Knagen

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
HamsterM
Hamsters: Mila

Knagen

Bericht door HamsterM » 22 dec 2018, 11:36

Hallo allemaal,

Sinds halverwege augustus heb ik een hamster.
Het is een Russische dwerghamsyer. Ik heb haar gekregen.
Ze komt volgens mij uit een dierenwinkel..
Nou knaagt ze eigenlijk al sinds ik haar heb heel veel aan de tralies.
Eerst had ze een te klein hok, dus ik heb nu een groter hol met verdiepingen gekocht.
Het was 3 dagen goed en daarna begon ze weer met knagen.
Af en toe is haar neusje ook kapot.
Ik laat haar regelmatig in een bak waar ze in kan graven, dit lijkt ze heel leuk te vinden en ik laat haar ook dagelijks loslopen in de woonkamer.
Toch blijft ze maar knagen aan haar tralies.
Als ze niet in haar traliehok zit maar in haar graafbak of losloopt knaagt ze ook overal al..
Ik heb al een knaagsteen geprobeers en knaagstokjes, maar hier knaagt ze dan weer niet aan..
Bij de dierenwinkel heb ik er naar gevraagd en die man zei alleen: het is een knaagdier, dus die knagen.
Ik heb vroeger ook wel eens een hamster gehad, maar kan me niet herinneren dat die ook zo veel knaagden aan de tralies.
De kooi is 50x70 en er zitten 2 huisjes, een looprad, knaagstokjes, 2 etensbakjes, 2 drinkbekertjes, een buis en 3 verdiepingen in. Ik wissel de indeling om de 2 weken.
Heeft er iemand nog een tip?

HamsterM

Re: Knagen

Bericht door HamsterM » 22 dec 2018, 11:39

Oh en ze bijt ook. Als ik haar op mijn hand doe bijt ze me, als ze rondloopt en m’n hand tegenkom bijt ze me ook. Ik kan haar wel aaien en ze komt ook wel naar me toe. Haar tanden zijn niet te lang, daar heb ik al naar gekeken.

dionne duda

Bericht door dionne duda » 22 dec 2018, 12:06

Wat voor soort hamster is het?

HamsterM

Bericht door HamsterM » 22 dec 2018, 12:26

Een Russische dwerghamster

dionne duda

Bericht door dionne duda » 22 dec 2018, 13:24

Dan lijkt het niet aan het hok te liggen, groter is altijd beter maar dit formaat is best goed. Zo te horen ook al knaag speeltjes geprobeerd. Lastig. De mijne doet ook tralieknagen en dat is inderdaad best vervelend. Misschien last van zijn tanden?
Anders misschien een aquarium kopen ipv tralie hok.

melson

Bericht door melson » 23 dec 2018, 10:35

als de neus van je hamster van het knagen al kapot is, zal ik toch met klem naar een huisvesting zonder tralies gaan kijken. neem dan ook gelijk een maatje groter, ook voor dwerghamsters mag het 100x50cm zijn, die lopen ook meerdere kilometers per nacht.

Een indeling met een extra graafbak is ook niet handig omdat hamster niet alleen graven voor hun plezier zoals wij tv kijken bv. het gaat er om dat ze gangen en hun holletjes aankunnen leggen waarin ze dan naar hun rad, zandbad enz. kunnen lopen. voor een dwergje zijn zo 20cm zaagsel voldoende.

Verder is tralieknagen gewoon een gedragsstoornis, dat door een te kleine kooi en te weinig 'goede' inrichting/uitdaging kan komen.
hoe groot is je looprad?
heb je een zandbak?
hoe hoog heb je zaagsel in liggen?

om je verder tips te geven zal een foto van je kooi kunnen helpen.
Dan lijkt het niet aan het hok te liggen, groter is altijd beter maar dit formaat is best goed.
dat zie jij als mens in Nederland misschien zo. in andere landen heb je andere standaards (soms groter, soms -helaas- nog kleiner) en de hamster die er nota bene zijn hele leven in woont kan het nog weer anders zien. in het wild hebben ze meerdere vierkante kilometers als hun revier, dus is het wel een beetje raar als wij zeggen dat 70x50cm voldoende is voor zo een beestje. (dit telt trouwens ook voor 100x50cm minimummaat in Duitsland) en soms is het ook niet voldoende en laten ze het ons weten ;)
er is trouwens onderzoek geweest dat stereotyp gedrag afneemt/verdwijnt vanaf een kooigrootte van 1 m² met diep zaagsel. maar ook dit is weer afhankelijk van de hamster zelf...hoewel het een wel mooi doel is om hierna als standaard te streven.
heb ook al van hamsters gelezen die pas bij 2 m² gestopt zijn. wel leuk als je de ruimte hebt om dit te kunnen bieden en uit te proberen.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Plaats reactie