Wondje achter oor

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Hamster_Tjibbe

Wondje achter oor

Bericht door Hamster_Tjibbe » 20 jun 2019, 17:55

Hoi iedereen,
vanmiddag viel mij ineens een open wondje op achter een van de oortjes van mijn russische dwerghamster van ruim 1,5 jaar oud. Er lijkt iets van een bultje (tumor denk ik) te zitten, maar het is vrij lastig te zien. Er is me ook nooit eerder een bultje oid op die plek opgevallen, maar ik weet dat tumoren snel kunnen groeien. Ze krabt af en toe, maar ik heb nooit beestjes zien lopen in haar vacht/oren.
Nou ben ik zeker van plan om hiermee naar de DA te gaan, zeker omdat ze zich nog normaal gedraagt (ze lijkt geen pijn te hebben) en nog lekker actief is. Alleen ben ik bang dat dat niet voor maandag gaat lukken, dus vroeg ik me af of ik in de tussentijd iets kan doen om genezing van het wondje te bevorderen. Ik zat zelf te denken aan het verwijderen van haar zandbakje zodat er met rollen geen zand in het wondje komt en om wat vaseline te smeren om het wondje te beschermen. Hebben jullie nog tips? Het lijkt me vrijwel onmogelijk om het wondje schoon te maken met zoutoplossing oid aangezien ze heel snel is en zichzelf makkelijk loswurmt.

Ik hoor het graag als iemand hier nog iets op aan te vullen heeft!

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Wondje achter oor

Bericht door Sicos » 20 jun 2019, 18:12

Het beste kan je even proberen een foto van het wondje te maken en deze hier in de post te zetten. Dit maakt het voor mensen een stuk makkelijker om idee te krijgen van wat het is.

Hamster_Tjibbe

Bericht door Hamster_Tjibbe » 20 jun 2019, 18:46

Sicos schreef:
20 jun 2019, 18:12
Het beste kan je even proberen een foto van het wondje te maken en deze hier in de post te zetten. Dit maakt het voor mensen een stuk makkelijker om idee te krijgen van wat het is.
zal ik proberen! ik verwacht alleen dat ze pas vannacht weer wakker wordt dus kan niet op korte termijn helaas.

Hamster_Tjibbe

Bericht door Hamster_Tjibbe » 20 jun 2019, 23:08

bij deze de foto's die ik heb kunnen nemen.

Dus:
a) Wat denken jullie dat dit is? ik denk persoonlijk niet aan oormijt, aangezien haar oortjes er schoon uitzien en er altijd schoon uitgezien hebben. Ik kan ook moeilijk een ding in haar kooi bedenken waaraan zij zich opengehaald kan hebben (bijna alles is van hout en ze zit in een IKEA Billy kooi, geen tralie/plastic dus). Ik heb nog niet de kans gekregen om uitgebreid te voelen of ik een tumor voel.

b) Wat kan ik hier zelf thuis aan doen? Ik heb het net geprobeerd schoon te maken met een wattenstaafje maar dat bleek vrijwel onmogelijk. Het bloedt niet meer en lijkt ook niet veel gebloed te hebben, aangezien haar vacht eromheen nog schoon is. Is het zinvol om haar zandbadje met chinchillazand tijdelijk uit de kooi te halen? Is insmeren met vaseline/honingzalf/calendulazalf een goed idee? Moet ik het proberen te desinfecteren (met wat?)?

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 21 jun 2019, 10:28

Ik vind het moeilijk om te beoordelen wat het is. Ik zie in elk geval een snee. Het kan zijn dat ze dat zelf heeft gekrabd. Of dat ze zich heeft opengehaald aan iets. Je zou het beste even goed kunnen en kijken of je meer ziet.

Als het nog open is zou je het kunnen ontsmetten met (Iso)betadine. Een paar druppels in een klein beetje water (het moet wel bruin eruit zien) en voorzichtig met een wattenstaafje er flink wat op doen.
https://www.kruidvat.nl/betadine-oplossing/p/21596

Of wat honingzalf er op doen.

Nooit vaseline! Calendula heeft een verzachtende maar geen ontsmettende werking.

Sowieso chinchillazand even uit het hok zolang de wond niet genezen is.

Gaat het niet snel over, dan zou ik er toch even mee naar de dierenarts gaan. Plekken op het hoofd moet je toch altijd voorzichtig mee zijn.
Laat nog even weten hoe het is gegaan.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Hamster_Tjibbe

Bericht door Hamster_Tjibbe » 21 jun 2019, 12:04

Sylvia. schreef:
21 jun 2019, 10:28
Ik vind het moeilijk om te beoordelen wat het is. Ik zie in elk geval een snee. Het kan zijn dat ze dat zelf heeft gekrabd. Of dat ze zich heeft opengehaald aan iets. Je zou het beste even goed kunnen en kijken of je meer ziet.

Als het nog open is zou je het kunnen ontsmetten met (Iso)betadine. Een paar druppels in een klein beetje water (het moet wel bruin eruit zien) en voorzichtig met een wattenstaafje er flink wat op doen.
https://www.kruidvat.nl/betadine-oplossing/p/21596

Of wat honingzalf er op doen.

Nooit vaseline! Calendula heeft een verzachtende maar geen ontsmettende werking.

Sowieso chinchillazand even uit het hok zolang de wond niet genezen is.

Gaat het niet snel over, dan zou ik er toch even mee naar de dierenarts gaan. Plekken op het hoofd moet je toch altijd voorzichtig mee zijn.
Laat nog even weten hoe het is gegaan.
bedankt voor je reactie, ik ga het vanavond proberen te ontsmetten met kleurloze jodium (Dettol). Chinchillazand heb ik net uit de kooi gehaald. Als het wondje een beetje dicht is smeer ik er wat calendulazalf op, tegen de jeuk. Ik hou het goed in de gaten, als het erger wordt of niet snel dichtgaat ga ik zsm naar de DA.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 21 jun 2019, 12:54

Dettol kan ook. Maar Betadine prikt niet en is daardoor voor de hamster fijner/minder belastend.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Hamster_Tjibbe

Bericht door Hamster_Tjibbe » 22 jun 2019, 13:07

Ik heb het wondje gisteravond een beetje kunnen ontsmetten met dettol op een wattenstaafje. Het wondje stond toen nog steeds open maar was niet groter geworden of gaan bloeden. Ze gedraagt zich normaal en lijkt geen pijn aan het wondje te hebben, zelf bij het ontsmetten leek het geen zeer te doen. Ik heb ook even kunnen voelen, en voor zover ik het kan beoordelen zit er geen verdikking/tumor, dus ik vermoed dat ze zich ergens bezeert heeft of te hard gekrabd heeft. Ik zal binnenkort nog wel een update plaatsen!

Hamster_Tjibbe

Bericht door Hamster_Tjibbe » 26 jun 2019, 22:54

update: het gaat redelijk, de wond is niet gaan ontsteken en ziet er eigenlijk heel schoon uit. Er is alleen nog geen korstje gevormd, dat baart me wat zorgen. Dit kan natuurlijk zo zijn omdat het op een redelijk bewegelijk stuk huid zit. Ik heb het vandaag nog een keer ontsmet met dettol, voor de zekerheid. Ik hou het in de gaten, zodra het gaat bloeden/groter wordt ga ik naar de DA. Bij nader inzien ga ik toch liever niet naar de DA zolang het wondje schoon is, aangezien ik tot op heden geen DA heb gevonden die goed is met knaagdieren (geloof me, ik heb er een aantal gehad) en ik als de dood ben dat ze haar niet goed kunnen handelen (lukt mij al nauwelijks, ze wurmt zich snel los) en laten vallen of dat er verkeerd gedoseerd wordt bij de verdoving. Maar goed, ik hou jullie op de hoogte!

Hier nog een foto van hoe het er nu uitziet, zoals je ziet zit er nu wel wat opgedroogd wondvocht in de vacht. Niet heel verrassend, aangezien het wondje er al bijna een week zit.

Plaats reactie