Bult op buikje

Voor alle vragen over de gezondheid van je hamster

Moderator: I

Plaats reactie
Debby
Hamsters: Vodka

Bult op buikje

Bericht door Debby » 29 jul 2019, 21:26

Hallo allemaal,

Ik heb net een bult ontdekt op het buikje van mijn Russische dwerghamster dame van net een jaar.

[url=https://postimages.org/]Afbeelding[/url]

Ze lijkt er geen last van te hebben, eet en drinkt goed en ik kan haar gewoon oppakken.
Ik haal haar iedere dag uit haar kooi en ik kan haast niet geloven dat zoiets zó snel kan ontstaan? Heeft iemand hier ervaring mee?

Sicos
Beheerder
Hamsters: 1 robbie en 1 rusje
Leeftijd: 42

Re: Bult op buikje

Bericht door Sicos » 30 jul 2019, 08:36

Het zit wel een beetje op de plek waar een hamster normaal zijn geurkleur heeft zitten. Ziet het er ontstoken uit (zeg maar als een puistje) of is het hard?

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 jul 2019, 10:33

Het beste ga je even naar de dierenarts. Het is moeilijk om aan de foto te zeggen wat het is. Ik vind het wel erg groot en snel gekomen voor een geurklier ontsteking. Het zou een abces kunnen zijn. Daar kan de dierenarts wel iets aan doen en medicatie voorschrijven. Dan is volledige genezing zeker mogelijk. Maar, het kan ook een tumor zijn. Dan is er waarschijnlijk niets aan te doen, behalve afwachten hoe lang het goed gaat. Ik heb vorige maand mijn eigen rusje laten inslapen. Hij had een bloedvattumor naast zijn geurklier en dat ging echt ongelooflijk snel, helaas. :(
Fok met liefde en verstand
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Debby

Bericht door Debby » 30 jul 2019, 11:00

Bedankt voor jullie reacties.
Het is niet heel hard, wel stevig en rood in het midden van de bult.
Ik ga vanavond met haar naar de dierenarts en dan heel hard hopen dat die er iets aan kan doen.

Ze lijkt er geen pijn/last van te hebben, maar dat kan ze natuurlijk ook goed verbergen...
Mocht het wel een tumor zijn, hoe weet je dan of/hoe lang het nog een leuk leven is voor zo'n beestje?
Ze is pas een jaar en wil haar liever nog niet missen natuurlijk, maar ik wil zeker niet dat ze pijn heeft...

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 jul 2019, 12:43

Succes bij de dierenarts! Laat je nog even weten hoe het consult is gegaan?

Mocht het een tumor zijn, dan ligt het er een beetje aan wat voor tumor het is. In de meeste gevallen kun je gewoon aan blijven kijken, totdat de tumor echt te groot is. Als je je hamster goed kent, kun je naar mijn mening aan het gedrag zien hoe ze zich voelen en of je het aan kunt blijven kijken. Een hamster die alleen nog eet en drinkt en dan weer snel naar zijn bedje gaat, voelt zich niet goed. Zijn ze actief, in het hok aan het rommelen, in de molen aan het lopen, bedelen om iets lekkers of om aandacht, dan vind ik dat ze nog te goed zijn om in te laten slapen.

Mijn rusje wilde nog alles, maar in twee dagen tijd was de bult zo groot dat hij gewoonweg niet meer in de molen kon lopen. Dus heb ik hem laten gaan. De dierenarts heeft de bult overigens nog aangeprikt, in de hoop dat het een cyste (gevuld met vocht) zou zijn die nog leeggezogen zou kunnen worden, maar er kwam alleen maar puur bloed uit en het bleek om een bloedvattumor te gaan. Zoiets kan ook niet geopereerd worden. Dus ik had geen keus. Ik laat zelf overigens een hamster eerst in slaap brengen en dan pas de definitieve prik geven. Dan slapen ze mooi en vredig in en heb ik er meer vrede mee.

Als ik mag vragen, waar heb je Vodka vandaan?
Rust zacht, mijn liefste Gijsje, Basje, Bubba, Remy, Timmy, Russell, Finn en Sahbi

Debby

Bericht door Debby » 30 jul 2019, 13:06

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord!
We hebben Vodka vorig jaar opgehaald bij een hobby fokster bij ons in de buurt. Zij is aangesloten bij de kleine knaagdieren fokkers vereniging en we wilden per se geen hamstertje bij een dierenwinkel kopen.
Helaas heb je natuurlijk nooit de garantie dat je beestje gezond oud wordt...

Als we vanavond bij de dierenarts zijn geweest, zal ik hier laten weten hoe het gegaan is.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 jul 2019, 13:27

Heel veel succes bij de dierenarts. Hopelijk is het iets waar iets aan gedaan kan worden.

Nee, zo bedoel ik het niet, Vodka lijkt als een druppel water op een rusje wat ik had, mijn Gijsje :+:

Debby

Bericht door Debby » 30 jul 2019, 13:45

Oh wat grappig 😊 Vodka komt uit Vierpolders.

Debby

Bericht door Debby » 30 jul 2019, 20:20

Net terug van de dierenarts, en helaas is het geen abces, maar een melkkliertumor.. 😢 Opereren heeft weinig kans van slagen, en wil ik haar ook niet aan doen.

Ze eet, drinkt, plast, poept, rent, speelt en klimt nog als altijd. Dus ik hou haar goed in de gaten, en hoop dat dat nog even zo blijft. Maar omdat de tumor al zo snel zo groot is, is de da bang dat ze best snel achteruit kan gaan. We gaan ons meisje dus nog maar gruwelijk verwennen zo lang het kan.

Sylvia.

Bericht door Sylvia. » 30 jul 2019, 23:30

Ach jeetje, wat een slecht nieuws! :(

Ja, de tumor was in zo'n korte tijd al zo groot. Ik ben ook bang dat het dan snel fout zal gaan. Verwen haar inderdaad nog maar zo veel je kunt en geniet van haar zolang je kunt.

Plaats reactie