HELP:Bloed in plas (Overleden)

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
KokozElmo
Hamsters: Poepie,Snowy,Duckie
Leeftijd: 23

HELP:Bloed in plas (Overleden)

Bericht door KokozElmo » 05 jan 2019, 20:17

Hallo allemaal,

Ik heb eerder een bericht geplaatst over Ellie maar toen had die last van een ontstoken penis, daar heeft die ook medicatie gekregen.

Maar nu zag ik dat Ellie bloed plast.
Ik zag dat Ellie heel anders bewoog, hij liep ook dus echt als een zieke hamster.
Ik ben als een gek naar de dierenarts gegaan met Ellie (vandaag nog), ze heeft hem helemaal gecontroleerd en ze kon voelen dat zijn blaas wel problemen had en dat hij een flinke blaasontsteking heeft. ik heb zijn gedroogde plas meegenomen omdat er bloed op zat. Maar ik hoefde zijn plas niet op te vangen

Ellie is een mannetje ( 27 April 2017) geboren, kleinste van het nest.
Hij heeft ook medicatie gehad.
Hij heeft ook een vocht infuus gehad 4 keer geprikt met een dikke naald, arme schat:(

medicijnen:
Sulfatrim oral drops 1 druppel 2 keer per dag (Antibiotica)
Carprofen drops 1 druppel 1 keer per dag (pijnstiller)

Ik merk wel dat die pijn heeft omdat je niet aan zijn buik mag zitten dat laat die merken door te piepen.
Ik geef zelf een spuitje met water in, ik doe dat in zijn mond zodat die toch vocht krijgt. en ik geef ook pap zodat die kan eten maar hij wilt niet eten en normale voer natuurlijk.
Ook heb ik zijn kooi verschoont en op zijn bodemdekking heb ik wc papier gezet zodat ik kan zien dat die plas of nog meer bloed plas. ook heb ik in zijn huisje extra bodemdekking gezet en een handdoek om zijn huisje gezet met een kruik met water met lichaamstemperatuur.

Dus mijn vraag is: Wat kan ik nog meer voor Ellie doen? Hij drinkt en eet niet, en hij voelt best koud aan dus wat kan ik doen om hem ook warm te houden.
Hebben meerdere mensen dit gehad met hun hamsters?
Is zijn overlevingskans klein? ik wil hem nu niet kwijt.

Let op !!! misschien kan het schokkend zijn (bloed in zijn plas)
Afbeelding

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door KokozElmo op 06 jan 2019, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Sylvia.

Re: HELP:Bloed in plas

Bericht door Sylvia. » 05 jan 2019, 21:10

Ach, wat sneu dat Ellie zo ziek is!

Pas op dat je het water niet naar achteren laat lopen, zodat het niet in de luchtpijp kan komen. Het beste laat je het water heel voorzichtig heel langzaam naar de zijkant van de mond lopen. (dus van zijkant naar zijkant, ene zijkant in en naar de andere zijkant het spuitje richten, dus niet het spuitje recht naar achteren richten).

De medicatie zal zijn werk moeten doen. Maar, hij zal zich nu te ziek voelen om nog te willen eten en drinken. Behalve vocht, zou je hem ook eten moeten toedienen. Dwangvoederen, zeg maar. Ik weet niet of je daartoe de middelen in huis hebt? Dan zou je met een spuitje een papje in zijn mond moeten doen. Op het forum zijn er wel topics over, kijk naar dwangvoederen. Ook hier geldt, niet al te erg naar achteren richten.

Een hamster moet bijven eten, anders komen de darmen uiteindelijk stil te liggen. Dus ja, je moet hem op een of andere manier aan het eten zien te krijgen, zodat de medicatie zijn werk kan doen en hij zich beter zal gaan voelen en weer zal willen eten en drinken.

Probeer hem zo warm mogelijk te houden. Kun je hem misschien dicht bij de verwarming zetten?

Het ziet er wel uit als puur bloed, ja. Weet je wat de dierenarts aan de blaas had gevoeld? Was die verhard of dik?

Heel veel beterschap voor Ellie! Ik hoop dat je hem aan het eten krijgt en dat hij weer opknapt.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 05 jan 2019, 23:00

Hoi Sylvia,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Ik heb Brinta met water bij zijn kooi gezet ook dat eet die niet, dus ik kan misschien dat papje extra waterig maken en dat in zijn mondje spuiten.
Hij heeft op dit moment wel last van diarree, en dat stinkt wel heel erg. lijkt op natstaart maar dan zou de dierenarts al moeten zien.
Ze zei dat de blaas niet goed werkt en dat er inderdaad sprake van blaasontsteking is omdat hij moeite heeft met plassen. Ik kan de verwarming beetje hoger zetten.

Oh trouwens ik heb even bij zijn ballen gekeken, en ik vind die nogal best hard maar misschien omdat onstonken is? ze zei er verder niks.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 06 jan 2019, 00:02

Hij moet echt wat eten, anders verminderen zijn kansen. Als je niets anders in huis hebt, zou je de Brinta kunnen proberen te verdunnen en hem wat met een spuitje te laten eten. Al krijgt hij maar iets binnen...

Hoe vaak heeft hij nu AB gehad? Soms kunnen ze van de AB diarree krijgen, maar hij heeft nu toch pas 1 of 2x gehad. Dus dat lijkt me wel erg snel. Heb je rijst in huis? Je zou hem wat gekookte rijst aan kunnen proberen te bieden, of rijstewater. Wellicht brengt dat zijn darmen iets tot rust. Maar, daar zal hij waarschijnlijk ook geen interesse in hebben. Als hij erg vies is, zou ik hem wel even schoonmaken met een nat doekje of wattenschijfje of zo.

Ja, de ballen kunnen ook helemaal opzetten en hard worden. Ik heb dat met een robbie gehad, die ook problemen op dat gebied had.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 06 jan 2019, 11:29

Het lijkt inderdaad op een flinke blaas onsteking en ze kunnen daar flink ziek van zijn.Na een dag of twee zou er verbetering te zien moeten zijn.Minder bloed plassen en Ellie zou wat actiever moeten zijn.
Mist hij eet en drinkt maar daar heb je al genoeg informatie over gekregen van Sylvia.

Ik wil je niet al te ongerust maken maar Sulfatrim kan meer bloeding veroorzaken,dit staat ook in de gebruiksaanwijzing.Mocht het dus erger worden dan zou ik aan de DA vragen of je geen andere AB kan krijgen.
Met dit hebben gezegd,had ik ooit een hamster met blaas ontsteking die wel goed reageerde op Sulfatrim.Even goed in de gaten houden dus.

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 06 jan 2019, 15:44

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

Ik heb alles gedaan voor Ellie maar helaas is die vanmorgen overleden, Ik heb hem hele nacht bij mij op bed gelegd en af en toe in de kooi om te kijken of die wilt plassen. Zelf eten of drinken. Maar hij was super zwak. Hij was op. Ik heb zelf handmatig eten en drinken gegeven maar kwam met een diarree meteen eruit. Ik heb hele nacht niet geslapen, ik heb hem warm gehouden. Maar hij werd echt niet warm. Op geven moment heb ik hem naast me gelegd op bed en heb hem hele tijd geaaid en toen viel ik in slaap, werd ik wakker en vond ik hem stijf en koud aan. Ik voel me zo ontzettend schuldig. Hij is nu echt wel overleden. Ook al heb ik het gevoel van niet. Maar hij adem niet en zijn hart klopt niet. Ik loop al hele dag te janken. Arme schat. Het ging zo snel. Donderdag was ik al naar de dierenarts voor mijn oudere hamster die ruis blijkt te hebben in zijn longen en hij ademt best een beetje snel, heb daar ook medicatie gekregen maar ik zou toch willen vragen of jullie meer van weten? En twee dagen later had Ellie last van zijn buik. Zijn ballen waren best hard en zijn blaas je mocht er echt niet aan zitten. Hij kon ook niet meer plassen nadat hij weer meteen bloed had geplast, ik heb ook zijn billen en penis goed schoongemaakt met lauw water, wel met apart doekje natuurlijk. Hij is in vrede geslapen. Want hij lag mooi opgerold met ogen dicht en mondje dicht. Hij is nu begraven!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Re: HELP:Bloed in plas (Overleden)

Bericht door Sicos » 06 jan 2019, 16:52

Sterkte ermee

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 06 jan 2019, 17:13

Heel veel sterkte! :(

Ik had nog even naar je vorige topic gekeken en het is toch vreemd dat hij al zo'n poos met klachten op dit gebied tobde. Het kan goed dat er toch meer aan de hand was, bv een tumor in de blaas of problemen elders in zijn urogenitale stelsel (alles wat tot de urinewegen en geslachtsorganen behoort). Als er een onderliggende oorzaak is, dan is een blaasontsteking moeilijk te behandelen en een terugkerend probleem.

Je hoeft je niet schuldig te voelen! Je hebt alles gedaan wat je kon. Tegen sommige dingen kun je gewoon niet op. Je schrijft zelf dat Ellie in vrede is ingeslapen. Probeer daar vrede mee te krijgen. Hoe moeilijk ook.

Als je adviezen mbt je andere hamstertje wilt krijgen, dan zou je het beste even een apart topic aan kunnen maken. Anders gaat het zo door elkaar lopen.

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 06 jan 2019, 19:24

Heel erg bedankt!

Oke dan ga ik dat zeker even doen.

bedankt voor u steun!

amberiscool
Hamsters: Molly
Leeftijd: 21

Bericht door amberiscool » 06 jan 2019, 21:57

Je klinkt als een super goed baasje!! Hij heeft vast een leuk leven gehad bij jou. Sterkte

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 07 jan 2019, 02:18

bedankt voor u lieve woorden!

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 07 jan 2019, 08:29

Je hoeft je niet schuldig te voelen want je hebt alles gedaan wat je kon doen voor Ellie.Hij is zo te lezen rustig in zijn slaap overleden.
Veel sterkte! :(

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 08 jan 2019, 10:02

Bedankt! U lieve woorden doen mij goed!

Plaats reactie