telkens opnieuw.
Dit duurt soms wel 10 minuten aan een stuk.
Het is een soort repeterend gedrag en ik ben bang dat ze dat doet omdat er iets mis is. Of is dit normaal?
Heeft iemand tips of herkent iemand dit ?

Alvast bedankt.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Re: Hamster doet vreemd

Bericht door Sylvia. » 22 okt 2018, 10:22

Zou je er wellicht een filmpje van kunnen maken en de link hier plaatsen? (via youtube kun je het uploaden en de link hier plaatsen)

Eet ze verder wel goed? Is ze niet afgevallen? Ziet haar vacht er goed uit?

Ik zou in ieder geval de tandjes even (laten) controleren. Heb je haar van een fokker? Dan zou je de fokker kunnen vragen of hij/zij de tandjes nakijkt. Anders kun je het bij de dierenarts laten doen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

PepeHamster

Bericht door PepeHamster » 22 okt 2018, 10:36

Bedankt voor je reactie!
Ik heb haar gekocht in de dierenwinkel. Ze eet goed, haar vacht is wel een beetje raar de laatste tijd. Ze ziet er uit als een punker want haar vachtje is heel wild en achter haar oren is ze ineens roze geworden.
Ik zal proberen een filmpje te maken en te uploaden .

PepeHamster

Bericht door PepeHamster » 22 okt 2018, 10:38

Ik maak haar hokje altijd op tijd schoon, ik geef haar goed voer en soms lekkers zoals een klein stukje groente of fruit. Ik hou heel erg veel van haar. Ik ben heel bang dat er iets met haar is. Ik ga dinsdag naar de dierenarts om haar te laten checken.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 okt 2018, 12:39

Plaats sowieso maar een foto, als het lukt, om de vacht te laten zien. Is de vacht wel glanzend? Of is de vacht dof en staat hij open?
Een mandarijn kan in de loop der tijd verkleuren. Dat kan het roze achter de oortjes wellicht verklaren.

Wat voor voer geef je haar? Met fruit moet je bij een mandarijntje oppassen ivm hun verhoogde kans op diabetes.

Ja, we houden hier op het forum allemaal veel van onze hamstertjes. Het hoeft niet per se dat ze ziek is hoor. Maar haar even laten nakijken kan natuurlijk geen kwaad. Zeker de tandjes moeten wel even bekeken worden. En hopelijk kun je een filmpje laten zien. Misschien herkennen we het gedrag. Maar 10 minuten is wel erg lang om dit soort gedrag te vertonen. Dus ben zeer benieuwd naar een filmpje van dit gedrag.

PepeHamster

Bericht door PepeHamster » 22 okt 2018, 13:08

Het is heel moeilijk om een foto te maken en video ook, ze is heel erg druk , telkens rennen en bewegen. Haar vachtje is dof en staat open. Hoe oud wordt een mandarijn hamster eigenlijk ?

PepeHamster

Bericht door PepeHamster » 22 okt 2018, 13:12

Ze krijgt Hope Farms Select hamstervoer , dat is toch wel goed ? in de dierenwinkel zeiden ze van wel. haar lievelingseten is zonnebloempitjes

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 41

Bericht door Sicos » 22 okt 2018, 14:00

Zo goed als alle hamsters vinden zonnebloempitjes lekker maar die moet je niet teveel geven want ze bevatten veel vetten.

PepeHamster

Bericht door PepeHamster » 22 okt 2018, 15:07

Oke bedankt voor de tip !

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 okt 2018, 17:05

OK, als een foto/video maken niet lukt, dan lukt het niet.

Het zou kunnen dat haar vachtje open staat en dof is doordat ze niet alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Ze mag zeker niet zo veel zonnebloempitten eten dat ze de rest niet meer eet.
Je ziet haar niet veel krabben? Anders zou iets als mijt ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Een mandarijn wordt in principe gewoon even oud als een andere kleur hamster.

Hope Farms is in principe een compleet hamstervoer, wat alle voedingsmiddelen bevat. Wel bevat het veel van die kleine groene brokjes. Ik weet niet wat het precies is, een soort samengeperst hooi of biks of iets dergelijks. En dat is iets wat geen enkele hamster eet, zoals ik het heb begrepen. Dus, het kan zijn dat jouw hamster die er allemaal uitgooit. In elk geval is het logisch dat ze die niet eet en dat is ook geen probleem.

Je kunt wel wat aanvullende dingen er bij geven. Denk bv aan wat verse groentes (broccoli, witlof etc), of zo af en toe een stukje noot (walnoten zijn erg gezond en vinden ze erg lekker), of een (gedroogde) meelworm. Kijk maar eens in het voedingsgedeelte op dit forum.
Een mandarijn geef je beter geen fruit. En ook snoepjes of snoepstaven zoals je die bij de dierenwinkel kunt kopen geef je beter niet.

Voor mij moeilijk om een mening te hebben waarom ze het rare gedrag vertoont. Als je je zorgen maakt, kun je het beste even langs de dierenarts. Dan kun je haar tandjes na laten kijken. En ook haar vacht/huid na laten kijken om uit te sluiten dat ze iets als mijt heeft.

Ze drinkt en plast niet heel veel? Verdwijnt er elke dag veel uit het waterflesje? Zie je grote plashoeken?

Wat betreft het Hope Farms Hamstervoer. Deze groene brokjes bedoel ik:
Afbeelding

Plaats reactie