Wondje op rug

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
prutsdehamster
Hamsters: Pruts

Wondje op rug

Bericht door prutsdehamster » 01 jul 2019, 17:48

Dag iedereen. Mijn lieve Pruts heeft ongeveer hetzelfde probleem . Hij heeft bijna nooit jeuk , geen beestjes of schimmels , en heeft gele met rode dikke schilfers op rug en in oor . We zijn al naar de dierenarts geweest , toen het alleen nog op haar rugje was , en die zei dat het een gewoon dood haartje was . Maar ik maak me toch zorgen , kijk maar even naar de foto .
Weet iemand wat dit is?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sylvia.

Re: Wondje op rug

Bericht door Sylvia. » 01 jul 2019, 23:24

Jammer dat je zo slecht door deze dierenarts bent geholpen. De diagnose 'dode haartjes' slaat natuurlijk nergens op.

Ik heb een paar vragen:
-Hoe oud is je rusje?
-Waar heb je haar vandaan?
-Hoe lang heeft ze dit al?
-Heb je foto's van hoe het is begonnen?
-Wat heb je voor bodembedekking? Geef je ook hooi?
-Wat geef je voor voer? En extraatjes?

Ik heb jaren geleden een rusje gehad die ook iets dergelijks had. Dat was een huidwoekering die met een speciale zalf is weggegaan. Ik zal je even de link naar mijn topic geven:
viewtopic.php?f=7&t=100649&p=11165494&h ... #p11165494

In het oor zou wellicht nog oormijt kunnen zijn. Maar ik vermoed dat dat eenzelfde woekering is.

Tja, het beste ga je naar een dierenarts die meer verstand van en interesse in hamsters heeft. Waar woon je? Misschien kunnen we iemand aanraden. Want dit is wel sneu en zeker het oor is echt niet fijn. Het rode zal overigens bloed zijn. Uit ervaring met mijn rusje weet ik dat zo'n woekering ook bloedt.

Je hamstertje heeft overigens wel erg lange nagels. Die zouden echt even moeten worden geknipt. Ik weet niet of je dat zelf kunt. Als je haar van een fokker hebt zou je even kunnen vragen of die het voor je wilt doen. Je kunt het ook door een dierenarts laten doen. Of wellicht kan iemand die zelf ook hamsters heeft het even voor je doen.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

prutsdehamster

Bericht door prutsdehamster » 02 jul 2019, 18:15

Dag Sylvia , ik heb geen foto’s van het begin , alleen zag het er gewoon veel kleiner uit . Mijn hamstertje is zeker 4-5 jaar oud , redelijk oud dus . Ze heeft namelijk ook een andere ziekte met een naam die ik nooit onthoud😋
Eigenlijk een grote droge ‘tumorachtige’ bobbel ( maar het is geen tumor ) gewoon een huidziekte
De dierenarts heeft dus slecht advies gegeven?
Ik woon in Regio Tienen en Zoutleeuw .
Dankje voor je hulp alvast.
Groetjes : Tess en lieve Pruts
Laatst gewijzigd door prutsdehamster op 02 jul 2019, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

prutsdehamster

Bericht door prutsdehamster » 02 jul 2019, 18:19

Ik geef haar ook normaal dwerghamster voer van de Carrefour , als extraatjes zonnebloempitjes ( is ze gek op ) en hooi krijgt ze , bodembedekking zijn houtschilfers beneden en hooi vanboven .
Ze komt van een normale dierenwinkel , ze zat in een heel klein hokje , ze kwam meteen naar me toe , ik was direct verliefd🤭
Precies hoelang weet ik niet dat ze dit al heeft . Wel al even , maar het is pas in haar oortje een paar dagen geleden , en het ‘dode haartje’ is ook pas gegroeid , we maakten ons niet meteen zorgen , omdat de dierenarts zei dat alles ok was.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 03 jul 2019, 09:50

Ik vind de diagnose van de dierenarts niet juist door te zeggen dat er "gewoon dode haartjes groeien". Maar, als je hamster al zo oud is begrijp ik dat het kan zijn dat hij het slechts op die manier heeft proberen uit te leggen.

Wat er gaande is, is Hyperkeratose, een woekering van huidcellen. En omdat haar ook uit Keratine bestaat zal je dierenarts het zo hebben uitgelegd. Maar het is feitelijk een huidprobleem. Het kan door diverse dingen worden veroorzaakt. Jammer dat je niet meer weet wat de ziekte is die je hamster heeft. Ik zou daar wel benieuwd naar zijn. Als je weer op de naam komt, laat je het dan nog even weten?

Zeker als het groter wordt moet er wel iets aan worden gedaan. En zeker het groeisel in haar oor is echt niet fijn. Ik weet zelf geen dierenarts in de omgeving waar je woont. Wellicht kan iemand anders je adviseren. En anders kan ik het eventueel nog aan de Belgische opvang voor je vragen. Maar nogmaals, ik weet niet in welk stadium je het aan je dierenarts hebt laten zien. En wellicht als je hier mee naar hem gaat, dat hij wel degelijk weet wat te doen. Bel anders even om te overleggen. Zeker het oor vind ik een probleem.

Ik ken het voer van de Carrefour niet. Ik kan me zo voorstellen dat het niet erg goede kwaliteit zal zijn. Maar plaats er anders eens een foto van. Zonnebloempitjes mogen niet te veel worden bijgevoerd! Ze zijn gezond, maar het bevat ook stoffen die bij te veel een negatieve werking kunnen hebben op ontstekingsprocessen.

Zaagsel is op zich goed, als er maar geen citroenluchtje aan zit. In hooi kan mijt zitten, dus een hamster kan er ook oormijt van krijgen. Maar, ik zou denken dat het oor samenhangt met hetzelfde probleem als het andere groeisel.
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Plaats reactie