Raar wormpje?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Dwergje
Hamsters: Filo
Leeftijd: 21

Raar wormpje?

Bericht door Dwergje » 19 jan 2019, 15:00

Hoi,

Ik heb een paar dagen geleden een spelletje voor mijn rusje gekocht. Een houten bakje dat ze open moet maken, dan zit er een gedroogde meelworm in.
Gisteren heb ik het bakje op een kiertje gezet, om haar te helpen uitvinden hoe het werkt.
Vandaag checkte ik het bakje, het was dichtgevallen. De meelworm die ik erin had gestopt was weg, maar nu zat er een levend wormpje in! Een klein lichtgeel rupsje met wat bruin op z'n kop.
Ik heb de kooi (die overigens nieuw is, maar ik heb hem schoongemaakt voordat buki hem mocht bewonen) nagekeken maar heb geen andere wormpjes gevonden. In de zak met voer en de bak meelwormen vind ik ook niets. Buki lijkt ook gezond.
Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

xAnnick
Hamsters: Penelope <3
Leeftijd: 22

Re: Raar wormpje?

Bericht door xAnnick » 20 jan 2019, 15:01

Hoii

Dat klinkt als de larve van een levensmiddelmot, google maar eens.
Ik heb die een tijdje geleden ook gehad, het begon net als bij jou met wormpjes hier en daar. Die krengen kruipen overal heen, ik heb ze ook 1.5 meter verder midden op de muur gevonden. En snel daarna werden het dus kleine motjes.

Zoals de naam zegt zitten ze in eten. Ik zou dus zo snel mogelijk al het voer wat je voor je hamster hebt nakijken (en ander voer als dat er in de buurt staat), en eventueel ook het verblijf inspecteren op beestjes. Je kunt het herkennen aan draden die lijken op spinrag, soms zitten er kleine puntjes in, dit zijn dan de eitjes meende ik. Al het besmette voer direct weggooien en bakjes schoonmaken (hoewel ik ook een bakje compleet heb moeten weggooien, zo vol zat het met ongedierte). En goed in de gaten houden of je ze nog ziet kruipen, ze gaan in kieren en gaten zitten om te verpoppen.

Een vervelend klusje, maar alsnog succes!

Edit: ik lees net dat je in het voer niets hebt gevonden. Ik zou voor de zekerheid nog eens controleren (en dan ook echt alles wat eetbaar is) en in de gaten houden of er toch nog ergens wormpjes opduiken.
Rusje: Penelope <3

♥ Mort ♥ Vaarwel, kleine vriend. 04-10-2013 -- 04-11-2015
♥ Napoleon ♥ Rust maar uit, kereltje. 29-11-2015 -- 14-05-2017
♥ Phoebe ♥ Rust zacht, meisje. 03-07-2017 -- 03-04-2019

Plaats reactie