Rusje met olifanttanden

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
BrabantHamster
Hamsters: Billie, Speedy, Hermine, Ari

Rusje met olifanttanden

Bericht door BrabantHamster » 29 dec 2018, 20:35

Ik heb een rusje adopteren uit een asiel. Hij is +/- 8 maanden en het is mij vermeld dat hij al eens last had van te lange ondertanden (olifantstanden). Dat is voor mij geen reden hem niet te adopteren, maar heeft iemand informatie ter voorbereiding? Bij voorbeeld
- hoe groot is de kans dat hij er weer last van krijgt?
- wat kan ik doen om problemen te voorkomen (knaagtakken, voer,...)?
- hoe weet ik dat er problemen zijn (alleen als hij afvalt)?

Bij voorbaat dank :zwaai:

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Re: Rusje met olifanttanden

Bericht door Sicos » 29 dec 2018, 20:38

Bij een hamster groeien de tanden altijd dus het belangrijkste is om er voor te zorgen dat hij/zij hard voedsel heeft waardoor de tanden afslijten. Mochten ze toch te lang worden dan kan je bij de dierenarts de tanden laten inkorten.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 dec 2018, 20:25

Of hij weer last van te lange ondertandjes krijgt, ligt aan waarom hij een probleem met de ondertandjes had. Kun je iets meer vertellen? Dan kan ik er ook meer over zeggen.

-Van welke opvang heb je hem?
-Had hij echt olifantstandjes, of gewoon te lange ondertanden.
-Is bij de opvang iets aan de ondertanden gedaan? Zijn ze door de opvang geknipt of zijn ze bij een dierenarts geknipt of geslepen?
-Is het een eenmalig probleem geweest? Of is er vaker iets aan de ondertanden gedaan?
-Wat voor voeding kreeg hij bij de opvang?

Sowieso moet als een hamster problemen met zijn tanden heeft gehad, daarna de tanden heel goed in de gaten gehouden worden. Dat kun je doen door de tanden regelmatig te controleren, door de hamster regelmatig te wegen en door goed op te letten of de hamster goed kan eten. Je kunt dit bv al snel controleren door te kijken of hij een zonnebloempit snel kan pellen. Lukt dat niet en zit hij er mee te googelen, dan is er iets aan de hand.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 01 jan 2019, 15:37

Ik ga hem op 5 januari ophalen in Ridderkerk (Knaagspoor).
Het is me verteld dat hij 1x "olifantstanden" beneden heeft gehad. Over andere problemen met zijn tanden (of iets anders) is mij niets bekend. De tanden zijn toen door een DA behandeld.
Ik verwacht er op zaterdag a.s. nog iets meer over te horen. Ik ben op dit moment van plan om hem vooral pellets ipv losse granen te geven zodat hij toch iets meer moet knagen. En ook wilgentakken ezv ga ik nog halen.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 01 jan 2019, 19:20

Aha OK. Waarom ik vroeg van welke opvang hij komt, is omdat de opvangcentra die ik ken een hamster met tandproblemen meestal zelf houden, danwel dat hij bij een vaste medewerkster/vrijwilliger in huis komt. Juist omdat tandproblemen terug kunnen komen en als tandjes regelmatig ingekort zouden moeten worden bij een dierenarts, dan zijn daar natuurlijk kosten aan verbonden.

Ik neem aan dat hij te lange ondertanden had en die door een dierenarts zijn ingekort. Ik zou even goed doorvragen wat voor tandproblemen hij heeft gehad en wat daar aan is gedaan. Vraag hoe lang dat geleden is en hoe lang het al goed is gegaan. Vraag welke voeding hij momenteel krijgt. Overleg welke voeding jij hem zal gaan geven. Als hij het goed doet op bepaalde voeding is het wellicht niet verstandig om voeding aan te passen. Kijk ook even samen met de medewerkster van het Knaagspoor naar zijn tandjes, laat haar eventueel uitleggen hoe je de tandjes kunt controleren.

Het kan zijn dat hij door verwaarlozing te lange tanden had en dat de tanden nu weer hun juiste groeiwijze hebben gevonden hoor. En dat er geen problemen meer te verwachten zijn.

In elk geval hartstikke fijn dat jij hem een liefhebbend huisje wilt bieden! Laat nog even weten hoe je gesprek is verlopen en wat je verder te weten bent gekomen.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

madeliefhamstergirl
Hamsters: Squeeks

Bericht door madeliefhamstergirl » 01 jan 2019, 21:19

het is vooral belangrijk dat je haar veel kauw speeltjes biet en houten speeltjes waardoor ze lekker kan kauwen

BrabantHamster

Bericht door BrabantHamster » 05 jan 2019, 17:28

Aris tanden zijn 1x geknipt. Al een tijdje geleden, het gaat nu prima. Ik ga de opvang nog een mailtje schrijven over het voer (vergeten). De opvang had me al aangeboden zo nodig gratis door hun DA te laten knippen.
Ik heb enkele gehalveerde pinda's (dwz ik heb normale pinda's in gebroken, ze zitten nog in t dop maar er zit een gaatje in) in zijn verblijf verstopt. Verder veel hooi, een voer met vele pellets, en enkele fruitboomtakken. Nu is het afwachten wat de opvang zegt over zijn voer en wat ondertussen bij hem in de smaak valt.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 jan 2019, 18:54

Aha OK, als hij sindsdien goed eet, dan zullen zijn tandjes elkaar weer goed raken om goed te kunnen slijten. Ik had het al gezegd, maar bij eerdere tandproblemen moet je wel extra alert zijn of alles goed blijft gaan. Die regeling hoor je inderdaad ook vaker, dat het asiel of de opvang de eventuele dierenartskosten op zich neemt, als er toch problemen zijn gekomen met een bij het ophalen al aanwezig (geweest) probleem. Fijn dat Ari op deze manier een eigen huisje heeft kunnen krijgen!

Ik zou zeker even overleggen welk voer hij daar had. Welk voer geef je nu?

melson

Bericht door melson » 05 jan 2019, 20:30

om voortanden te slijten zijn vooral kleine zaden goed.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 jan 2019, 21:15

melson schreef:
05 jan 2019, 20:30
om voortanden te slijten zijn vooral kleine zaden goed.
De groei van de tanden hebben een 'terugkoppelingsmechanisme'. Simpel uitgelegd houdt dit in dat de tandgroei wordt afgestemd aan het voer wat de hamster eet. Er is een soort geheugen voor hoe hard de tanden slijten. Dit is bv ook de reden dat, als de tanden te kort worden geknipt/gesleten of afgebroken zijn, de tanden als een speer terug kunnen groeien.

Het klopt dat kleine zaadjes in principe net zo goed zijn als pellets/brokken. Maar, het is nooit goed om plots de totale samenstelling van voeding te veranderen. Zeker niet bij een hamster die voorheen al tandproblemen heeft gehad. Vandaar dat ik ook vraag wat Ari bij de opvang te eten kreeg en wat hij nu krijgt.

Plaats reactie