Sterk vermagerde hamster eet niet meer na knippen tanden

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Karolienx
Leeftijd: 25

Sterk vermagerde hamster eet niet meer na knippen tanden

Bericht door Karolienx » 01 nov 2018, 23:57

Mijn hamster Guus is in de laatste 2 weken sterk vermagerd en weegt nu nog maar 38g. De dierenarts heeft dinsdag zijn tandjes bijgeknipt, nu geef ik hem pijnstillers en brinta. Ik merk dat hij van zijn vast voedsel niets meer eet, maar wel nog graaft in zijn eetbakje of lekt aan zijn snoepjes. Dus het lijkt alsof hij wel wilt eten maar niet kan.

Van de brinta eet hij maar heel weinig. Wat kan ik nog doen om zijn gewicht terug wat op peil te krijgen? Heeft nog iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Sterk vermagerde hamster eet niet meer na knippen tanden

Bericht door Goudhamster Hammie » 02 nov 2018, 08:13

Ik weet dat kattenmelk veel calorieën bevat. Die kun je haar misschien geven om aan te sterken. Verder kan ik je niet zo goed helpen, sorry.

melson

Bericht door melson » 02 nov 2018, 09:59

Je kunt pitten of het gewone voer vijzelen/malen en dan met een beetje babypap (bv. wortelen) mengen. Zo heb ik dit tenminste altijd met de gerbils en degoes gedaan als er iets met de tanden was.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 02 nov 2018, 10:39

Het kan dat je hamster erg pijn heeft na het knippen van de tandjes en daardoor de tandjes niet wil gebruiken, maar het kan ook zijn dat de tandjes niet meer goed op elkaar passen en hij er daardoor niet meer mee kan knagen. Wat is precies geconstateerd? Waarom worden zijn tandjes geknipt?

Om snel wat aan te sterken zou je een papje kunnen maken van Royal Canin Convalescence Support. Dat wordt heel makkelijk in het lichaam opgenomen en ze vinden het meestal heel erg lekker. Het is online te koop, maar de meeste dierenartsen hebben het ook wel in huis. Verder zijn er diverse poeders te koop voor knaagdieren om een papje van te maken. Ook kun je zijn gewone voer klein maken en in water oplossen, zodat hij het makkelijker kan eten. Ook mogen ze een babypapje van Olvarit of een huismerk voor een baby van 4 mnd, bv smaak wortel of aardappel/wortel. Ook mogen ze inderdaad Brinta of een ander papje van Bambix.

Je kunt wat nootjes (bv walnoot), pijnboompitjes, zonnebloempitjes, pompoenpitjes klein maken en zo geven. Je kunt wat gedroogde meelwormen klein maken en zo geven. Zo zijn er genoeg dingen te verzinnen die klein te maken zijn en voedzaam en gezond zijn, wat hij wel kan eten.

Ik weet op dit moment niet wat de oorzaak van de tandproblemen is en of hij permanent geen normaal voedsel zal kunnen eten of dat het tijdelijk is. Is het tijdelijk, dan moet je wel zo spoedig mogelijk aansporen om normaal te eten. Maar zoals gezegd, als dat niet kan, dan kan dat natuurlijk niet.

Ik zou je gelijk willen vragen of je je hamster wilt melden in het Meldpunt voor tandproblemen. Dat doe je door de vragenlijst in het begin van het topic te beantwoorden in een reactie. Ik wil je er altijd mee helpen, als het je niet lukt. Dan stuur je me maar een PB.
viewtopic.php?f=7&t=103373
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Karolienx

Bericht door Karolienx » 02 nov 2018, 22:19

Dankjewel voor jullie reacties!

De dierenarts vond zijn onderste tandjes wat lang, vandaar dat ze geknipt zijn. Ik moet hem nu met een spuitje wat pijnstiller geven en ik zag daarnet dat zijn ondertanden oneven geknipt zijn. De linkse is wat langer dan de rechtse, zou dit ermee te maken kunnen hebben?

De DA had me Royal Canin Convalescence Support meegegeven, maar dat lust hij helaas niet.. En gedroogde meelwormen ook niet :-? Morgen ga ik langs mijn opa enkele levende halen, misschien vindt hij dat lekkerder. Ik ga in ieder geval nu meteen zijn normaal voer verbrijzelen en hopelijk eet hij daar wat van, dan morgen meteen ook Olvarit kopen.

Sylvia. schreef:
02 nov 2018, 10:39
Ik zou je gelijk willen vragen of je je hamster wilt melden in het Meldpunt voor tandproblemen. Dat doe je door de vragenlijst in het begin van het topic te beantwoorden in een reactie. Ik wil je er altijd mee helpen, als het je niet lukt. Dan stuur je me maar een PB.
viewtopic.php?f=7&t=103373
Ik zal het dadelijk doen! ;)

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 02 nov 2018, 22:30

Hmm, als zijn tanden oneven geknipt zijn dan zal hij ze sowieso niet goed kunnen gebruiken. Het kan ook zijn dat de tandarts te veel druk op de tandjes heeft gezet en dan zal hij echt flink pijn hebben. Sowieso jammer dat de tandjes niet geslepen zijn. Daarmee heb je meer kans dat de tandjes gecorrigeerd kunnen worden.

Ik wacht even je antwoorden op de vragenlijst van het meldtopic af. Dan weet ik meer. Het heeft geen zin dat ik je hier allemaal vragen ga stellen. Dat wordt dan dubbelop.

Probeer hem sowieso aan het eten te houden! Probeer alles wat hij lekker vindt of waar hij aan gewend is.

Karolienx

Bericht door Karolienx » 02 nov 2018, 23:44

Ik vrees ook dat hij pijn heeft. Zonet wou hij knagen aan zijn trosgierst maar daar is hij vrijwel meteen mee gestopt. Dus ik denk dat het knagen of niet goed gaat of teveel pijn doet. Hij heeft een uurtje geleden wel pijnstillers gehad, dus die zouden inmiddels wel moeten werken..
In ieder geval heb ik een paar dingetjes verbrijzeld en daarvan is hij wat gaan oplikken.

Ik heb de vragenlijst ingevuld! ;)

EDIT: Ik heb hem net een schijfje van een appel gegeven en daaraan begon hij wel te knabbelen

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 nov 2018, 11:07

Het is in elk geval positief dat hij wil eten en dit moet je zo veel mogelijk aanmoedigen. Probeer ook steeds of grotere stukken al lukt, zodat hij wordt aangemoedigd om de tandjes te gebruiken. Maar, als lukt dat niet, dan is iets eten het aller belangrijkst, dus dan geef je hem in ieder geval ook genoeg klein gemaakte dingen. Als een dwerghamster te lang niet eet, kunnen de darmen stil komen te liggen.

Bedankt voor je melding! Ik zit net je antwoorden te bekijken. Even nog wat vragen en opmerkingen nav je antwoorden:
vraag bij 2 tm 5 - Heb je meegekeken? Vond je zelf de ondertandjes ook duidelijk te lang? Had je wel het idee dat het een kundig dierenarts is op gebied van hamsters? Punt is, deze tijd van het jaar kunnen dwerghamsters flink gewicht verliezen. En ik vraag me af of Guus daadwerkelijk tandproblemen had. Ik wil niet aanmatigend doen hoor, maar ik hoor soms zulke verhalen en helaas hebben veel dierenartsen weinig benul van hamsters. En ik vind het ontzettend jammer dat de tandjes zo ongelijk zijn geknipt.

Opmerking bij 2. - ik vind het ontzettend jammer dat de tandjes zijn geknipt en niet geslepen. Maar goed, dat is nu gebeurd. Mocht het nogmaals moeten gebeuren, probeer dan de tandjes te laten slijpen. Daarmee kunnen de tanden soms alsnog gecorrigeerd worden. Met knippen kan bij onkundig knippen het probleem nog groter worden en bijkomende problemen optreden. Maar goed, laten we er voor nu even uitgaan dat dat niet het geval is. Maar, Guus is nog een relatief jonge hamster en dan moet je, zeker voor een eerste correctie van de tandjes, eigenlijk alles op alles zetten om te proberen de tandjes weer correct te laten werken. Als er een onderliggend probleem is met de tandjes of de groei van de tandjes of de stand van de tandjes, dan wordt corrigeren moeilijker. Maar je schrijft dat bij Guus de tandjes keurig recht stonden, dus kennelijk was dat bij Guus niet het geval. Dus dan is het zeker de poging waard om ze (met een aantal maal) slijpen te proberen te corrigeren.

Opmerking bij 9.
Heb je de fokker wel ingelicht? Een fokker moet altijd op de hoogte worden gebracht van gezondheidsproblemen, ook van tandproblemen!

Karolienx

Bericht door Karolienx » 03 nov 2018, 12:00

Ik heb hem net een levende meelworm gegeven en die heeft hij meteen opgegeten. Toen begon hij wat te knabbelen aan zijn trosgierst dus ik bleef een beetje staan kijken en opeens liep hij razendsnel zijn hokje terug in.
Gisteravond had ik hem nog klein gemaakte pindanoten, pompoenpitten en zonnebloempitten gegeven en dat is vrijwel allemaal op nu.

Bij de DA heb ik meegekeken en zijn ondertandjes waren wel iets aan de lange kant. Ik snap dat je je afvraagt of Guus wel echt problemen had, dat vroeg ik me erna ook nog af. Toen hij onder narcose gebracht werd haalde hij ook opeens een walnoot uit zijn wang en begon te eten.
Hoe komt het dat hamsters in deze periode veel gewicht verliezen? (Even ter informatie, hij is van 60g naar 40g gegaan)

Denk je dat ik best naar een andere DA ga om zijn tandjes recht te laten slijpen?

De fokker heb ik niet ingelicht, het nest waaruit Guus komt was het laatste en daarna is de fokker ermee gestopt

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 nov 2018, 19:23

At hij de levende meelworm echt op, of stopte hij hem in zijn wang? Daar moet je wel even op letten. Sowieso zou ik even de kop van de meelworm er afsnijden. Meelwormen kunnen bijten en als Guus hem eventueel toch niet gelijk kan doden, zou dat kunnen gebeuren.

Ik heb de tanden niet gezien en kan er verder natuurlijk niet over oordelen. Als de tanden aan de lange kant zijn, gaat het er eigenlijk om of de hamster nog kan eten. Zolang hij dat kan, in voldoende mate dan, kun je beter afwachten of het vanzelf goed komt. Een goede manier om dat te beoordelen is een zonnebloempit geven en kijken of hij hem snel kan openen. Kan een hamster dat, dan hoeft er niet te worden ingegrepen.

Ik vind 20 gram op 60 gram wel flink veel om aan gewicht te verliezen ivm het seizoen, maar het kan wel. Ze voelen de verandering van seizoen en maken zich klaar voor de winter. Hun hormonen schakelen om. Je ziet dat bij de mannetjes hierdoor hun balletjes verdwijnen. In de natuur moeten ze in deze tijd van het jaar geen nageslacht meer krijgen. Dus de mannetjes worden deze tijd van het jaar onvruchtbaar. Ze gebruiken meer energie om hun lijfje warm te houden. Ze gaan in de rui, krijgen een wintervacht en dat kost extra energie. Niet alle russen worden overigens veel witter om te zien, dus niet alle russen krijgen een witte bovenvacht, maar ze krijgen wel een langere ondervacht. Dus, al dit soort dingen kan zorgen dat ze flink afvallen.

Zou het je lukken om een foto van de tandjes te maken? Ik vind het moeilijk om je te adviseren, omdat ik het niet kan zien. Aan de ene kant is hij net onder gasnarcose geweest en heeft hij net een klap op zijn tandjes gehad, dus kun je het beter even laten rusten. Aan de andere kant, zijn ze absurd verschillend, dan zou je er wellicht beter aan doen, als het zo erg is dat het er niet in zit dat hij zijn tandjes zal kunnen gebruiken. Het ligt er ook een beetje aan of het hem toch gaat lukken om er mee te eten.

Waren de boventandjes overigens wel mooi kort?

Bij welke dierenarts ben je nu geweest? Woon je in Leuven? Er zit nl een heel erg goede tandheelkundige dierenarts in Duffel. Ik weet niet hoe je zit met vervoer. Maar gezien Guus zijn leeftijd zou ik persoonlijk daar heen gaan.

Plaats reactie