Bloedmijt

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Ruben G
Hamsters: Ruben Goldhamster
Leeftijd: 50

Bloedmijt

Bericht door Ruben G » 07 mar 2019, 14:34

Vorige week maandag trof ik na een weekend afwezigheid mijnerzijds in het hok van mijn dwerghamster veel krioelende beestjes aan. Het nest zat helemaal vol en Koko Flanel had zich halverwege een tunnel verschanst.
Ik heb hem er snel uitgehaald en in een ander hok gezet, het arme dier was helemaal slap.
Met spoed naar Ranzijn, (waar ik eerst verkeerd advies kreeg betreffende de dosering van pipetjes maar goed advies kreeg van een DA-assistent) toen naar een dierenwinkel waar de juiste dosering aanwezig was.
Koko een pipetje gegeven en in een kale plastic bak gezet met enkel een plastic huisje.
De volgezogen mijten stroomden van hem af en ik drukte ze dan dood.
Ik heb er denk ik wel honderden gekild.
Zijn hok helemaal leeggehaald en alle houten parafernalia weggedaan.
Ik was enorm blij dat hij in een plastic huis woont( met drie verdiepingen) en ik snapte opeens het nut van plastic huisjes en speeltuig.
Nou, ik ben hier de hele dag druk mee geweest en het was een bijna slapeloze dag voor Kook maar gelukkig is hij een heel lief menneke en was het fijn met hem te werken.
Voor de nacht heb ik hem toch wat pleepapiersnippers gegeven zodat hij het zich iets gemakkelijk kon maken.
De volgende dag waren de mijten nog maar heel kleine stipjes, dus zonder opgezogen bloed.
Ik heb hem nog een dag en een nacht in quarantaine gehouden totdat er niets meer aan beestjes te zien was en hij opgeknapt.
Goed eten en hij dronk veel, om het verloren bloed opnieuw aan te maken neem ik aan.
Het hok heb ik heel goed schoongemaakt (zaagsel in zakken in de kliko) buiten laten staan, kokend water erover gegoten, uitgeveegd en nu woont hij er weer in. De eerste dagen zonder zaagsel maar later vertrouwde ik het wel weer.
Enfin ik heb ook nog een Syr en een Campbelli.
Vanmorgen zag ik dat Tail de Campbelli een ander huisje had betrokken (hij had er drie) op een andere verdieping dus ik checkte het oude nest en ja hoor, kleine stipjes (zonder bloed)
Dus allez, Tails eruit en in een plastic bak en het hele hok leeghalen.
Het is een houten mansion (van tectake) prachtig maar hout :-?
Zou ik bloedmijt in mijn kippenhok hebben dan stak ik die in de fik en kocht een nieuwe.
Maar goed, eerst maar zo geprobeerd. Alles eruit, houten spullen definitief en het hok besprayd met schoonmaakmiddel.
Jammer genoeg geen Dasty bij de hand, dat schijnt het beste te werken.
Ik zie geen beestjes op/van Tails aflopen, ik wacht het af.

——Een pipetje heeft hij dus 10 dagen geleden gehad, mag ik aannemen dat ik geen nieuwe moet geven?——

Ik wist helemaal niet dat hamsters ook mijten kunnen krijgen, ik lees wel al tijdenlang bestrijdingsverhalen op het kippenforum, vandaar dat ik ongeveer wist hoe te handelen.
Ik had via MP houten hamsterspulletjes gekocht, niet bij nagedacht en zal ik dus ook nooooit meer doen, al ziet het er nog zo netjes uit, ik denk dat ik daar de besmetting mee heb binnengehaald. :(

Hamsteruuuun

Manja
Hamsters: Meneer Jansen, Sam.
Leeftijd: 39

Re: Bloedmijt

Bericht door Manja » 07 mar 2019, 15:50

Tjonge wat een ellende zeg. Ik heb het ooit eens gehad met een vogelkooi die bij grof vuil stond. Hij was nog helemaal heel dus meegenomen. Kanarie erin gezet en die stopte met zingen na een paar dagen en ging bol zitten. Bleek die kooi ook vol met bloedmijt te zitten. Daar heb ik aardig wat bussen Birdspray op los gelaten en onder de douche gezet na behandeling om alle mijten eraf te spoelen. Had gelukkig gewerkt.

Bloedmijt is echt tuig en een ramp om weg te krijgen.

grt Manja
Dwergje, Meneer Jansen en Syrtje, Sam.

Romy S

Bericht door Romy S » 08 mar 2019, 17:14

Alleen hok en dieren behandelen is niet genoeg, je moet de hele omgeving behandelen. en na drie weken herhalen. het is echt nodig.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Romy S

Bericht door Romy S » 08 mar 2019, 17:16

Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Ruben G

Bericht door Ruben G » 08 mar 2019, 17:16

Ow, ik heb vandaag op aanraden van dierenwinkel het houten hok gesprayd met beapher 404...
Ben gewoon bang om er twee dagen niet bij te zijn.
Waar moet ik de hele omgeving mee behandelen Romy S?
Hamsteruuuun

Ruben G

Bericht door Ruben G » 08 mar 2019, 17:17

Ah bedankt voor de link, ga ik doorspitten.
Hamsteruuuun

Romy S

Bericht door Romy S » 08 mar 2019, 17:18

succes joh

Ruben G

Bericht door Ruben G » 08 mar 2019, 17:24

Oh, weten jullie toevallig of de beestjes ook op katten en honden kunnen zitten/meeliften?
Hamsteruuuun

Ruben G

Bericht door Ruben G » 12 mar 2019, 21:34

Niemand?
Hamsteruuuun

Jaimz
Hamsters: roborovski's

Bericht door Jaimz » 13 mar 2019, 08:19

Bloedmijt kan ook op katten en honden zitten.

Eigenlijk op alles waar ze bloed vandaan kunnen halen.

Nona
Hamsters: 2 syrtjes & 1 rusje
Leeftijd: 27

Bericht door Nona » 01 apr 2019, 16:46

Bloedmijt is heel erg hardnekkig. Je zult al je hamsters meerdere malen moeten behandelen net als alle spullen en de hele omgeving (in elk geval de kamer waar ze in staan). Zie her FAQ gezondheid voor de hele beschrijving (even zoeken in dat topic op het woord bloedmijt): viewtopic.php?t=103471

Plaats reactie