Hamster ziek? Lege balzak.

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
janneke1004
Hamsters: Gijs

Hamster ziek? Lege balzak.

Bericht door janneke1004 » 23 dec 2018, 22:09

Hoi,

Wij hebben een lieve oude Syrische hamster man, Gijs wordt volgende week 2 jaar. We weten dat hamsters meestal niet veel ouder worden.

Nu is hij sinds een tijdje een stuk magerder en sinds een paar dagen kun je echt zn botjes voelen. Ook zitten zn oogjes meer dicht en wordt hij niet zo makkelijk wakker.

Zojuist was zijn buik heel vies, alle haartjes zaten aan elkaar geplakt. Toen ik goed keek, zag ik dat zijn balzak helemaal leeg is, terwijl die normaal heel groot was. Zn piemeltje lijkt ook meer uit te steken en zijn staart ook, waarschijnlijk doordat die normaal gesproken meer weggeduwd worden door de balzak.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan er niks over vinden online. Eigenlijk hebben we het gevoel dat hij zijn verjaardag niet gaat halen, maar ik ben toch benieuwd wat jullie ervan denken.

Groetjes,
Janneke & Maarten

Sylvia.

Re: Hamster ziek? Lege balzak.

Bericht door Sylvia. » 23 dec 2018, 23:48

Hoezo was zijn buik vies? Waarmee? Plas? Diarree? Heel zijn buik? Een stukje? Waar precies?
Is zijn bedje ook vies?

Kun je misschien een foto plaatsen van zijn buik?

Hamsters kunnen hun balletjes optrekken in hun buikholte. Maar ik weet niet of je dat bedoelt.

Als hij zo is afgevallen is de kans wel groot dat er iets aan de hand is. Zijn zijn oogjes dicht omdat ze vies zijn? Of gewoon alleen dicht. Oogjes kunnen ook dicht zitten door versuffing of pijn. Of natuurlijk gewoon van slaperig zijn.

Als je gevoel zegt dat hij zijn verjaardag niet gaat halen, zul je toch reden hebben om dat zo te voelen. En zul je er ook rekening mee moeten houden dat dat zo is.

Kan natuurlijk zijn dat hij iets heeft (de oorzaak van de vieze buik) wat behandeld kan worden. Maar, als er ook een andere onderliggende oorzaak is waardoor hij zo is afgevallen, dan is het de vraag of je nog wel met hem moet gaan dokteren.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

janneke1004

Bericht door janneke1004 » 24 dec 2018, 00:07

Dank je wel voor je reactie! Zijn buik was nat, mogelijk urine. Ik heb net wat gevonden over natstaart, vermoed dat dat het is. Hij is zo oud dat we hem dat dokteren niet aan willen doen. Helemaal omdat het intensief is en hij al zwak overkomt.

Eigenlijk heeft hij tot nu toe altijd een hele flinke balzak gehad, als hij net wakker werd zagen ze er altijd iets anders uit. Maar zoals vandaag heb ik ze nog niet gezien, misschien is het mogelijk dat hij door uitdroging ook lege ballen heeft? Zijn oogjes zijn niet echt vies.

Ik zal een foto toevoegen.

Afbeelding

janneke1004

Bericht door janneke1004 » 24 dec 2018, 00:17

Ik heb nog eens goed gekeken, zn bedje was inderdaad nat, dus heb er nieuw spul in gedaan. Hij ging meteen plassen en heeft geen diarree. We hadden nog wat kitty milk, ooit gebruikt voor ons jonge caviaatje, het lijkt alsof dat hem goed gedaan heeft. Maar zijn buikje blijft nat, dus misschien is het dweilen met de kraan open.

Afbeelding

janneke1004

Bericht door janneke1004 » 24 dec 2018, 00:23

Hij eet en drinkt trouwens wel, die melk ging er ook heel goed in..

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 24 dec 2018, 00:34

Ik heb zelf dwerghamsters en die 'verliezen' door hormonale veranderingen in de winter hun balletjes, maar ik weet uit mijn hoofd niet hoe dat bij Syren is.

Ik vind je Syrtje er wel heel erg mager uitzien. En dat zijn plassertje zo goed te zien is, komt ook omdat hij zo erg mager is.

Nee, zijn oogjes zijn niet vies. Hij zal zijn oogjes dicht houden omdat hij zich niet lekker voelt of uit vermoeidheid door het niet lekker voelen. Wellicht heeft hij pijn. Dat is altijd moeilijk te zeggen.

Bij een nat buikje hoort vaak een blaasontsteking. Dat zou het blijven plassen ook kunnen verklaren. Maar ja, wil je nog met hem dokteren. Dat is de vraag. Voor een blaasontsteking is een AB kuur nodig. En kan hij dat nog aan. Dat is de vraag. Alternatief zou zijn om hem in te laten slapen. Als hij zich ziek voelt zonder dat er kans is dat hij nog beter wordt, zou dat wellicht wel eerlijker zijn. Dat is altijd een moeilijke beslissing.

In elk geval is het een goed teken dat hij nog goed eet en drinkt. Wat dat betreft is er wellicht toch nog enige hoop. Aan de andere kant komt de vermagering ook ergens door natuurlijk.

Sowieso moet je oppassen dat hij niet uitdroogt. Dan zal hij zich nog slechter voelen. Geef hem wat kittenmelk. Ik weet niet of je brinta in huis hebt. Dat vinden ze ook vaak lekker.

Is hij verder nog wel actief? Of slaapt hij echt alleen nog maar?
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

janneke1004

Bericht door janneke1004 » 24 dec 2018, 11:30

We hebben even met de DA gebeld. Hij slaapt inderdaad meer dan normaal. Medicijnen willen we hem niet aan doen, denk niet dat het kwaliteit van leven geeft. We hebben hem net nog wat kittenmelk gegeven. Wilde hij niet zoveel van, ging snel weer terug zijn holletje in. Vanavond nog eens proberen.

We hebben overlegd en kijken het aan tot na de kerst, als hij dan nog niet zelf is overleden gaan we met hem naar de DA.

Dank je wel voor je uitgebreide reacties, heel fijn dat je mee denkt!

Groetjes,
Janneke & Maarten

Romy S

Bericht door Romy S » 25 dec 2018, 02:34

Arm oud manneke, ja hij is echt oud en plast in zn nestje, daarom blijft hij dus steeds nat. Hij slaapt veel ja oude hamsters doen dat en in wintertijd als de de dagen kort zijn je zie onze syrtjes vaak veel minder en liggen ze lekker te slapen, worden de dagen weer langer dan zijn ze ook weer eerder aktief. Hij is mager zeg je, oude hamstertjes vallen vaak ook af en wordt de vacht dunner en minde mooi .ik weet niet hoe het met zn tandjes gesteld is, maar geef hem maar lekker brintapap, dat zet wat aan. Doordat hij zo terug valt schrompelen zn balletjes ook, ik zie ze beide wel hoor, maar inderdaad erg gekrompen. Zorg maar dat hij lekker warm staat, dat vinden oude hamsters fijn.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

janneke1004

Bericht door janneke1004 » 28 dec 2018, 23:31

Goede tips Romy! We hebben hem dichter bij de verwarming gezet en elke dag wat kitty melk gegeven en een lepel Brinta in zn hok gelegd, die at hij lekker op zn eigen tempo op. Hij is weer een stuk actiever, lijkt wat voller maar vooral veel fitter!! Zn buikje is zelfs niet meer nat, dus het lijkt alsof hij er zo overheen komt. Hij ziet er echt een stuk beter en gezonder uit, hartstikke fijn! Dank jullie wel voor de goede tips!

Afbeelding

Afbeelding

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 29 dec 2018, 15:16

Fijn om te horen dat het weer een stuk beter met hem gaat :-). Je kan trouwens de brinta ook mixen met de kitty melk zodat je een beetje een papperig goedje krijgt. Dat werkt tenminste erg goed bij mijn russische dwerghamsters als ze op leeftijd zijn.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 29 dec 2018, 16:06

Fijn te horen dat het weer een stuk beter gaat! :D Verwen hem nog maar lekker!

janneke1004

Bericht door janneke1004 » 29 dec 2018, 16:40

Sicos, ik had het wel met melk gemaakt hoor😄 De kitty melk geef ik met een spuitje in zn mond, maar mengen kan ook nog inderdaad!

Plaats reactie