Hamster ademt snel?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
KokozElmo
Hamsters: Poepie,Snowy,Duckie
Leeftijd: 24

Hamster ademt snel?

Bericht door KokozElmo » 06 jan 2019, 19:33

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een oudere hamster van mij, Duckie. Duckie wordt in Februari 2 jaar!
Duckie heeft wel last van ouderdomsverschijnselen, Hij slaapt bijvoorbeeld meer, Hij drinkt en eet gewoon en is af en toe actief, en hij plast ook keurig in zijn plasbakje. Hij rent niet meer in zijn wiel omdat 1 van zijn achterpoot niet mee wilt werken. Oude opa!

Paar dagen geleden begon hij snel te ademen, maar niet geluid of bekje open.
Ik ben meteen naar dierenarts geweest, ze zei dat ze ruis hoorde in zijn longen(klein beetje maar). Ik weet niet wat ik daar aan moet denken...
Maar hij heeft nog goede poep/plast goed en ze heeft alles gevoeld en dat was prima.
Maar ze zegt dat ik antibiotica moet gebruiken.

Medicijnen:
Novadox 2 daags 2 druppels, 7 dagen gebruiken.

Na paar dagen vind ik dat die wel actiever is maar wel nog best snel ademt.
Hoort dat bij oudere hamsters? ik ben wel laatst verkouden geweest en ik had gelezen dat ik dat kan overbrengen aan een hamster, en ik zag dat door verkoudheid de hamster ook best snel ademt.
Ik vertrouw geen 1 dierenarts in Almere, dus ik vraag even rond bij dit forum.
Kan iemand meer tips geven of vertellen wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt.

Groet,
Dee

Sylvia.

Re: Hamster ademt snel?

Bericht door Sylvia. » 07 jan 2019, 09:49

Als Duckie plots benauwd is geworden en de dierenarts een ruis op zijn longen hoort, dan zal hij waarschijnlijk een luchtweginfectie hebben. Daar wordt inderdaad een AB kuur voor voorgeschreven en Novadox is daarvoor in principe de beste keus.

Snel ademen hoort niet per definitie bij een oudere hamster. Een luchtweginfectie is niet 123 over. Dat je ziet dat hij al actiever is, is een goed teken. Dan slaat de AB in elk geval aan. Hou even in de gaten of de benauwdheid verdwijnt.

Eventueel zou je nog hoestdrank kunnen geven om het slijm op te lossen. Dat kun je even met de dierenarts overleggen, als je dat wilt. Ik geef zelf Bisolvon broomhexine in zo'n geval. Ik heb dat een aantal jaar geleden via Bisolvon met een voor hun werkende dierenarts besproken. Je kunt het zelf bij een drogist kopen. De dosering gaat naar gewicht.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 07 jan 2019, 13:57

Bedankt voor u reactie, Ik heb een filmpje gemaakt zodat ik u ook kan laten zien wat ik bedoel.
Maar piepen en met bek open doet hij gelukkig niet. Dus het zou niet heftig moeten zijn.

Hij heeft bijna 7 dagen gehad, over twee dagen moet ik stoppen met antibiotica, Maar misschien is het te kort?
Ik was van plan om vrijdag terug te gaan, om te kijken of we iets anders kunnen doen.
Ook dacht ik dat hij allergisch zou zijn, deze krijg ik een nieuwe bodemdekking back 2 nature met care fresh. Omdat ik deze joris no smell erg stoffig vind. Zelfs ik moet er van hoesten. Dus was benieuwd of dat zou kunnen zijn en als dat niet de probleem was kan ik dat ook uitsluiten.

Hij adem nog best wel snel, maar hij haalt soms ook een diepe zucht.
Maar dierenarts zegt als dat niet helpt dan wilt ze hem inlaten slapen, En dat wil ik niet aangezien hij geen pijn heeft. En alleen last heeft van zijn ademhaling.

Handig om te weten: om de video's te zien moet u een google account hebben.
https://photos.app.goo.gl/HLEhjSKFx1qeecg69

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 07 jan 2019, 16:21

Ik kan het filmpje zien! Zijn flanken gaan flink heen en weer, duidelijk is dat hij flink zuurstoftekort heeft.

Omdat je zegt dat het snelle ademen plots is begonnen en je het idee hebt dat er verbetering is met de AB, zou ik er inderdaad nog even mee doorgaan. Overleg dat even met je dierenarts.

Het is zeker verstandig om uit te sluiten dat het door de stoffige bodembedekking komt!

Het zou kunnen dat de benauwdheid een andere oorzaak heeft. Dat kan zo veel zijn, bv een tumor in of bij de longen, maar ook hartproblemen.

Jij kent je hamster het beste. En jij bent het baasje van je hamster. Alleen jij kunt de beslissing nemen of je hem in wilt laten slapen of niet. Als ik naar je filmpje kijk zie ik op zich niet een doodzieke hamster. Zijn oortjes staan mooi rechtop en oogjes staan volgens mij ook helder. Mocht Duckie niet opknappen van de AB kuur, dan kun je ook besluiten het aan te kijken. Dan zou hij natuurlijk wel een hamsterwaardig leven moeten kunnen leiden, wat acceptabel is voor een bejaarde hamster. Als hij alleen nog maar in een hoekje zit te hijgen, is het niet eerlijk om hem in leven te laten, enkel en alleen om hem in leven te laten. Maar als hij nog van zijn eten geniet en verder nog gewoon door zijn hok kuiert, dan hoef je hem naar mijn idee niet per se direkt in te laten slapen. Wel kan het zijn dat je hem dan op een dag overleden aantreft. Stel dat hij hartfalen heeft, dan kan het hart het ook plots begeven natuurlijk.

Hou ons op de hoogte hoe het met Duckie gaat!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

KokozElmo

Bericht door KokozElmo » 07 jan 2019, 17:35

Hoi Sylvia,

Tumor in longen zou best goed kunnen, hartfalen denk het niet de dierenarts heeft zijn hart gecheckt.
Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik ben gister al een hamster verloren.
Hij heeft het gewoon zo benauwd maar lijkt niet erg ziek, hij eet en drinkt uit zich zelf maar slaapt veel in zijn huisje, ik avond zie ik hem af en toe lopen. hij brengt soms zijn koekje naar zijn huisje of weer in de hoek. Hij rent niet meer in zijn wiel en hij heeft ook niet veel zin om rond te lopen door mijn kamer. Maar ik kan hem ook niet aan zien dat die benauwd heeft. Dus ik wacht tot vrijdag. En ik wil hem niet laten lijden. Ik moet er goed over nadenken. Ja ik heb het ook een idee dat ik hem misschien overleden aantreft. misschien al deze week. Hij is altijd gezond geweest en had nooit iets dus het is best even schrikken.

Bedankt voor u reactie!

Plaats reactie