Hamster krabt veel

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Leonoor
Hamsters: Mia
Leeftijd: 11

Hamster krabt veel

Bericht door Leonoor » 12 nov 2018, 20:08

Hoii
Ik heb sindskort een hamster het valt me op dat ze best veel krabt op haar lichaam op de plekken waar ze krabt zijn ook witte vlekken gekomen viel me net op boven haar ogen en op vier plekken op haar rug zitten die vlekken moet ik me zorgen maken of niet ik hoop dat jullie mijn zorgen weg kunnen nemen trouwens ze heeft geen chinchilla zand
Groetjes krabbende mia en leonoor

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Re: Hamster krabt veel

Bericht door Sylvia. » 12 nov 2018, 20:13

Misschien kun je een foto plaatsen?

Wat bedoel je met witte vlekken? Zitten die witte vlekken op de huid? Of in de vacht? Of...
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Leonoor

Bericht door Leonoor » 12 nov 2018, 20:17

Je kan het een beetje zien ze is nogal druk dus het was lastig om de foto te nemen langs haar streep zitten ze

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 12 nov 2018, 20:31

Zo te zien krijgt je hamstertje een wintervacht :-)

Ik vermoed dat je hamstertje zo krabt omdat ze in de rui is. Ze krijgen deze tijd van het jaar een nieuwe vacht. De ondervacht wordt langer en bij sommige rusjes worden de haartjes wit. Dat kan een gehele witte vacht zijn, of maar een paar witte vlekken.

Mijn rusje is momenteel ook witte vlekken aan het krijgen. Met name in zijn gezicht. Maar zie ook de witte vlekjes bij zijn kin en verder naar beneden.

Afbeelding

Leonoor

Bericht door Leonoor » 12 nov 2018, 20:38

Oke dankje dan is er dus niks ergs ik moest gelijk weer denken aan mijten en schoot al in de stres dan wacht ik af of ze helemaal wit wordt of nog meer vlekken krijgt

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 13 nov 2018, 10:27

Je moet bij veel krabben natuurlijk altijd even controleren of je geen rode of kale plekken ziet en geen korstjes of krabwondjes. Als je witte schilfers of een witte korrelige opbouw op de huid zou zien, dan moet je wel naar een dierenarts. Dan kan er inderdaad sprake zijn van mijt of schimmel etc.

Maar op je foto zie ik slecht wat witte plukjes en dat is een verkleuring van de vacht ivm het krijgen van een wintervacht. Een hamster verzorgt zijn vacht met zijn tandjes en zijn nagels. Ze kammen als het ware de vacht met hun nagels. En met het wisselen van vacht zijn ze daar zeker langer mee bezig, dus zul je ze ook vaker hun vacht zien verzorgen. Dus als je hamster alleen hier en daar wat verkleuring van de vacht (dus de haren) heeft, dan is er niets aan de hand.

Plaats reactie