ammoniakvergiftiging hamster door kat?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
desiree12345

ammoniakvergiftiging hamster door kat?

Bericht door desiree12345 » 20 dec 2018, 23:19

ok misschien een hele rare vraag maar....:
vorige week is plots mijn hamster overleden. Hij was nog maar 8 maandjes oud.
Nu staat/stond hij normaal altijd beneden maar omdat ik een weekje ziek ben geweest en alleen maar in bed lag, had ik m mee naar boven genomen in zn kooi en heeft hij een paar dagen boven gestaan bij mij op bed.
Nu komt het: mijn kater heeft nogal issues schijnbaar want hij sproeit (al jaren) in de slaapkamer. Ik maak dat wel schoon en heb er ook een speciale spray voor om de ammoniak geur weg te krijgen maar toch... een hamster is veel gevoeliger dan een mens natuurlijk denk ik dan.

Omdat mijn hamster geen symptomen vertoonde en ineens dood in zn nestje lag ben ik me al een week aan het afvragen wat en of ik misschien iets fout heb gedaan en vanavond bedacht ik dus dat het misschien door de katten urine lucht komt misschien. Dat overigens echttt meevalt door die spray. Het is echt geen stinkhol hier ofzo mja soms kan je er gewoon niks aan doen aan gedrag van je kat (denk ik dan).

Nja misschien is het niks, hij stond uiteindelijk alweer 1 of 2 daagjes beneden voor hij dood in zn nestje lag, maar toch....

PS: verkeerde subforum misschien sorry!!

Gabriëlle
Leeftijd: 36

Re: ammoniakvergiftiging hamster door kat?

Bericht door Gabriëlle » 21 dec 2018, 00:14

Tenzij de hamster heel veel stress had door de aanwezigheid van de kat denk ik niet dat de lucht er iets mee te maken heeft. Een grote hoeveelheid ammoniak voel je prikken in je ogen.

Ik weet niet of je kater al gecastreerd is maar anders zou ik dat zeker doen. Katersproeilucht is echt het ergste wat er is je hele huis gaat er naar ruiken, ook al maak je het goed schoon. Mijn kat was bij de vorige eigenaar intact en heeft de hele eengezinswoning ingezeken, en dan echt alles. Zodra de voordeur daar openging kwam de lucht je tegemoet en er werd echt wel schoongemaakt zelfs met speciale middelen, als was de kat iets vindingrijker met plassen dan waar tegen schoon te maken viel. Nootjes eraf en nu is hij de meest nette kat die er maar is en buiten de bak plassen is nu het ergste wat hij maar kan bedenken.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 21 dec 2018, 11:57

Als eerste, heel veel sterkte met het verlies van je hamstertje. :(

Ik kan het uiteraard niet met zekerheid zeggen wat de oorzaak van het overlijden is. Maar, spray kan wel gevaarlijk zijn. Afhankelijk van de spray kunnen ze benauwdheidsverschijnselen krijgen. Welke spray heb je gebruikt?

Je moet sowieso altijd oppassen met zware luchten. Denk daarbij aan schoonmaakluchten, nagellak en nagellak remover, sommige parfums, sommige bakluchten of reactie van pannen (met name voor gourmetten wordt gewaarschuwd ivm de aanbaklaag). Geldt ook voor vogels overigens. Vandaar dat ze vroeger vogeltjes in de mijn gebruikten. Gingen die dood, dan konden de mannen zien dat ze de mijn moesten verlaten.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

desiree12345

Bericht door desiree12345 » 21 dec 2018, 18:38

mijn kater is al lang gecastreerd maar heeft helaas niets geholpen.
Hij was gecastreerd met 8 maandjes en hij is vanaf dat hij jaar of 3 is gaan plassen binnen :s Niets veranderd in de thuissituatie oid. Het maakt m gewoon niks uit allemaal.
Het is een buiten kat best wel maar hij komt nog altijd speciaal naar binnen om te poepen op de bak of om boven te plassen al jaren dus...

Plaats reactie