HELP! dierenarts of niet?

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Irisje79
Hamsters: Pixel

HELP! dierenarts of niet?

Bericht door Irisje79 » 24 mar 2019, 20:43

Ik heb snel hulp nodig! Mijn hamsterje pixel heeft al een paar dagen 2 wondjes op der voor pootjes. Het zijn volgensmij korstjes. Ze krast of bijt er niet aan maar likt het wel constant schoon. Ik weet zelf niet wat handig is. Moet ik naar de dierenarts met pixel of gaat dit vanzelf goed komen? Ook is ze een beetje verkouden en niest ze heel veel. 1 oogje zit in het begin dicht maar gaat na zo een 10 minuten wel open. Ze is al best vaak verkouden geweest en meestal was dat zo weer opgelost door gewoon goed voor der te zorgen en gezond voedsel te geven. Nu ze ook twee wondjes heeft op haar pootjes is het toch erger dan ooit is geweest. Graag jullie advies wat ik moet doen!

Irisje79

Re: HELP! dierenarts of niet?

Bericht door Irisje79 » 24 mar 2019, 20:46

Hier 2 foto's waarop je kunt zien hoe 1 pootje is en het ene dichte oogje

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 24 mar 2019, 21:32

Ik zou even naar de dierenarts gaan.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Sicos
Beheerder
Hamsters: 3 robbies en 2 rusjes
Leeftijd: 42

Bericht door Sicos » 25 mar 2019, 06:39

Sylvia. schreef:
24 mar 2019, 21:32
Ik zou even naar de dierenarts gaan.
Ik sluit me daar bij aan

Manja
Hamsters: Meneer Jansen, Sam.
Leeftijd: 38

Bericht door Manja » 25 mar 2019, 09:26

Yup, naar de dierenarts.
Dwergje, Meneer Jansen en Syrtje, Sam.

Mirkku
Leeftijd: 27

Bericht door Mirkku » 25 mar 2019, 21:47

Ja, zeker even dierenarts! Denk aan ene ontsteking, die gaat meestal niet zomaar weg!
https://www.facebook.com/pages/Hamstery ... 6615353050

Liefs van Mirjam, syrenman Herman, de 4 gekko's en van alle wandelende takjes en kevers.

Romy S

Bericht door Romy S » 26 mar 2019, 02:15

Zo te zien is hij al aardig op leeftijd, en ik denk dat zn oogjes ook een ouderdoms kwaaltje is.Beetje plakkerig na het slapen, goed schoonhouden met wat afgekookt koud water. Zijn kale pootjes kan ik niet goed zien. Lijkt wat schilferig . lijken me ouderdoms kwaaltjes. Maar even laten nakijken bij de DA kan zeker geen kwaad.
Hobbyfokker Syrische Hamster in Enschede https://www.facebook.com/Hamstery-Het-T ... 176487004/

Susannevdwolf
Hamsters: Max, vlek en summer

Bericht door Susannevdwolf » 27 mar 2019, 21:12

Het is een oogontsteking. Schoonmaken met afgekoeld gekookt water en bij de intratuin kun je oogzalf kopen

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 28 mar 2019, 09:25

Susannevdwolf schreef:
27 mar 2019, 21:12
Het is een oogontsteking. Schoonmaken met afgekoeld gekookt water en bij de intratuin kun je oogzalf kopen
Het gaat niet alleen om de oogjes! Het gaat ook om de pootjes en wat daar aan de hand zit. Gezien het feit dat de topicstarter schrijft dat de hamster ook niest en verkouden is, zou dit goed opgedroogd snot kunnen zijn wat ze aan haar pootjes heeft afgeveegd. Een luchtweginfectie is iets waar je het beste wel mee naar de dierenarts gaat. De oogontsteking kan ook goed een gevolg zijn van de luchtweginfectie.
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Irisje79

Bericht door Irisje79 » 28 mar 2019, 19:00

Sylvia. schreef:
28 mar 2019, 09:25
Susannevdwolf schreef:
Het gaat niet alleen om de oogjes! Het gaat ook om de pootjes en wat daar aan de hand zit. Gezien het feit dat de topicstarter schrijft dat de hamster ook niest en verkouden is, zou dit goed opgedroogd snot kunnen zijn wat ze aan haar pootjes heeft afgeveegd. Een luchtweginfectie is iets waar je het beste wel mee naar de dierenarts gaat. De oogontsteking kan ook goed een gevolg zijn van de luchtweginfectie.
Je hebt hellemaal gelijk. We zijn vandaag met der naar de dierenarts geweest en het bleek dat de boventanden ooit waren afgebroken. Dit hadden we dus nooit gezien op de een of andere manier. De onder tanden waren dus veel te lang gegroeid waardoor er een ontsteking ontstond bij de neus en de oogjes. De tanden zijn afgeknipt en we hebben een antibiotica mee gekregen. Op de pootjes was inderdaad opgedroogd snot. Alles gaat dus goed komen en we zien nu al dat ze weer heel actief is en dat ze zich erg goed voelt.
Ow en het is dus geen ouderdom. Zo oud is ze ook nog niet. Ze was er gewoon erg slecht aan toe. Maar we gaan goed voor der zorgen en zodra er weer iets is gaan we meteen naar de dierenarts.

Bedankt voor alle coments iedereen!

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 29 mar 2019, 07:18

Irisje79 schreef:
28 mar 2019, 19:00
Sylvia. schreef:
28 mar 2019, 09:25
Susannevdwolf schreef:
Je hebt hellemaal gelijk. We zijn vandaag met der naar de dierenarts geweest en het bleek dat de boventanden ooit waren afgebroken. Dit hadden we dus nooit gezien op de een of andere manier. De onder tanden waren dus veel te lang gegroeid waardoor er een ontsteking ontstond bij de neus en de oogjes. De tanden zijn afgeknipt en we hebben een antibiotica mee gekregen. Op de pootjes was inderdaad opgedroogd snot. Alles gaat dus goed komen en we zien nu al dat ze weer heel actief is en dat ze zich erg goed voelt.
Ow en het is dus geen ouderdom. Zo oud is ze ook nog niet. Ze was er gewoon erg slecht aan toe. Maar we gaan goed voor der zorgen en zodra er weer iets is gaan we meteen naar de dierenarts.

Bedankt voor alle coments iedereen!
Goed om te horen, je moet er nu wel rekening mee houden dat je nu de ondertanden goed in de gaten houdt. Aangezien deze zijn afgebroken is de kans erg groot dat de ondertanden weer te lang zullen worden. Dus geregeld een keer controleren en wanneer nodig even een uitstapje naar de dierenarts.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 29 mar 2019, 09:37

Ach, wat sneu dat de boventandjes afgebroken bleken te zijn. Zagen de boventandjes er nu wel weer goed uit? Ik bedoel, weer netjes op lengte en recht naast elkaar staand?

Het is altijd belangrijk om goed in de gaten te houden of de ondertanden wel weer mooi achter de boventanden komen te liggen en alle tandjes (zowel ondertandjes als boventandjes) weer goed af kunnen slijten. Je zult, zoals Sicos al zegt, dus goed in de gaten moeten houden of de ondertanden niet weer doorgroeien. Tanden groeien heel snel en als ze niet goed op elkaar af kunnen slijten kan er heel snel weer te lange tanden ontstaan. Ik zou dus heel regelmatig even controleren of het goed gaat. Controleer gelijk even of de infektie goed geneest.

Beterschap voor Pixel! Hou ons nog even op de hoogte hoe het gaat!

Irisje79

Bericht door Irisje79 » 05 apr 2019, 07:52

We hebben onze lieve pixel zo juist dood in haar kooi gevonden... we hebben er alles aan gedaan om haar zo gezond mogelijk te houden en zo goed mogelijk voor haar te zorgen. Het is sinds gisteren in 1 dagje weer zo veel minder geworden dat ze het niet heeft overleefd... ze is gelukkig rustig in haar slaap overleden en ze ligt er heel vredig bij.

Rust zacht lieve pixel❤

Sicos
Beheerder

Bericht door Sicos » 05 apr 2019, 08:15

Sterkte ermee

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 05 apr 2019, 11:00

Heel veel sterkte! :(

Plaats reactie