Dwerghamster gezwollen geurklier?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Maiwand
Hamsters: Noah

Dwerghamster gezwollen geurklier?

Bericht door Maiwand » 01 feb 2019, 21:15

Goede avond iedereen,
Dinsdag heb ik gemerkt dat mijn hamster heel suf was en minder actief. Hij sliep heel de dag en at veel minder dan normaal. Zijn stoelgang was normaal, geen bloedsporen maar zijn urine was donker oranje. Hij maakte ook rare geluidjes, alsof hij aan het niezen was. Ik heb hem op een warme plaats gezet, zijn kooi opgeruimt en nieuwe voer gegeven. Na 1-2 dagen zag hij veel levendiger uit, hij at veel meer en kwam regelmatig naar buiten om te spelen dus ik dacht dat hij gewoon verkouden was. Kleur van urine was terug normaal, licht geel.

Gisteren, vrijdag had ik opgemerkt dat er iets raar was op zijn buik. Rond zijn geurklier zijn er kale plaatsen en de geurklier lijkt mij lichtjes opgezwollen. Ik heb geprobeerd om paar foto's te nemen, hopelijk kunnen jullie mij iets meer vertellen of advies geven. DA bezoek volgt.

Alvast bedankt aan iedereen voor de reacties.

Mvg,

Maiwanf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maiwand

Re: Dwerghamster gezwollen geurklier?

Bericht door Maiwand » 02 feb 2019, 00:03

Ben vergeten te zeggen dat hij niet meer in zijn rad rent. Soms zit hij daar gewoon, doet af en toe een poging en springt weer af.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 02 feb 2019, 10:31

Dit is niet zijn geurklier! De geurklier zit daar waar degene die hem vast houdt, zijn wijsvinger op houdt.

Hoe voelt het aan? Voelt de onderbuik hard en gezwollen?

Ik zou eerlijk gezegd niet wachten om naar de da te gaan! Hij heeft het ook helemaal kaal gebeten en heeft er duidelijk last van. Het niezen kan ook van stress (door de pijn) zijn. Als hij niest van verkoudheid zou je wat snot bij de neusgaten moeten zien. Dat hij wel in zijn molen wil rennen, maar er dan vanaf ziet, zegt ook heel veel! Hij heeft er echt heel veel last van!

nb: is dat een spruitenblaadje op de foto? Spruiten kun je beter niet geven ivm kans op gasvorming!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Maiwand

Bericht door Maiwand » 02 feb 2019, 20:56

Ok, bedankt voor je reactie. Onderbuik voelt min of meer normaal aan. Kan het zijn dat hij last heeft van parasieten? Luizen of mijten? Maandag ga ik naar een DA.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 02 feb 2019, 23:23

Dat kan. Maar, door een mijt laten ze zich niet zo van hun stuk brengen dat ze suf en minder actief zijn en niet meer in de molen lopen. Verder zou je dan moeten zien dat hij zich veel krabt.

Een goede dierenarts zal kunnen voelen of zijn blaas of darmen opgezet zijn. Ook kan die onder de microscoop wat haartjes en huidschilfers bekijken om eventuele mijt oid te constateren. Neem voor de zekerheid ook een paar keuteltjes mee. Dan kunnen die ook onder de microscoop worden bekeken.

Gezien het feit dat je hamstertje zich duidelijk niet goed voelt zou ik inderdaad maandag naar een dierenarts gaan. Dwergjes kunnen hard achteruit gaan en ik zou zeker niet te lang wachten om te gaan.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Maiwand

Bericht door Maiwand » 03 feb 2019, 12:52

Ik heb net nieuwe foto's gemaakt, er zit iets aan zijn binnenkant van zijn oor, het is ook een klein beetje kaal geworden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 feb 2019, 16:25

Zo te zien heeft hij toch mijt. Wellicht oormijt, die nu naar buiten komt. Dan zal hij aan de onderkant wellicht ook mijt hebben.

Kan zijn dat hij een secundaire oorinfektie heeft. Dat komt vaker voor bij oormijt. Dan zal hij zich zeker niet goed voelen.

Een dierenarts zal in het oor kijken en door haren en huidschilfers onder de microscoop te leggen een juiste diagnose stellen. Dit soort dingen kunnen het beste zsm worden behandeld. Een oor zit dicht bij de hersenen.

Laat nog even weten hoe het bij de dierenarts is verlopen!

Maiwand

Bericht door Maiwand » 04 feb 2019, 22:11

Vandaag bij DA geweest, alles lijkt in orde te zíjn. Hij heeft geen mijt of andere parasieten, het is ook geen infectie, zijn buik voelt normaal aan en zijn stoelgang is ook ok. DA vond het ook niet nodig om antibioticakuur voor te schrijven zonder duidelijke symptomen of aanwijzingen op iets ernstig. Dus paar dagen in het oog houden waarschijnlijk herstelt hij van zichzelf.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 feb 2019, 11:02

OK! Fijn te horen! Maar, ik zou het zeker goed in de gaten blijven houden. Het gedrag wat je beschrijft (suf, rare geluidjes, niet meer in de molen willen lopen) vind ik toch vreemd. En de kale onderbuik vind ik ook vreemd. Daar moet toch een reden voor zijn? Je zou wellicht andere bodembedekking kunnen proberen om uit te sluiten dat het allergie is. En wat was de diagnose van de dierenarts van wat je aan de binnenkant van zijn oor had ontdekt?

Maiwand

Bericht door Maiwand » 05 feb 2019, 20:16

Over zijn oor had hij niet veel gezegd, zeker geen oormijt. Voor de rest goed blijven observeren. Hij maakt wel vaak rare geluidjes en ik snap niet wat het is, het lijkt op niezen, misschien moet ik het even filmen en in een andere topic even posten. Thnx voor de hulp.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 feb 2019, 20:58

Probeer het maar even te filmen! Je kunt de link van het filmpje ook gewoon hier plaatsen, aangezien je het hier ook hebt genoemd dat hij soms geluidjes maakt.

Plaats reactie