Help! Humane manier om een hamster te laten overlijden?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Lauren&Ginny
Hamsters: Ginny

Help! Humane manier om een hamster te laten overlijden?

Bericht door Lauren&Ginny » 03 feb 2019, 20:02

Dit is natuurlijk geen fijn onderwerp maar soms moet het gebeuren.

Onze hamster is al een oude dame, 2 jaar en 6 maanden, en we beginnen het aan haar te merken. Haar vacht is wat rommeliger en dunner aan het worden en ze loopt ook slecht. Vandaag was het zo ver dat ze niet meer uit haar huisje kon komen omdat het glad was en haar achterpootjes niet mee wouden werken, en toen we haar holpen er uit te komen heeft ze een tijdje geprobeert rond te lopen maar dit ging heel moeilijk en met heel veel vallen en opstaan.

Ze eet en drinkt nog goed maar het is moeilijk voor haar rond te komen in haar verblijf, ook al hebben we alles al laag gemaakt en dichter bij elkaar gezet zodat ze makkelijker de nodige dingen kan doen. We gaan voor nu een oogje op haar houden maar ik verwacht niet dat het leven nog veel voor haar gaat verbeteren met haar zwakke achterpoten.

Ik zit mijn opties dus te overwegen. Ik kan haar zo laten rond lopen en laten worstelen tot ze aan haar einde komt of ik kan haar een snelle en pijnloze dood geven. Echter weet ik niet wat beter is voor haar, en ik weet ook niet hoe ik haar leven het beste zou kunnen eindigen als ik het zou moeten doen. Veel suggesties op het internet zeggen dat ik haar nek zou moeten breken maar ik weet niet of ik dat zelf wel kan (necrofobie) en ik denk dat als ik haar mee zou nemen naar een dierenarts ze al zou kunnen overleiden van de stress wat ook niet ideaal klinkt.

Kan iemand mij verder helpen met meningen/ideeen? Ik weet niet goed wat ik kan doen voor haar.

melson

Re: Help! Humane manier om een hamster te laten overlijden?

Bericht door melson » 03 feb 2019, 23:04

in duitsland is het verboden om werveldieren zelf te doden, dit moet door een vakman gebeuren en op de juiste manier. Ik weet niet hoe dat in Nederland is.

ik zal dit in elk geval een dierenarts laten doen! je zou kunnen vragen of de dierenarts ook naar je thuis komt als je daar niet naar toe wilt. Dit zijn wel extra kosten.
groetjes
Melanie

------------------------------------------------
http://mel-s-wereld.webnode.nl/
------------------------------------------------

Manja
Hamsters: Meneer Jansen, Sam.
Leeftijd: 39

Bericht door Manja » 04 feb 2019, 09:22

Ook in Nederland moet je naar de dierenarts gaan volgens de wet.

Grt Manja
Dwergje, Meneer Jansen en Syrtje, Sam.

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 06 feb 2019, 20:22

Hamsters hebben mits in een goed vervoerbakje met voldoende nestmateriaal echt HEEL weinig stress van een ritje naar de dierenarts. Lijkt me echt niet iets om zelf mee te gaan prutsen. Echt niet. Gewoon het beestje lekker verwennen, het duurt vast niet heel lang meer.
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Plaats reactie