Is mijn hamster gezond?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
isabog
Hamsters: Fiji
Leeftijd: 19

Is mijn hamster gezond?

Bericht door isabog » 02 nov 2018, 00:23

Goedenavond, afgelopen zondag heb ik een hamster van iemand overgekocht die er niet meer voor wilde zorgen. Ze zei dat hij ongeveer een half jaar oud was, maar denk zelf dat dat rond de 7/8 maanden is. Hij is onwijs lief maar heeft een aantal witte vlekken op zijn vacht. Ook lijkt hij de ene keer een beetje dik, maar lijkt hij nu eigenlijk heel erg dun.
Afbeelding
Hier zie je dat hij aan het eten is, maar een soort vetkwabje heeft bij zijn armpjes (dit was dinsdag)

Afbeelding
Hier kan je zien dat als hij languit staat hij enorme kuilen heeft bij zijn zijen. Ook zie je de witte plekjes goed. Het is lastig om te zien of het kale plekken zijn doordat hij ook een witte ondervacht heeft. Dit was zondag.

Als ik hem vast heb zie ik er erg weinig van (behalve die op zijn onderrug) maar op foto’s zijn ze onwijs zichtbaar!
Omdat ik hem nog maar sinds zondag heb weet ik ook niet hoe hij hiervoor zich gedroeg/eruit zag.
Sinds dinsdag ziet hij in een kooi dat half van glas en half tralies is en hiervoor zat hij in een klein duna hokje. Is dit misschien ook stress van het verhuizen? Het kan zoveel zijn en wil gewoon dat ie zo gezond mogelijk is!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 3 rusjes
Leeftijd: 42

Re: Is mijn hamster gezond?

Bericht door Sicos » 02 nov 2018, 08:52

Wat mij betreft ziet je hamster er gewoon normaal gezond uit hoor. Hoeveel gram weegt hij/zij? Voor een rusje is een gewicht tussen de 40 en 60 gram vrij normaal.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 02 nov 2018, 10:28

Het schijnt vaker voor te komen dat zwarte en russisch blauwe hamsters dit soort witte vlekjes krijgen. Toevallig kwam dit pas ter sprake in de Facebookgroep en ik vroeg aan een fokker of ze me er een foto van kon laten zien. Ze liet de foto in de groep zien, dus ik ga er vanuit dat ik hem ook hier mag laten zien. Het is niet een heel duidelijke foto, maar je ziet toch de witte vlekjes wel. (foto van Romy vd Bildt-Signer).

Afbeelding
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

isabog

Bericht door isabog » 02 nov 2018, 10:58

Oke bedankt! Ik zal hem vandaag dan even wegen en dan laten weten hoe zwaar hij is. Hij wordt pas rond 11 uur wakker dus zal hem dan ook pas wegen omdat ik hem liever niet wakker maak.

isabog

Bericht door isabog » 02 nov 2018, 14:10

Hij was net wakker en heb hem even gewogen. volgens de oude keukenweegschaal weegt hij iets meer dan 40 gram, maar ik moet zeggen dat ik niet weet hoe precies hij eigenlijk is. Achter zijn oor zie ik wel rood/huid, maar is dat normaal achter de oren? Anders misschien toch maar behandelen voor mijt...

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 02 nov 2018, 14:16

Dat je een beetje huid ziet achter de oren is vrij normaal dat hangt er maar net vanaf hoe ze de oren houden maar als je twijfelt kan je natuurlijk altijd een foto posten hier op het forum.

isabog

Bericht door isabog » 02 nov 2018, 14:36

Een andere weegschaal gevonden. Hij weegt 41 gram, ik ga hem zo snel mogelijk ook meten om te zien hoe lang hij is, want had hem eigenlijk wel wat zwaarder verwacht. Ik zie zijn huid alleen als zijn oren erg naar voren staan, als ik wil kijken gaan zijn oortjes weer naar achter. Ik kan er ook heel erg moeilijk een foto van maken. Met die plekjes ga ik het anders even aankijken. Als het mijten zijn zal het vast nog wat erger worden omdat het nu gewoon erg onduidelijk is. Ik zal wel een foto proberen te maken maar gaat erg lastig!

Ik las dat hamsters ong 10-20 gram voedsel per dag nodig hebben maar heb hem eigenlijk veeel minder gegeven ik mix nu brokjes en gemengd door elkaar omdat ik over ga stappen op gemengd voer, maar deed eerst eigenlijk 4 brokjes elke avond. Als hij echt 10 gram per dag nodig heeft dan at hij dus veeel te weinig! Hebben ze echt 10 gram nodig? Het lijkt namelijk onwijs veel in dat bakje..
Afbeelding

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 02 nov 2018, 15:26

Het is eigenlijk vrij simpel, je geeft hem een tijdje meer en blijft er dan voedsel over dan heeft hij teveel. Is het eten altijd op en je ziet nergens voedsel verborgen liggen (aangezien ze hamsteren) dan heeft hij te weinig. Je moet er natuurlijk ook opletten dat ze weer niet te dik worden ... het zijn net mensen :-)

isabog

Bericht door isabog » 02 nov 2018, 15:37

Is goed, ga ik hem even goed in de gaten houden! Ook even blijven wegen, aangezien hij misschien is afgevallen door het weinig eten dat hij kreeg.

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 02 nov 2018, 16:35

Op zich kan 41 gram prima hoor. Het is maar net hoe je hamster gebouwd is. Alle mensen zijn tenslotte ook niet even zwaar. En zoals ik je hamster op de foto's zie, ziet hij er gewoon goed uit. Zijn vacht ziet er in elk geval prima uit.

Gabriëlle
Leeftijd: 35

Bericht door Gabriëlle » 02 nov 2018, 17:00

Heb je toevallig hele kleine kevertjes in huis gevonden? Je brokjes zien eruit alsof iemand je hamster voor is geweest, die ronde gaatjes overal in betekenen meestal ongedierte in het voer.

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 02 nov 2018, 17:09

Als ik naar je foto kijk vind ik hem er echt niet te dun uitzien. De maatstaf voor lengte/gewicht is maar een maatstaf. Het ligt inderdaad ook een beetje aan de bouw hoeveel ze wegen.

Niet elke rus is even groot, maar gemiddeld eten ze 6 gram per dag. Maar ze mogen wel wat meer om ook een voorraadje aan te kunnen leggen. Het is wel een hamster en die wil wel wat te hamsteren hebben. :-) Ik zou een goede kwaliteit mengvoer voor hem kopen. Dit voer ziet er niet zo fris meer uit.

Het is normaal dat ze achter de oren geen haar hebben. En sowieso is de huid van een hamster een beetje rose. Als hij mijt zou hebben, dan zou je niet enkel achter de oren kale huid verwachten, maar ook verspreid wat plekjes. Vaak hebben ze dan jeuk en zie je ze vaker krabben en zijn er ook krabwondjes te zien. Maar, als het je lukt zou je even een foto kunnen plaatsen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

isabog

Bericht door isabog » 02 nov 2018, 18:15

Ik heb niks van beestjes gezien, maar anders koop ik gewoon nieuw voer, is ook geen probleem! Wat zijn aanraders?
update: zag na heel goed kijken een klein vlekje bewegen, dus heb de hele zak maar weggegooid, ook het voer wat er nu in het bakje zat. Het bakje zo even vullen met wat brokjes (waar de beestjes als het goed is niet in zitten, apart verpakt) en morgen een nieuwe zak!

Plaats reactie