Kale hamster

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
xmereltjeexo
Hamsters: -
Leeftijd: 16

Kale hamster

Bericht door xmereltjeexo » 22 dec 2018, 12:20

Ik heb een syrtje die in februari 2 jaar oud wordt. Nu heeft hij sinds ongeveer 2 maanden kale plekken, het begon bij het achterlijf en zijn haar begon ook een stuk dunner te worden.
Ik ben hier toen ook mee naar de dierenarts geweest, maar die wist niet goed wat hij ermee moest omdat het zo’n klein diertje is (vind ik apart voor een sterrenkliniek), maar hij heeft toen een paar ml van een medicijn tegen parasieten op het lijfje van de hamster gesmeerd en mij ook een paar ml meegegeven. De vloeistof rook erg naar alcohol. Het leek eerst beter te gaan, zijn haar groeide een beetje terug.

Sinds een aantal weken wordt hij echter veel sneller kaal, zijn kop en buik is bijna volledig kaal en op zijn rug is er ook niet meer veel over.
Ik heb ongeveer 2 weken terug hem toen behandeld met anti-parasiet, en hij krijgt nu gebroken lijzaad en heb ook al een paar druppeltjes olijfolie geprobeerd. De anti-parasiet heeft niet geholpen en hij wordt alleen maar kaler en kaler.

Hij krabt echter niet aan zijn huid, wat meestal het geval is bij een parasiet. De kale huid is redelijk droog en een beetje rimpelig, er zijn ook zwarte kleine plekjes te zien. Nu dacht ik dat het misschien was omdat hij al redelijk op leeftijd is, maar hij is echt bijna volledig kaal, en ziet er ongezond uit.

Ik wilde terug gaan naar de dierenarts maar dat was de vorige keer dus niet bepaald een succes, werd ook raar aangekeken dat ik met zo’n klein beestje die je toch weer voor 10 euro ergens kan kopen daar kwam.

Kan een hamster bijna volledig kaal worden door ouderdom? Hij is ook aan de dunne kant nu dus ik ga hem wat meer nootjes etc voeren. Hij gebruikt zijn radje nog wel en hij eet nog redelijk goed. Anti-parasiet sloeg dus 1x een beetje aan, en de andere keer niet. Zijn huid wordt hier ook redelijk droog van dus lijkt me geen goed plan om dit weer te gebruiken. Is er voor de rest nog iets wat ik kan doen aan mijn hamstertje?

Sylvia.

Re: Kale hamster

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2018, 13:38

Wellicht kun je een foto plaatsen? Ik vind het klinken alsof je hamster de ziekte van Cushing heeft. Dat komt vaker voor bij Syrtjes op leeftijd. In dit topic kun je er veel over lezen en veel foto's bekijken:
viewtopic.php?f=7&t=102002&p=11166622&h ... #p11166622
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

xmereltjeexo

Bericht door xmereltjeexo » 22 dec 2018, 13:49

Dankjewel voor je reactie! Ik heb net het topic doorgelezen en wat op internet rondgezocht en het lijkt er inderdaad sterk op dat hij de ziekte heeft. hij heeft kleine zwarte stipjes over zijn lichaam, gewichtverlies en ook één grote zwarte vlek wat al de hamsters met de ziekte hebben. Arm beestje. Is er iets wat ik kan doen om hem nu te helpen?

xmereltjeexo

Bericht door xmereltjeexo » 22 dec 2018, 13:50

Puk's hok staat naast het hok van mijn andere, gezonde hamster. Is dit een probleem? De ziekte is niet besmettelijk toch?

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 22 dec 2018, 14:26

Nee hoor, het is absoluut niet besmettelijk. Het is een hormonale ziekte. Ik had een roborovski hamster die op iets oudere leeftijd Cushing kreeg.

Eigenlijk is er niet veel dat je kunt doen. Soms wordt de huid erg droog, dan kun je er wat zalf opsmeren, bv Calendula gel, zie link hieronder. Maar, dat hoef je alleen te doen als het echt nodig is.
https://www.vsm.nl/derma-calendulan-gel
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

xmereltjeexo

Bericht door xmereltjeexo » 09 jan 2019, 23:07

Puk is nu vrijwel kaal. Ziet er enorm rimpelig uit en heel zielig uit. Zoals de fotos zie je op google ziet van hamsters met cushing disease. Hij is in een paar maanden tijd van een hamster met een volle haardos naar een zielig naakthamstertje gegaan eigenlijk.

Ik merk ook dat zijn huid nu aan de droge kant is, dus ga hier een creme voor halen. Hij is ook redelijk wat gewicht verloren, ik probeer hem nu meer noten te voeren, maar hij moet wel meer bijgevoed worden.
Hij lijkt er op dit moment zelf niet veel last van te hebben, enige wat me erg opvalt nu is dat hij enorm veel water achter elkaar drinkt (hij staat soms wel 5/6 minuten bij het waterflesje). Ik weet dat cushing vrijwel niet behandeld kan worden, maar hij is nu zo’n zielig beestje. Ik vind het wel lastig in te schatten wanneer het genoeg is voor hem, hij rent nu nog wel in zijn radje en is niet inactief ofzo. Is het een goede keus om hem gewoon in de gaten te houden en bij te voeren etc.? Hij ziet er om eerlijk te zijn echt slecht uit (dus helemaal kaal en vaak dichte oogjes), maar eet nog wel etc.

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 10 jan 2019, 09:17

Een hamster kan helemaal kaal worden door ouderdom maar ik denk ook aan Cushing na het lezen van je verhaal.Het vele drinken hoort er ook bij.

Het ziet er inderdaad niet fraai uit zo'n kale hamster maar als hij nog actief is,eet en drinkt en nog rondscharreld zou ik hem nog niet laten inslapen.Jij kent hem het beste en kan het beste inschatten wanneer hij veel slechter wordt en stopt met eten en drinken.
Het is voor ons naar om te zien maar zelf hebben ze daar geen erg in.Het is voor de hamster iets wat erbij hoort.Zowel Cushing als ouderdom,ze passen zich erop aan.

Bijvoeren met vette en voedzame dingen is altijd goed.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 10 jan 2019, 10:09

Het afvallen hoort ook bij Cushing. Het komt ook door spierverlies, waardoor ze er ook nog eens veel dunner uitzien. Het spierverlies zie je, naar mijn ervaring en wat ik er over gelezen heb, het meeste aan de achterhand. Mijn robbie kreeg ook stijvere achterpoten (een stijvere achterhand) en kon daar moeilijker te lopen.

Het vele drinken hoort er inderdaad bij. Hij moet natuurlijk nog wel een hamsterwaardig leven hebben. Op een gegeven moment kun je uiteraard besluiten dat je het genoeg vindt. Jij kent je hamster het beste en kunt daar het beste een oordeel over geven. Alleen zielig er uitzien vind ik op zich niet een maatstaf. Maar, als hij echt de hele dag aan het waterflesje zou staan. Ja, dan kun je je op een gegeven moment afvragen of het nog wel een fijn leven is.

Plaats reactie