3 dagen volle wangen??[Opgelost]

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
DoodleBudgie
Hamsters: Chino

3 dagen volle wangen??[Opgelost]

Bericht door DoodleBudgie » 23 jul 2019, 23:27

Ik ben sinds 3 dagen eigenaar van een mannelijke Russische dwerg hamster. Hij is 4 weken (en drie dagen dus) oud. Nu heeft hij de eerste dag wat voer in zijn wangen gestopt, allemaal normaal nog. Maar nu 3 dagen later heeft hij ze wangen niet geleegd en stopt hij er alleen maar meer bij.
Zijn brokjes zijn nu tijdelijk uit het hok, maar dat durf ik niet te lang natuurlijk. Als ik hem direct eten aan geef pakt hij het gelijk aan en gaat hij rustig zitten eten.

Hij heeft brokjes mix en kleine beetjes groente gehad de laatste dagen.

Is dit normaal? Moet ik gewoon nog afwachten of naar een dierenarts?
Ik heb berichten gezien over het legen van de wangzakken maar durf absoluut niet zelf zomaar zo iets te doen zonder goede informatie.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door DoodleBudgie op 24 jul 2019, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Sylvia.

Re: 3 dagen volle wangen?? Help

Bericht door Sylvia. » 23 jul 2019, 23:45

Een hamster kan inderdaad een verstopte wangzak krijgen. Maar, ik vermoed dat jouw hamster, omdat hij een nieuw hok en omgeving heeft, het voer bij zich wil houden omdat hij bang is dat anders anderen het afpakken. Hij moet nog leren dat dit zijn hok is en dat hij het voer veilig ergens kan neerleggen.

Ik zou het wel even goed in de gaten houden. Je kunt ook even voorzichtig voelen of je gewoon allemaal brokjes en zaadjes voelt, die je een beetje kunt bewegen. Als het een grote vaste klomp wordt en je het idee hebt dat het echt vast zit en niet meer er uit kan komen, kun je het beste wel even een dierenarts raadplegen.

Maar ik denk dat je je voor nu even niet al te erge zorgen moet maken. Laat nog even weten hoe het gaat!
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 23 jul 2019, 23:48

Geef hem overigens wel gewoon zijn voerbak terug! Hoe ziet de inrichting van zijn hok er verder uit? Heeft hij wel wat schuilplekken of een huis oid, zodat hij zich rustig kan afzonderen en daar zijn voer veilig kan verstoppen, als hij dat wil?
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

DoodleBudgie

Bericht door DoodleBudgie » 23 jul 2019, 23:58

Sylvia. schreef:
23 jul 2019, 23:48
Geef hem overigens wel gewoon zijn voerbak terug! Hoe ziet de inrichting van zijn hok er verder uit? Heeft hij wel wat schuilplekken of een huis oid, zodat hij zich rustig kan afzonderen en daar zijn voer veilig kan verstoppen, als hij dat wil?
Was ik voor de nacht zeker van plan hoor ;) heb hem er nu gelijk weer in terug gezet nu het los voelt.
Hij heeft twee huisjes en een dikke laag bedekking waar hij lekker doorheen graaft. Ook zit een een glaze plateau in waar hij zich veilig onder voelt. Hij heeft gekozen om onder het plateau te slapen en is net iets te goed zichtbaar haha, maar blijkbaar vind hij dat fijn.
Laatst gewijzigd door DoodleBudgie op 24 jul 2019, 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.

DoodleBudgie

Bericht door DoodleBudgie » 24 jul 2019, 00:00

Sylvia. schreef:
23 jul 2019, 23:45
Een hamster kan inderdaad een verstopte wangzak krijgen. Maar, ik vermoed dat jouw hamster, omdat hij een nieuw hok en omgeving heeft, het voer bij zich wil houden omdat hij bang is dat anders anderen het afpakken. Hij moet nog leren dat dit zijn hok is en dat hij het voer veilig ergens kan neerleggen.

Ik zou het wel even goed in de gaten houden. Je kunt ook even voorzichtig voelen of je gewoon allemaal brokjes en zaadjes voelt, die je een beetje kunt bewegen. Als het een grote vaste klomp wordt en je het idee hebt dat het echt vast zit en niet meer er uit kan komen, kun je het beste wel even een dierenarts raadplegen.

Maar ik denk dat je je voor nu even niet al te erge zorgen moet maken. Laat nog even weten hoe het gaat!
Heb net gevoeld, het was zacht en los dus dat lijkt me goed!
Ik ga het met de dag in de gaten houden. Bedankt voor de tips!

DoodleBudgie

Bericht door DoodleBudgie » 24 jul 2019, 11:45

Sylvia. schreef:
23 jul 2019, 23:48
Gister nacht was ik wakker, dus nog even bij hem gekeken, wangzakken waren bijna helemaal leeg!
Vanochtend weer vol, maar dus met nieuw eten :)
Bedankt voor alle tips!

Sylvia.

Re: 3 dagen volle wangen??[Opgelost]

Bericht door Sylvia. » 24 jul 2019, 15:57

Fijn te horen!

Plaats reactie