Help hamster ogen dicht en lijkt verkouden

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
danioontje
Leeftijd: 25

Help hamster ogen dicht en lijkt verkouden

Bericht door danioontje » 14 jan 2019, 17:52

Hoi,

Mijn hamstertje is 2 jaar en 1 maand dus al een oudje en hij is de afgelopen dagen wat ziekig geweest vooral oogje wat niet open wilt wat smoezelige vacht en minder actief. Hij eet en drinkt wel nog goed. Ik heb vrijdag een oogzalf met vit A gehaald bij de dierenarts zonder consult het was niet echt heel erg wat rood en plakoog. Nu de afgelopen dagen weinig tot geen verbetering gezien en toen ik hem net pakte was zijn neusje wat vies. Dus gelijk dierenarts gebeld alleen kom ik daar nooit dus wou hier nog even na vragen of we de goede medicijnen hebben gekregen.

Longetjes klonken goed. Commentaar was dat ie er niet zo mooi uitzag en zijn oogjes zijn rood. Het oog zelf is schoon. Ik heb meegekregen novadox 2 keer per dag in zijn bekje 0.02 ml en cavasan oogzalf en daar twijfel ik nog wat over ben zo bang dat hij het op gaat likken etc en krijg het niet goed toegediend. Wat denken jullie? Heb nog nooit een hammeltje gehad die ziek was waar ik nog wat aan kon doen zeg maar. Mijn andere 2 zijn rustig ingeslapen nadat ze langzaam af takelde. Er zit nog echt wel leven in hem dus vandaar dat ik het ook gewoon wil proberen en ook naar de dierenarts ben gegaan maar wil zeker weten dat dit het goede behandel plan is en wat ik nog meer kan doen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Sylvia.

Re: Help hamster ogen dicht en lijkt verkouden

Bericht door Sylvia. » 15 jan 2019, 09:47

Novadox is inderdaad de juiste Antibiotica voor een luchtweginfektie/longontsteking. De dosering zal zijn uitgerekend op basis van zijn gewicht.

Als een hamstertje ziek is, zie je dat meestal aan zijn vacht. Ik denk dat de dierenarts daarom zei dat hij er niet zo goed uitzag en op basis daarvan er voor heeft gekozen om gelijk Antibiotica in te zetten.

De Cavasan oogzalf bevat Antibiotica en waarschijnlijk heeft de dierenarts daarom gekozen om Cavasan voor te schrijven ipv de zalf die je eerder had opgehaald. Cavasan is inderdaad een vrij dikke zalf en lastig op te brengen. De keren dat ik het voor een hamstertje moest gebruiken en het druppelen echt niet lukte, heb ik mijn handen heel goed gewassen en een beetje op mijn vingertop gedaan en het voorzichtig in het oog gedaan en verder ingemasseerd door de oogleden dicht en naar elkaar toe te masseren. De Cavasan is heel vet en het maakt dat ze er heel sneu uit gaan zien. Vaak wordt de huid ook rood. Maar, nadat je met de zalf bent gestopt is dit meestal vrij snel weer weg. Oplikken is niet heel erg. Wel zullen ze vaak proberen de zalf uit hun oog en vacht te krijgen door overal tegen aan te wrijven. Probeer daarom zo weinig mogelijk te gebruiken en veeg wat naast het oog is gekomen zo veel mogelijk met een doekje weg. Haal ook het zand uit je hok! Als een hamster oogzalf krijgt en in zand rolt, kan het zand door de vette zalf niet meer uit het oog!

Beterschap voor je hamstertje!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

danioontje
Leeftijd: 25

Re: Help hamster ogen dicht en lijkt verkouden

Bericht door danioontje » 15 jan 2019, 12:54

Super bedankt voor het antwoord. Ik ga er mee aan de slag. Zand was ik inderdaad helemaal vergeten gelukkig staat dat helemaal op de bovenste verdieping en komt hij daar nu niet dus dat scheelt.

Nu weer een poging doen om de oogdruppels te geven. Maar meneer zit nooit stil gisterenavond met 2 man niet gelukt heb ene half uur met hem zitten klooien en toen vond ik het genoeg anders werd het voor hem ook te veel. Hij is wel tam maar wurmt zich gewoon overal tussenuit haha en heeft nooit stil gezeten in zijn leven. Sjeezt altijf overal op af.

Plaats reactie