Nat kontje hamster?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Noastic
Hamsters: 1
Leeftijd: 19

Nat kontje hamster?

Bericht door Noastic » 12 nov 2018, 23:42

Afbeelding
Afbeelding

Mijn hamstertje heeft dit. Ziet er niet echt goed uit. Ze is al 2 jaar. Kan dit gewoon urine zijn of is het natstaart? Ik zie geen diarree verder..

Rust zacht Aviva Rose ♥

Goudhamster Hammie
Hamsters: Lilly

Re: Nat kontje hamster?

Bericht door Goudhamster Hammie » 13 nov 2018, 00:43

Wat is haar gedrag verdef? Eet ze goed? Drinkt ze voldoende? Is ze agressief? Heb je haar onlangs verplaatst?

Ikzelf vind het er nog niet heel erg naar natstaart uitzien, maarja ik ben geen dierenarts. Natstaart komt ook minder vaak voor bij oudere hamsters. Als je vermoedt dat het natstaart is, dan zou ik niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan.

Noastic

Bericht door Noastic » 13 nov 2018, 06:54

Goudhamster Hammie schreef:
13 nov 2018, 00:43
Wat is haar gedrag verdef? Eet ze goed? Drinkt ze voldoende? Is ze agressief? Heb je haar onlangs verplaatst?

Ikzelf vind het er nog niet heel erg naar natstaart uitzien, maarja ik ben geen dierenarts. Natstaart komt ook minder vaak voor bij oudere hamsters. Als je vermoedt dat het natstaart is, dan zou ik niet te lang wachten met naar de dierenarts gaan.
Ze is niet agressief, eet en drinkt nog wel en heb haar onlangs niet verplaatst. Het lijkt gewoon alsof ze al haar urine laat lopen en zichzelf niet goed meer wast (vanwege haar leeftijd misschien), maar goed beter zekere voor het onzekere, heb nog nooit een hamster met natstaart gehad dus weet ook niet exact hoe dat is.
Rust zacht Aviva Rose ♥

Sylvia.
Hamsters: Sahbi

Bericht door Sylvia. » 13 nov 2018, 10:33

Kan ze zich wel goed voortbewegen? Ik bedoel, normaal lopen en zichzelf wassen? Ik bedoel, laat ze door zenuwschade haar urine lopen en kan ze zich niet meer schoonhouden.

Heeft ze niet ergens in gezeten of doorheen gelopen? Haar waterbakje of iets dergelijks.

Is het al langer aan de gang? Of heb je het pas nu ontdekt?

Ik zie geen diarree. Maar zo nat zijn is niet normaal. Het zou een blaasontsteking kunnen zijn. Ik zou toch even langs een dierenarts gaan. Zou het een blaasontsteking zijn, dan heeft ze een AB kuur nodig.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell en Finn

Noastic

Bericht door Noastic » 13 nov 2018, 12:17

Sylvia. schreef:
13 nov 2018, 10:33
Kan ze zich wel goed voortbewegen? Ik bedoel, normaal lopen en zichzelf wassen? Ik bedoel, laat ze door zenuwschade haar urine lopen en kan ze zich niet meer schoonhouden.

Heeft ze niet ergens in gezeten of doorheen gelopen? Haar waterbakje of iets dergelijks.

Is het al langer aan de gang? Of heb je het pas nu ontdekt?

Ik zie geen diarree. Maar zo nat zijn is niet normaal. Het zou een blaasontsteking kunnen zijn. Ik zou toch even langs een dierenarts gaan. Zou het een blaasontsteking zijn, dan heeft ze een AB kuur nodig.
Eergisteravond zag ik het, maar dacht ik dat het eenmalig was, keek gisteravond weer en ze had hetzelfde. Was wel echt nattig, dus waarschijnlijk urine, geen diarree inderdaad. Wat zijn verdere symptomen van een blaasontsteking en is dat goed te behandelen?
Rust zacht Aviva Rose ♥

Noastic

Bericht door Noastic » 13 nov 2018, 12:49

Is het niet gewoon zo dat ze zich door ouderdom minder goed schoonmaakt en gewoon in haar urine gaat zitten? Wil zeker naar de dierenarts als daar een indicatie voor is (dan zsm natuurlijk), maar haar naar de dierenarts brengen is ook zo'n stressvolle situatie. Wil dat niet onnodig doen, maargoed beter het zekere voor het onzekere.
Rust zacht Aviva Rose ♥

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 13 nov 2018, 13:40

Bij een blaasontsteking zou je kunnen zien dat ze wat onrustig is als ze in haar plashoekje zit. Willen plassen, weer omkeren, toch weer in het hoekje zitten. Eigenlijk net zoals bij een mens. Soms is er bloed te zien. Maar dat hoeft niet. Een blaasontsteking is in principe te behandelen met een AB kuur. Kijk maar eens op het forum, er zijn diverse topics over hamsters met een blaasontsteking.

Als je bang bent dat naar een dierenarts te stressvol voor haar is, zou je een dierenarts kunnen bellen en de situatie kunnen overleggen en vragen of je aan de hand van de foto een AB kuur kunt krijgen. Maar, tegenwoordig zijn er strengere regels en ik meen dat ze bij voorschrijven van een AB kuur de hamster echt moeten zien.

Kan ze zich wel goed voortbewegen? Lopen en dat soort dingen.

Noastic

Bericht door Noastic » 13 nov 2018, 16:50

De dierenarts kon t niet goed aan de foto zien dus heb toch maar een afspraak voor morgen gemaakt.

Ze loopt sowieso wat trager de laatste weken maar verder niks geks volgens mij!
Rust zacht Aviva Rose ♥

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 13 nov 2018, 19:51

Succes bij de dierenarts! Laat nog even weten hoe het consult is verlopen!

Noastic

Bericht door Noastic » 14 nov 2018, 12:40

Wel diarree helaas.. maar de dierenarts heeft goede hoop. Ze zei dat het hamstertje nog erg actief is en een pittige tante is dus dat ze wel denkt dat er een grote kans is dat ze herstelt. Antibiotica meegekregen en een spuitje om evt mee te dwangvoeren als ze weinig eet/drinkt.
Rust zacht Aviva Rose ♥

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 14 nov 2018, 13:15

Nou dan toch goed dat je haar even mee naar de dierenarts hebt genomen, zodat hij dat kon zien! Beterschap voor je Syrtje. Hopelijk slaat de AB kuur goed aan. Uit interesse, welke AB heb je gekregen?

Je zou ook wat probiotica kunnen geven ter ondersteuning voor de darmen. Dat kun je bij de dierenarts halen. Of online bestellen, bv deze:
https://www.dierapotheker.nl/Kat/Maag-D ... 4-x-1-gram

Noastic

Bericht door Noastic » 14 nov 2018, 16:10

Sylvia. schreef:
14 nov 2018, 13:15
Nou dan toch goed dat je haar even mee naar de dierenarts hebt genomen, zodat hij dat kon zien! Beterschap voor je Syrtje. Hopelijk slaat de AB kuur goed aan. Uit interesse, welke AB heb je gekregen?

Je zou ook wat probiotica kunnen geven ter ondersteuning voor de darmen. Dat kun je bij de dierenarts halen. Of online bestellen, bv deze:
https://www.dierapotheker.nl/Kat/Maag-D ... 4-x-1-gram

Sulfatrim!
Rust zacht Aviva Rose ♥

Plaats reactie